Här är 8 fakta om vinterdäck som får dig att gå i spinn

Hur mycket vet du om vinterdäck? Här bjuder vi på både intressanta och roliga faktauppgifter som du kanske inte hade koll på – bland annat om mikropumpar och dubbtekniker.

Här är 8 fakta om vinterdäck som får dig att gå i spinn
Här är 8 fakta om vinterdäck som får dig att gå i spinn

Förbluffande många kör med vinterdäck

Att köra med vinterdäck på sommaren är fullständigt otänkbart för en bilentusiast – men vanligare än du tror. Enligt en Sifo-undersökning som Michelin låtit göra för femte året i rad finns nästan 750.000 vinterdäck kvar på våra vägar i sommar.

I snitt låter fyra procent av bilisterna vinterdäcken sitta kvar under sommarmånaderna – något som kan sluta riktigt illa.

Bromssträckan för nordiska vinterdäck jämfört med sommardäck är betydligt längre vid sommartemperaturer.

Här är 8 fakta om vinterdäck som får dig att gå i spinn

Det är fortfarande männen som byter däck

Nordiska bilister väntar in i det längsta med att byta till sommardäck på våren och det är fortfarande mannen som tar ansvar för däckskiftet. En av tre nordiska bilister skiftar i sista minuten och svenskarna skiftar allra sist. Det visar en undersökning utförd på uppdrag av Michelin bland 4.000 nordiska bilister.

Undersökningen visar också att var tredje bilist inte vet vilket däckmärke de kör på. Dubbelt så många män som kvinnor har den vetskapen.

I nästan två av tre hushåll är det mannen som står för däckskiftet. 37 procent av bilisterna får däckskiftet utfört på verkstad.

Här är 8 fakta om vinterdäck som får dig att gå i spinn

Det är INTE snön som är problemet på vintern

Ett vinterdäck ska förstås prestera riktigt bra på snö – beroende på var du bor kan snön falla redan tidigt på hösten. Men för de flesta bilförare bjuder vintern på ett mycket mer varierat underlag än bara snö, med allt från våta, slaskiga och isiga till snötäckta vägar.

Vinterdäck har en särskild gummiblandning och ett mönster som ger överlägset fäste jämfört med sommardäck när temperaturen faller under fem grader. 

När det är kallt ute sker över 90 procent av alla olyckor på torr eller våt väg, enligt en undersökning från tyska VÜFO med 12.000 trafikolyckor under tolv år som underlag. Bara åtta procent av olyckorna sker i snöväder. Dessutom visar undersökningen att bilister har dubbelt så stor risk att bli involverade i olyckor på en våt vinterväg jämfört med en torr. 

Här är 8 fakta om vinterdäck som får dig att gå i spinn

Mikropumpar tar hand om vattnet

Tittar du närmare på friktionsdäcket Michelin X-ICE 3 ser du små, runda hål i däckmönstret. Det är mikropumpar som suger upp vatten från vägbanan för att däcket ska få en större kontaktyta med marken. Resultatet blir att däcket lättare tar sig ned till väglaget och får bättre grepp.

Mikropumparna ger även bättre stabilitet i mönsterklackarna eftersom de inte genomskär mönsterklacken. Den bättre stabiliteten bidrar till bättre vägegenskaper eftersom det blir mindre rörelse i mönsterklacken och därmed även bättre livslängd för däcket.

Här är 8 fakta om vinterdäck som får dig att gå i spinn

Deras jobb är att få sladd – så att du inte får det

Michelin Pilot Alpin och Michelin Latitude Alpin är två nya vinterdäck för exklusiva, motorstarka bilar och stadsjeepar som håller vad de lovar – en ökad säkerhet, ett bättre väggrepp och en längre hållbarhet. Däcken är resultatet av däcktester som utförs av erfarna tekniker, som alltså har som jobb att ligga precis på greppgränsen.

”Vårt utvecklingsarbete bygger på 4.000 provkörningar av bilister i Sverige, Tyskland, Frankrike, Ryssland och Kanada och analyser av cirka 12.000 olika sladdsituationer under i stort sett alla tänkbara vintervägförhållanden”, säger Michel Pfeiffer, marknadschef för Michelin i Norden.

Här är 8 fakta om vinterdäck som får dig att gå i spinn

En snabbväxande marknad

Under de senaste tre åren har den europeiska däckmarknaden växt med 10 procent, från 259 miljoner sålda däck i 2009 till 286 miljoner i 2011. Under samma period ökade försäljningen av vinterdäck med 50 procent. Förra året var vart trede sålda däck ett vinterdäck. Vinterdäck för sportbilar och stadsjeepar har sett en ännu högre försäljningstillväxt och under 2011 såldes nio miljoner sådana däck i Europa.

Här är 8 fakta om vinterdäck som får dig att gå i spinn

Tre dubbtekniker som ger bättre grepp

Michelin X-ICE North har ett nytt dubbsystem med tre patenterade innovationer samlade under namnet ”Smart Stud System”.

• Conical Stud: Dubben är koniskt formad och sitter kvar 25 procent längre jämfört med tidigare generation.

• Ice Powder Remover: En ny utformning av däckmönstret runt dubben ser till att få bort ispudret runt dubben så att dubben kommer ner i isen och får grepp.

• ThermoActive Rubber Compound: En helt ny gummiblandning ändrar egenskaperna efter temperaturen. Vid varmt väder är gummit under dubben mjukare och dubben ”sjunker in” för att minimera dubb- och vägslitage. Vid kallare temperaturer blir gummiblandningen hårdare vilket gör att dubbkraften ökar och därmed ger bättre grepp på is. Vid –20°C är gummit 30 gånger hårdare jämfört med ett däck med konventionell teknologi.

”Säkerhet på is och snö är av högsta prioritet för oss. Tack vare däckets innovationer ger Michelin X-ICE North trygga köregenskaper oavsett väglag under en längre tid”, säger Michel Pfeiffer, marknadschef för personbilsdäck på Michelin i Norden.

Läs också: Vi testar: Gatdäck mot R-däck – bäst för banracing?
Läs också: Bakom kulisserna: Porsche och Michelin på Le Mans
Läs också: Film: Så utvecklades Porsche 918 Spyder

Rulla till toppen