Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete

Kolla in bildgalleriet och läs om arbetet bakom Svenska Rallyt – som kräver 1.200 specialdubbade däck.

Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete

Årets upplaga av Rally Sweden kortades ned på grund av det milda vädret men besökarna bjöds ändå på ett spektakulärt rally där förarna nådde hastigheter på 190 km/h längs de isbelagda skogsstigarna.

Michelin levererade dubbdäck till tävlingsbilarna i form av X-Ice North 3, särskilt utvecklade för Svenska Rallyt.

”Det var otvivelaktigt de rätta däcken för de här specifika förhållandena som vi mötte under rallyt”, säger Jacques Morelli, chef för Michelins WRC-program.

Enligt honom hade ingen annan däcktyp kunnat klara av att erbjuda samma prestanda under rallyt.

”När bilarna började komma tillbaka från de första sträckorna, som mestadels var frusna, såg vi att det inte var många dubb som försvunnit.”

Michelin skickar tävlingsdäcken till Sverige för att dubbas flera månader innan rallyt drar igång. I år skickades 1.200 däck från Michelinfabriken i Frankrike till Däckproffsen i Växjö.

En person borrar 384 noggrant kalibrerade hål i däcken medan två andra personer klistrar fast dubben med ett speciallim där ingredienserna är hemliga. Att dubba ett enda däck tar 45 minuter – totalt innebär det 900 timmars arbete och 460.800 dubb.

Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete
Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete
Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete
Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete
Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete
Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete
Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete
Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete
Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete
Bakom kulisserna på Rally Sweden: 1.200 däck och 900 timmars arbete
Kolla in höjdpunkterna från årets Monte Carlo-rally
Här är det bästa från motorsportåret 2015
Rulla till toppen