För några år sedan fanns det inte på kartan att du skulle maskinpolera din bil själv – om du nu inte investerat flera tusenlappar i en poleringsmaskin. I dag är läget annorlunda och för några hundralappar kan du köpa en polermaskin som fungerar riktigt bra och gör jobbet mycket roligare – och snabbare.
Vill du ge din bil lite extra kärlek finns det dock flera saker du ska tänka på. Gör du rätt kan du uppnå den där riktiga nybilskänslan, men gör du fel riskerar du att skada bilen. Därför gäller det att veta vilka metoder som är rätt – och vilka som är fel.
Gör rent ordentligt
Det första du ska tänka på vid polering är att se till att göra bilen riktigt ren. Alltså, var noga med både avfettning och schamponering och använd gärna högtryckstvätt när du sköljer av. Det är viktigt att det inte finns några smutskorn kvar på bilen. De kan nämligen göra nya repor i samband med polering.
Använd också gärna ett vaxfritt schampo. Då får du fram det faktiska resultatet på lacken och det blir lättare att se hur bilen faktiskt mår.
En bra allt-i-allo-produkt
Välj sedan ett bra polermedel. Sonax Extreme Machine Rubbing Compound är en allt-i-allo-produkt, som gör ett effektivt jobb. Det här polermedlet har flera speciella egenskaper. Det innehåller till exempel rätt mängd slipkorn, för att du ska få bort repor, men också en glanshöjare som ger själva lacken en nybilskänsla.
Dessutom är Sonax allt-i-allo-produkt både silikon- och vaxfri och innehåller inte heller några fillers – ingredienser som annars kan göra det svårt att se det faktiska resultatet efter en polering.
Med Sonax Extreme Machine Rubbing Compound slipper du problemet och kan jobba dig till en glänsande yta som håller tvätt efter tvätt.
Se upp – det kan bli märken
När du sedan ska börja polera är ett vanligt nybörjarmisstag att hälla polermedel direkt på lacken och inte på polerskivan – och det kan stå dig dyrt. Vissa medel kan nämligen i värsta fall göra märken som syns även efter att du har polerat.
När du väl applicerat polermedlet på skiva så är det bara att sätta igång. Ta små ytor i taget med maskinen. Då håller du lättare reda på vad du gör och ser att du får bort alla repor.
Men hur är det då med roterande kontra oscillerande maskiner? Man kan säga så här, för dig som är ovan är bästa tipset att satsa på en oscillerande maskin. Den är snällare och jobbar skonsamt mot känsliga detaljer. Roterande maskiner är effektiva med värmer snabbt upp lacken – och ser du inte upp kan du bränna till exempel plastdetaljer och tvingas lackera om bilen. Men det går också att kombinera de olika typerna av maskiner och använda den oscillerade som finpolering efter den roterande polermaskinen.
Se upp med lammullshättor
Viktigt att komma ihåg är också att det kan vara smart att lägga lite extra pengar på poleringsrondellerna, de som följer med maskinerna brukar inte vara jättebra.
När det sedan gäller polertrissor är det viktigt att trissan är något större än maskinens stödplatta. Annars riskerar du att stödplattan slår i lacken och ger märken. Och se upp med lammullshättor! De är ofta tänkta för båtvård, och på en billack kan de bli alldeles för effektiva. Lycka till!
Steg för steg – så gör du:
- Börja alltid med en noggrann rengöring. Applicera avfettning på en torr bil, låt produkten verka, spola av med högtryckstvätt. Var speciellt noga med alla fördjupningar, där det kan gömma sig smutskorn.
- Vissa smutskorn biter sig fast och det kan även finnas dubbrester, så kallad flygrost, i lacken. Polera bort detta med rengöringslera.
- Schamponera och gnid leran över lacken. Spola av!
- Maskera alla plastdetaljer och andra detaljer som kan slitas av polermedlet.
- Använd ett milt eller medelgrovt polermedel. Lägg en liten mängd i skumrondellen. Försök undvika kladd.
- Lägg på ett milt tryck, låt inte rondellen snurra för fort. Polera på ett litet område. Och tryck inte på hörn, då förstörs lacken.
- Har du använt en roterande maskinen vid grovpoleringen är det nu dags att finpolera med en oscillerande maskin.
- Överflödigt polermedel putsar du sedan bort direkt med en mikrofiberduk, innan det torkar in. Även vax torkas bort med en mjuk mikrofiberduk.
- Vaxet läggs på med oscillerande maskin och milt tryck.
- Så där ja! Nu kan du njuta av lackglansen i din bil. Som ny igen!