Ny BSR-trimsats optimerar Volvos nya generation VEA-motorer – här är alla fakta

De som sökt trimsatser till Volvos nya, fyrcylindriga motorer behöver inte vänta längre. Här är alla fakta du måste ha koll på.

Efter två års utvecklingsarbete är BSR nu färdiga med de första trimsatserna till Volvos nya VEA-motorer. Resultatet är en motoroptimering som ger Volvos dieselmodeller en piggare och mycket kraftfullare karaktär.

De nya, fyrcylindriga VEA-motorerna lanserades 2014 och de kommer att användas i många av Volvos framtida modeller. Spänningen har varit stor inför lanseringen av BSR:s motortrim till Volvo D2, D3, D4 och D5.

Intresset har varit stort och vi har samlat de vanligaste frågorna från Volvoägarna. Tekniska avdelningen hos BSR, berättar hur motoroptimeringen gått till.

Här kan du läsa mer om BSR:s motortrim av Volvo D2, D3, D4 och D5.

Hur skiljer sig VEA-motorerna från tidigare Volvo-motorer som ni jobbat med?

Magnus Persson på BSR: Man kan säga att den nya VEA-familjen är på alla sätt bättre än sina föregångare. De går mycket fint och jämnt under olika körförhållanden. Den nya motorstyrningen som Volvo och Denso utvecklat är väldigt väl avvägd till moderna behov, har höga prestanda och fungerar perfekt. Det är ett par rejäla kliv framåt för Volvo.

Vilken motorkaraktär var det som ni eftersträvade?

Magnus Persson på BSR: Vi eftersträvar alltid goda omkörningsegenskaper med våra trimsatser. Ökar man toppeffekten och vridmomentet kan motorn upplevas som ”lynnig”, och det vill vi inte. Motorn ska ha samma goda körbarhet även efter att vi optimerat den.

Vi vill inte ändra grundkaraktären på motorn, för den är bilägaren som regel nöjd med. Vi bygger till exempel inte in någon ”snabbgas” utan låter respons och körbarhet ligga nära originalet – fast med ett högre maximum när det gäller effekt och vrid. Detta har varit svårt att åstadkomma på tidigare modeller.

Går det att göra någon bedömning på hur hållbara/starka VEA-motorerna är i sin konstruktion?

Magnus Persson på BSR: Vi har våra interna rutiner för att bedöma en motor. Det finns flera olika sätt att mäta sig fram till när en motor närmar sig gränsen för det möjliga.

Rent allmänt kan man säga att Volvos VEA-motorer är mycket gediget byggda. Det finns ett tydligt släktdrag mellan bensin- och dieselmotorerna. VEA-motorerna har konstruerats med goda säkerhetsmarginaler för att tåla mycket höga belastningar.

Fanns det något i utvecklingsarbetet med VEA-motorerna som överraskade er?

Magnus Persson på BSR: Vi blev positivt överraskade över att allting är så välgjort på Volvos nya VEA-familj. Allt är genomtänkt och de följer samma principer på de olika motorerna. De ska vara stolta på Volvo Cars för de här motorerna är verkligen fina.

Nyfiken? Här kan du läsa mer om BSR:s motortrim av Volvo D2, D3, D4 och D5.

Vad var den största utmaningen med att optimera VEA-motorerna?

Magnus Persson på BSR: Själva motoroptimeringen gick som planerat. De största problemen hade vi i kommunikationen mellan Volvos motorstyrning och vår egen PPC-enhet. Inget som konsumenterna behöver tänka på men för oss var det en rejäl utmaning. Men det löste sig till slut och fungerar nu utmärkt.

I klippet nedan kan du se hur det fungerar.

Vad händer om jag motoroptimerar min Volvo hos er och sedan ska få en vanlig service utförd? Förlorar jag Volvos garantier? Skriver de över min motoroptimering och återställer bilen till original?

Magnus Persson på BSR: Volvo gör kontinuerligt uppdateringar i både hårdvara och motorstyrningens mjukvara. Vår PPC-enhet lägger däremot förändringarna ovanpå Volvos styrprogram, så att säga.

Uppgraderingen av styrsystemet sker som regel vid servicetillfällena och för bilägaren är det lätt att få tillbaka motoroptimeringen från BSR genom att koppla in sin PPC-enhet i diagnosuttaget och sedan följa anvisningarna i menysystemet. Handhavandet är mycket enkelt och bilägaren behöver inte besöka BSR:s återförsäljare. Tack vare att BSRs mjukvaruförändringar lägger sig ovanpå Volvos styrprogram behåller kunden de uppdateringar som verkstaden gör när man laddar in trimmet efter utförd service.  

Vi har en maskin- och trimgaranti som ersätter biltillverkarens garantier för maskinskada. De bilägare som har fått sin motor optimerad av BSR har alltså samma skydd som en originalbil.

När det gäller ”chipstrim” finns det alltid tvivlare som säger att ”hade det gått att plocka ut mer effekt så hade biltillverkaren gjort det från början”. Vad säger ni till dem?

Magnus Persson på BSR: Volvos nya VEA-motorer, som kom 2014, är ett bra exempel på vilka möjligheter som finns för motoroptimering. Motorerna delar komponenter med varandra, trots att de har olika effektnivåer. Det innebär att många motorversioner är kraftigt överdimensionerade – det tål alltså mycket mer effekt och vridmoment än original.

Biltillverkare testar sina motorer under extrema situationer och lägger sedan till en god säkerhetsmarginal. Vanliga bilförare kommer aldrig i närheten av de höga belastningar som motorn konstruerats för.

Likaså testar vi våra trimsatser för att säkerställa att det finns en bra säkerhetsmarginal. Även vi testar med belastningar som en vanlig bilförare aldrig når upp till.

Nyfiken? Här kan du läsa mer om BSR:s motortrim av Volvo D2, D3, D4 och D5.

Finns det några garantier eller försäkringar om man köper motoroptimering från BSR?

Magnus Persson på BSR: Vi har en maskingaranti, villkoren finns att läsa på BSR:s hemsida. Vi har haft den här garantin under många år men faktiskt inte en enda gång haft en motor som skadats på grund av fel i trimningen. 

Blir det någon skillnad i växlingarna på motorer som har automatlåda?

Magnus Persson på BSR: Ja, de bilar som har automatlåda har fått växlingarna modifierade också. Bilägarna kan uppleva att växlingarna blir både kvickare och mjukare. Det finns flera sätt att styra och finjustera växlingarna i en automatlåda.

Bilar med manuell transmission får inga förändringar. Där gäller det som vanligt att hantera koppling och växelspak på rätt sätt.

Ökar bränsleförbrukning och avgasutsläpp med motoroptimering från BSR?

Magnus Persson på BSR: Bränsleförbrukningen kan bli mindre, faktiskt. Det är många av våra kunder som berättar att deras motorer drar mindre bränsle med våra trimsatser. Det beror troligen på att vår motoroptimering skapar förändrade förbränningsförhållanden på grund av förändrad reglering.

Avgasutsläppen förändras inte i de områden där avgastest utförs. Testcykeln körs mestadels i simulerad stadstrafik och med mycket litet effektuttag ur motorn. Hur avgasutsläppen ser ut utanför den här testcykeln redovisas inte. Även efter motoroptimering uppfyller alltså motorn avgasnormen.

Är det olagligt att använda era trimsatser?

Magnus Persson på BSR: Nej, det skulle inte gå att driva en affärsverksamhet som vår om den produkt vi säljer är olaglig. 

Om jag ska sälja min Volvo om några år, går det då att återställa den till originalskick?

Magnus Persson på BSR: Ja, det är mycket enkelt med PPC-enheten att när som helst återställa bilen i originalskick.

Nyfiken? Här kan du läsa mer om BSR:s motortrim av Volvo D2, D3, D4 och D5.

Ny BSR-trimsats optimerar Volvos nya generation VEA-motorer – här är alla fakta
Med den PPC-enhet som BSR utvecklat är det lätt för bilägaren att överföra motortrimmet, via diagnosuttaget. Det går även att återställa bilen till originalskick.
Ny BSR-trimsats optimerar Volvos nya generation VEA-motorer – här är alla fakta
Under två år har BSR utvecklat sin motoroptimering till Volvos nya VEA-motorer. Först ut är motortrim till dieselmodellerna. Bilarna sätts upp i en Rototestanläggning där man mycket noga kan följa förändringarna, betydligt mera exakt än till exempel på en rullande landsväg.

Nyfiken? Här kan du läsa mer om BSR:s motortrim av Volvo D2, D3, D4 och D5.

Rulla till toppen