Avslöjat: Här är biltjuvarnas nya smarta knep

Biltjuvarna har ett nytt knep – och inte ens du med en modern, nyckellös bil går säker.
"Bedragarna brukar använda sig av något som vi kallar för signalstöld för att öppna och starta fordonet", säger Erik Larsson, Sverigechef på DEFA.
Här berättar han hur du kan skydda dig.

Avslöjat: Här är biltjuvarnas nya smarta knep
Foto: Istock

Tekniken i dagens bilar blir smartare – och med det även tjuvarna. I takt med att allt fler har nyckellösa bilar, så kallade "keyless-bilar", har bedragarna skaffat sig ny kunskap om hur de ska kunna bryta sig in.

Erik Larsson är Sverigechef för DEFA, som bland annat tillverkar och säljer billarm. Han förklarar att kofoten och dyrken har bytts ut mot dekodrar för cylinderlås och tändningslås. Ett datorprogram inaktiverar bilens startspärr, slår på tändningen och startar bilen, allt med en enda knapptryckning.

"Bilar som är utrustade med keyless-system låses upp och startas som om tjuven har tillgång till bilens egen sändarnyckel. Med hjälp av två elektroniska enheter, som var och en består av en mottagare, förstärkare och sändare, kan en tjuv stå precis utanför bilägarens hus, (inom sändarnyckelns räckvidd), registrera dess signal och förstärka den så att den når tjuv nummer två, som står vid bilen. När tjuv nummer två tar i bilens dörrhandtag och trycker på knappen tror bilen att sändarnyckeln befinner sig hos tjuven och bilen kan både öppnas och startas, helt enkelt", säger Erik Larsson.

Enligt honom kan signalen från sändarnyckeln stjälas, spelas in och sändas vidare till bilen, när den till exempel ligger i ägarens ficka – utan att det märks.

Erik Larsson berättar att det finns det ett smart sätt att skydda sig mot signalstölder – genom lösningen DEFA Second Authorization. Enkelt förklarat kan man säga att du som bilägare har en extra fjärrkontroll som du använder när du ska låsa upp och starta bilen.

"Utan den går det inte att starta bilen eller stänga av DEFA-larmet", säger Erik Larsson.

Låter det intressant? Här kan du läsa mer om Second Authorization.

Foto: DEFA

Han berättar att ett annat smart system som skyddar mot tjuvar, och som DEFA också står bakom, är systemet Finder Link. Finder Link består av en modul som installeras i fordonet och som används tillsammans med DEFAs app. Med funktionen Security får du en stöldvarning om någon startar eller flyttar din bil och med Finder-funktionen kan du när som helst se var ditt fordon befinner sig.

"Skulle din bil bli stulen kan du snabbt skicka GPS-koordinater till polisen. Fordonets position kan nämligen enkelt delas med andra", säger Erik Larsson.  

Se klippet nedan om det smarta systemet. 

Han förklarar att DEFA:s vanliga larmlösning DVS90 är uppbyggd efter samma princip som andra billarm, även till de bilar som inte är nyckellösa.

"DEFAs larnew-module-40m har sensorer som reagerar om man till exempel krossar en ruta, hissar upp bilen eller rör sig i kupén."

Här kan du läsa mer om hur du skyddar dig mot biltjuvarna.

Foto: Istock

Men vad skiljer då era larm från andra?

"Problemet är att bilar idag är utrustade med system som enkelt kan utnyttjas av tjuvarna. Keyless-systemet är det mest utsatta eftersom sändarnyckeln skickar en signal när bilen ber om det, inte genom att bilägaren aktiverar den. Tjuven aktiverar upplåsningen via keyless-systemet enbart genom att ta tag i bilens dörrhandtag. Om sändarnyckeln är i närheten av bilen kommer bilen att låsas upp och originallarmet och startspärren kommer att avaktiveras. Detta eftersom bilen uppfattar att sändarnyckeln är i närheten då tjuven förlänger sändarnyckelns räckvidd. Det går givetvis att förlänga räckvidden på vår fjärrkontroll också, men här finns det ingen signal att förlänga förrän någon trycker på fjärrkontrollen. För att slå av DEFA-larmet måste du trycka på DEFA-fjärrkontrollen, säger Erik Larsson. 

Han menar att det kan vara lätt att tro att bilar med original-fjärrkontroll, utan keyless-system, är säkrare.

"Något säkrare kanske, men problemet är att bilar idag är utrustade med CAN-bus-system. Original-fjärrkontrollen är säkrare, men det hjälper inte när signalerna från fjärrkontrollen konverteras över till CAN-bussignaler. De krypterade signalerna från fjärrkontrollen dekrypteras och överförs till bilens CAN-bus. CAN-bussignalerna är enkla att tyda och kan enkelt sändas in i CAN-bussystemet med hjälp av en dator. Tillsammans med en dekoder för bilens cylinderlås har du de verktyg som behövs för att låsa upp bilen, slå av startspärren och larmet och starta och köra iväg bilen.", säger Erik Larsson.

Klicka här – och läs mer om DEFA:s larmlösning.

Foto: DEFA

Han förklarar att signalerna från DEFA:s fjärrkontroll inte konverteras eller sänds ut på CAN-bussystemet.

"Så med andra ord, det är inget trolleri med DEFAs fjärrkontroll. Vi ser bara till att signalerna görs otillgängliga för tjuven", säger Erik Larsson.

Han berättar att en ytterligare fördel med DEFAs larm är att de är modulbaserade och mycket svåra att forcera.

"De originallarm som finns i bilarna när man köper dem, har tjuvarna lärt sig att forcera. DEFAs larm är mycket svårare att forcera och det modulbaserade systemet gör det omöjligt för tjuven att veta vilken typ av sensorer som finns installerade. Detta gör att det inte blir lika självklart för tjuvarna hur de ska avaktivera vårt larm. Något som i sin tur leder till att det blir svårare att stjäla bilen och göra inbrott.", säger Erik Larsson. 

Han menar att bedragarna ofta tar den lätta vägen.

"Vårt larm verkar avskräckande och gör att tjuvarna ofta väljer en annan bil, eftersom de vet att en DEFA-larmad bil är svårare att forcera.", säger Erik Larsson.

Så funkar DEFA:s larm – läs mer här.