Så slipper du sätta dig i en iskall bil i vinter

Det är minusgrader ute och du börjar morgonen med att sätta dig i en iskall bil – ett otrevligt scenario som enkelt kan undvikas.
Här berättar DEFA:s expert Andreas Axelsson om den smarta tekniken som gör att du kan värma upp ditt fordon via en app.

Så slipper du sätta dig i en iskall bil i vinter
Foto: Istock

Årets första snö har redan kommit och vi har flera månader framför oss med lägre temperaturer. För många innebär detta att gå upp tidigare för att hinna skrapa rutorna – och när du väl sätter dig i bilen riskerar du att få en köldchock.

Men problemen är faktiskt enkla att undvika. Genom att installera en kupévärmare får du en behaglig biltur redan får start, och dessutom slipper du isiga vindrutor. Men det blir också en säkerhetsfråga eftersom rutorna faktiskt blir rena från is, och inte bara "fuskskrapade".

"Den komfort en kupévärmare ger brukar vara det viktigaste incitamentet för att skaffa ett elektriskt  bilvärmesystem, även om miljöaspekten spelar allt större roll för konsumenterna. Det vanligaste är att man köper både en ny, modern, strömsnål kupévärmare och en elektriskt motorvärmare. Har du en motorvärmare minskar du din bränsleförbrukning och sliter mindre på motorn samtidigt som du gör miljön en stor tjänst", säger Andreas Axelsson på DEFA.  

Han berättar att en kallstartad bil utan ett elektriskt bilvärmesystem orsakar stora utsläpp av ämnen som bidrar till cancer, luftrörsproblem och sämre syreupptagningsförmåga. Enligt en färsk studie kan ett elektriskt bilvärmesystem dock avsevärt minska eller nästan helt ta bort de onödiga utsläppen – totalt kan du reducera dem med upp till 71 procent under de första 20 minuterna som du kör.

Nyfiken? Här kan du läsa mer om DEFA:s smarta bilvärmesystem.  

Se klippet om DEFA:s bilvärmesystem. 

"I studien har man använt moderna bilar med både en Euro 5-motor en och Euro 6-motor. Och det är egentligen ganska otroligt, men siffrorna visar att du med ett komplett elektriskt bilvärmesystem, kan minska utsläppen av kolväten (HC)  med upp till 99 procent – och samma siffra gäller för kolmonoxid (CO)", säger Andreas Axelsson.

Läs mer om studien här.

Enligt undersökningen reduceras även utsläppen av kväveoxid (NOx) med upp till 52 procent och bränsleförbrukningen med upp till 24 procent.

Andreas Axelsson berättar att DEFA dessutom har en supersmart lösning som gör att du kan styra ditt bilvärmesystem via en app. I den kan du tidsinställa när du vill att bilen ska vara uppvärmd och klar. Men det finns också en smart funktion som anpassar uppvärmingen efter klimatet och utomhustemperaturen. Funktionen reglerar själv när uppvärmningen ska starta och hur mycket bilen behöver värmas för att bli behaglig att köra.

"Det här bidrar till en bättre hushållsekonomi. Du slipper ha bilvärmesystemet på när du inte behöver och reducerar energiförbrukningen", säger Andreas Axelsson.

Funderar du på att skaffa ett elektriskt bilvärmesystem? Här kan du läsa mer.

Se klippet nedan när Bosse bildoktor förklarar mer. 

Förutom kupévärmare, motorvärmare och styrsystemet med den smarta appen, består det ultimata bilvärmesystemet, enligt Andreas Axelsson, av ytterligare en komponent – en batteriladdare.  

Han förklarar att den avancerade teknik som finns i dagens bilar drar mycket ström och att batteriet ofta inte hinner laddas upp ordentligt när du kör mycket korta sträckor. Något som i sin tur förkortar livslängden på ett batteri.

"Det är otroligt irriterande att stå med tomt batteri i en ny bil, särskilt om det är kallt. Det innebär ju bärgning eller starthjälp, som tar tid. Bärgarnas vanligaste uppdrag är faktiskt starthjälp just på grund av tomt batteri. Och när du ändå ska installera ett bilvärmesystem är det enkelt att lägga till alla komponenterna. Då får du en väldigt bra helhet med olika delar som fungerar tillsammans. Allt du behöver göra är att sätta in en sladd i väggen", säger Andreas Axelsson.

Läs mer om hur du enkelt kan värma upp din bil i vinter här.