Varning: Så farliga blir odubbade vinterdäck på sommaren

Sämre våtgrepp, risk för vattenplaning och dålig stabilitet.
Att köra med odubbade vinterdäck på sommaren är inte olagligt – men direkt livsfarligt. Fel däck kan orsaka olyckor med dödlig utgång.
Här förklarar vi varför minst 200 000 bilister bör tänka om och byta till sommardäck nu när det blir varmare.

Varning: Så farliga blir odubbade vinterdäck på sommaren
På däck från Nokian Tyres kan man enkelt se sitt kvarvarande mönsterdjup direkt på däcket. Foto: Nokian Tyres

Under årets kallare månader är det som tur är få bilister som kör runt på sommardäck. Något som också är olagligt. På sommaren är det dock inte lika självklart att svenska bilägare anpassar sig till det varmare vädret i sina däckval – och det strider inte heller mot lagen att fortsätta använda vinterdäck. Samtidigt känner alla inte till att säkerheten försämras drastiskt precis som prestandan när du har fel däck. 

Gummiblandningen och konstruktionen i vinterdäcken är anpassade för vinterförhållanden. Och det här gör att köregenskaperna inte är lika bra när det blir varmare – speciellt inte på vått väglag.

Dessutom kör många med nästan utslitna vinterdäck, vilket gör det ännu farligare. Med bakgrund av detta kräver NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) att körning med vinterdäck på sommaren ska förbjudas.

Här listar vi anledningarna till varför du ska byta till sommardäck nu när temperaturen stiger.  

Vilka däck passar din bil? Gör snabba testet och få svar.

1. Längre bromssträcka på våt asfalt

Det finns flera tester som jämfört bromssträckan hos dubbfria vinterdäck med sommardäck under sommarförhållanden. Ett exempel är en mätning från auto motor & sport.

Testet visade att bra sommardäck hade en bromssträcka på våt asfalt på 28,9 meter, från 80 km/h till stillastående. I samma hastighet och under samma förhållanden blev bromssträckan med dubbfria, nordiska vinterdäck hela 43,7 meter. Det är en radikal skillnad på hela tre billängder.

Skillnaden på blöt asfalt blev 42 procent längre bromssträcka med dubbfria vinterdäck, på torr asfalt gav de 39 procent längre bromssträcka.

Allra värst var att när bilen med sommardäck bromsat klart och stod still, då passerade bilen med vinterdäck samma punkt i 60 km/h. Skulle man köra på en fotgängare i 60 km/h blir det i nästan alla fall en olycka med dödlig utgång.

Testet gjordes med nästan nya premiumdäck, med bra mönsterdjup. Hade man använt odubbade vinterdäck med ett mönsterdjup på under tre millimeter hade bromssträckan ökat ytterligare. Skulle man valt billiga budgetdäck hade bromssträckan för vinterdäcken blivit ännu mycket längre.

Att fortsätta köra på sina nästan utslitna, dubbfria vinterdäck under sommaren – för att "slita klart dem" – är alltså en mycket dålig idé. Det borde vara olagligt, men tyvärr har vi ingen sommardäckslag.  

2. Sämre stabilitet 

Foto: Nokian Tyres

Även när det gäller stabiliteten kan man titta på testresultat, som visar på nackdelarna med att fortsätta köra med vinterdäck.

Enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, klarar en bil en snabb väjning i en hastighet på 83 kilometer i timmen med sommardäck. För dubbfria vinterdäck blir siffran istället 72 kilometer i timmen.

Förklaringen till detta är att dubbfria vinterdäck är anpassade till kallare väder och har en gummiblandning som ska ge bra grepp vid låga vintertemperaturer, något som gör blandningen för mjuk vid sommarförhållanden.

Resultatet blir instabilitet vid hastiga undanmanövrar med högre risk för sladd och allvarliga olyckor som följd.

Vilka däck passar din bil? Gör snabba testet och få svar.

3. Ökad risk för vattenplaning 

Foto: Nokian Tyres

Även risken för vattenplaning ökar kraftigt när du kör med dubbfria vinterdäck på sommaren. Enligt Auto motor & sports eget test börjar det bästa sommardäcket vattenplana vid 84,1 kilometer i timmen.

För dubbfria vinterdäck är samma siffra 69,5 kilometer i timmen. Trots att lagen säger att ett sommardäck minimum ska ha ett mönsterdjup på 1,6 millimeter så rekommenderas det att byta redan vid 4 millimeter för att säkerställa ett fortsatt gott skydd mot vattenplaning.

Det gör att slitna vinterdäck med ett mönsterdjup på under tre millimeter har mycket dåliga vattenplaningsegenskaper.

4. En dålig affär

Foto: Istock

Foto: Istock

Odubbade vinterdäck slits snabbare än sommardäck. Det är därför inte ekonomiskt att köra med vinteranpassade däck på sommaren.

Vid temperaturer på runt +15 grader slits de 20 procent mer än sommardäck, en siffra som går upp ju varmare det blir.  

Vilka däck passar din bil? Klicka här – och få svar.