Därför är BMW 5-serie Touring en vinnare i det stora kombitestet

Du behöver inte kompromissa mellan komfort, körglädje, utrymme, säkerhet eller bränslesnålhet. BMW 530d xDrive Touring ger allt och blir testvinnare.

Därför är BMW 5-serie Touring en vinnare i det stora kombitestet
Svenska Auto motor & sport har utsett BMW 5-serie touring till vinnare i kombitestet. Foto: BMW

När svenska auto motor & sport testade kombibilar i nummer 15-2017 var det BMW 530d xDrive Touring som utsågs till testvinnare. Den nya generationen BMW 5-serie Touring, som nyligen kom ut hos de svenska handlarna, är förbättrad på många områden och sammantaget ledde det till seger över Mercedes E 350 d Kombi och Volvo V90 D5 AWD.

Att BMW alltid skämt bort sina förare med en utsökt körglädje och sportighet är något som de flesta tar för självklart. Men i kombitestet bevisade BMW att man absolut inte behöver kompromissa bort komforten.

Testbilen BMW 530d xDrive Touring var utrustad med tillägget "Adaptive Drive" och det är något som biltestarna absolut rekommenderar alla som funderar på en ny 5-serie. Adaptive Drive innebär att stötdämparna är elektroniskt styrda tillsammans med aktiva, elektriskt reglerade krängningshämmare. Det gör hjulens rörelser dämpas mycket effektivt, anpassas efter vägen och även kan variera sin karaktär efter körstil och hastighet.

BMW:s Adaptive Drive använder dessutom informationen från bilens navigationssystem och kan med hjälp av vägkartorna förutse vad som ska hända – innan det händer – och anpassa hjulupphängningen därefter. Föraren kan även själv välja olika "karaktär" på fjädringen mellan komfort, sport och ecokörning.

Biltestarna skrev så här om Adaptive Drive:

"Bilen känns luftfjädrad och rör sig med ett mycket civiliserat, behagligt lugn. Det känns som att åka stor lyxlimousin. Femman slätar ut även riktigt dåliga underlag och man i det närmaste flyter sävligt fram. En testförare får Rolls-vibbar."

 

BMW 5-serie Touring stödjer Adaptive drive. Foto: BMW

Trots den utsökta komforten berömmer testlaget nya 5-seriens välbalanserade chassi och fina styrning. De aktiva krängningshämmarna hjälper verkligen till att ge bilen skärpa och kontroll, även när det går undan.

I ett kombitest fokuseras mycket av intresset kring utrymme och lastbarhet. De som väljer en kombimodell har sannolikt familj med behov av att ibland kunna frakta både passagerare och mycket last. Även här har nya generationen av 5-serien förbättrats väsentligt, jämfört med föregångarna. Bagageutrymmet har vuxit med hela sju centimeter på bredden – nu är det 110 centimeter mellan hjulhusen bak – och fem centimeter på längden.

Som förut har BMW 5-serie Touring som standard ett delbart baksäte där ryggstöden kan fällas 40/20/40. Det gör att man valfritt kan variera lastutrymmet och kombinera det med en eller två passagerare bak. Med det delbara baksätet kan man även kombinera en bilbarnstol bak, tillsammans med ett lastgolv som nu mäter hela 172 centimeter i längd.

När biltestarna jämförde lastutrymmena mellan de tre bilmodellerna, med bland annat Ikeas flyttkartonger, blev det mycket jämnt. Även om Mercedes E-klass Kombi på pappret har en större bagagevolym fick det plats lika många flyttkartonger i den som i nya BMW 5-serie Touring.

Det område där BMW 530d xDrive Touring verkligen briljerade i kombitestet var det unika samspelet mellan motor och transmission. BMW:s berömda, raka dieselsexa på 3,0 liter är inte bara snål och stark – den har också en underbar gångkultur. Vibrationsfri, silkeslen och alltid kraftfull med sina 265 hk och hela 620 Nm i vridmoment. I testet var BMW 530d xDrive Touring kvickast i intervallet 0–100 km/h med 5,7 sekunder. Mercedes E 350 d behövde 6,3 sekunder och Volvo V90 D5 8,1 sekunder för samma distans.

En rak dieselsexa är svårslagen, speciellt när den samarbetar så väl med den åttastegade automatlådan i BMW 530d xDrive Touring. Som testgänget uttryckte det i artikeln:

"Kombinationen är en av bilvärldens smidigaste och finaste drivlinor, på den här sidan Tesla."

 

 

 

Nya BMW 5-serie har fått fem stjärnor i säkerhetstestet utfört av Euro NCAP. Foto: BMW

I det första delmomentet av testet, som kallas för "IQ" värderas ekonomi och säkerhet, liksom miljö & energi. Även om den sexcylindriga BMW 530d xDrive Touring är dyrast i inköp tjänar den på en rimlig värdeminskning och tre års fri service. Att BMW skulle vara dyr att äga stämmer alltså inte, när man jämför med liknande premiummodeller.

Säkerhetsmässigt har nya BMW 5-serie fått toppbetyget fem stjärnor av oberoende testinstitutet Euro NCAP. Som standard har BMW 5-serie autobroms som själv, utan förarens hjälp, kan bromsa in inför både andra fordon och fotgängare.

I nästa delmoment "TQ, Bästa bilen att åka och trivas i" blir det delad förstaplats för BMW 530d xDrive Touring. I det sista delmomentet "EQ, Bästa bilen att köra och älska" blir det en seger för BMW, som sig bör med den fina motorn, transmissionen och komforten.

Med så fina placeringar i de tre delmomenten var det inte överraskande att BMW 530d xDrive Touring vann kombitestet. Bilen får maximala fem stjärnor och är alltså bäst i sitt segment. Poängsumman blev 49,5 av 60 möjliga. Biltestarna sammanfattar det hela med:

"BMW klarar att leverera både körglädje och enastående åkkomfort. Det gör att BMW i det här utförandet springer om och tar segern som den totalt sett bästa lyxkombin."