Audis nya modeller kapar utsläppen – så funkar smarta tekniken

Räckvidd som en dieselbil, förmånsvärde som en laddhybrid och betydligt bättre miljösamvete än med en vanlig bensinbil. Dessutom behöver inte tänka på att ladda bilen. Nu kör Audi igång en storsatsning på gasdrivna g-tron-modeller.

Du har kanske sett dem i trafiken, men kanske inte tänkt på dem. Och det är precis det som är tanken. Audis g-tron-modeller tankas med biogas och är riktigt klimatsmarta – men den ser ut precis som en vanlig Audi, och den känns likadan att köra.

Bilar som tankas med gas kan vara fantastiskt klimatsmarta och kapa koldioxidutsläppen med upp till 80 procent jämfört med att tanka bensin.

Det kan vara tillräckligt svårt att välja bilmodell – att sedan välja bränsle går ibland på rutin. Bensin och diesel är det absolut vanligaste i Sverige, men allt fler väljer någon form av miljöklassad bil, till exempel en elbil eller laddhybrid.

Problemet är att alla inte har möjlighet att ladda sin bil varken hemma eller på jobbet. Det är där gasbilarna kommer in.

Audis nya modeller kapar utsläppen – så funkar smarta tekniken

Flera av Audis modeller finns i ”g-tron”-versioner. Det innebär att de kan tankas med naturgas, biogas eller Audis nya e-gas. Biogas ger bilen riktigt bra miljöprestanda och Audi e-gas är helt koldioxidneutralt.

Nya Audi A4 Avant g-tron och Audi A5 Sportback g-tron modellerna har en 2,0-liters TFSI-motor med turbo på 170 hästkrafter som är särskilt utvecklad för att ge både prestanda och låg förbrukning. Men till skillnad från en vanlig bensinbil kan Audis g-tron-modeller alltså även tankas med gas.

Det har framför allt fyra fördelar.

Audis nya modeller kapar utsläppen – så funkar smarta tekniken

Gas är klimatsmart

När en gasbil tankas med naturgas släpper den ut i genomsnitt 25 procent mindre koldioxid jämfört med en bensinbil och partikelutsläppen hålls på en låg nivå. Med biogas eller Audis e-gas blir bilens miljöprestanda ännu mer imponerande. Då kapas koldioxidutsläppen med hela 80 procent jämfört med en bensinbil. Då har vi räknat på de så kallade ”well-to-wheel-utsläppen” för bilen – alltså hur mycket den släpper ut under hela livscykeln, från att bilen tillverkas och sedan körs.

Audi e-gas produceras med förnybar el utifrån vatten och koldioxid. I första steget delas vatten upp i syre och väte. Tillsammans med koldioxid skapar vätet syntetiskt metan som i princip är identiskt rent kemiskt med fossil naturgas, men betydligt bättre för miljön.

Tillverkningen släpper bara ut så mycket koldioxid som bränslet absorberar ur atmosfären och framställningen konkurrerar inte på något sätt med matproduktionen i länderna där det produceras.

Men oftast tankar de svenska gasbilisterna biogas. Det framställs på avloppsreningsverk ur slam eller från någon form av matavfall, gödsel eller andra organiska rester. Det går också att tanka fordonsgas, och det innebär en blandning mellan 70 procent biogas och 30 procent naturgas.

Vid sidan om koldioxidutsläppen pratas det allt mer om skadliga utsläpp av kväveoxider och partiklar. Även den typen av utsläpp minskas med Audis g-tron-modeller.

Audis nya modeller kapar utsläppen – så funkar smarta tekniken

Gas ger mer pengar över till annat

Att det är miljösmart att tanka biogas istället för bensin är en sak, men faktum är att g-tron-modellerna också är snälla mot plånboken. Audi A4 Avant g-tron förbrukar till exempel mellan 3,8 och 4,4 kg/100 km enligt den europeiska NEDC-testcykeln. Med ett biogaspris på 17,10 kr/kg ger det en drivmedelskostnad på mellan 6,50 och 7,50 kronor per mil.

För en bensinbil som drar 7 l/100 km blir drivmedelskostnaden 9,80 kronor per mil.

Om du kör 1.500 mil om året kan du alltså spara 5.000 kronor om året bara på bränslet.

Audis nya modeller kapar utsläppen – så funkar smarta tekniken

Gas är säkert

En del bilköpare är oroliga över hur gastankarna, med ett tryck på 200 bar, fungerar.

Audi har installerat fyra cylindriga gastankar baktill i bilen. De skyddas från till exempel trottoarkanter av ett stålskal med särskilda spännremmar. Tankarna installeras redan i fabriken och det handlar alltså inte om någon efterkonvertering.

Gastankarna består av olika lager, bland annat ett som tillverkas av kolfiberförstärkt och glasfiberförstärkt polymer för maximal styrka. Det yttre lagret färgas vitt om det skadas, så det är enkelt att se om tankarna behöver inspekteras.

Tankarna provtrycks med hela 300 bar och trycket som de klarar av rent fysiskt är betydligt högre än lagkraven.

Audis nya modeller kapar utsläppen – så funkar smarta tekniken

Gas är smidigt

Det är alltså både klimatsmart och billigt att tanka biogas i bilen. Och till skillnad från en elbil tar bränslet inte bara slut. Audis g-tron-modeller kan också tankas med bensin och köras vidare, om du inte har möjlighet att tanka gas.

På bensindrift förbrukar till exempel Audi A5 Sportback g-tron S tronic 5,6 l/100 km trots att den är utrustad med den en smidig och bekväm dubbelkopplingslåda.

Räckvidden är lång: med gastanken kommer du upp till 50 mil enligt den europeiska NEDC-körcykeln och med bensintanken kommer du ytterligare 45 mil.

För några år sedan var det svårt att tanka gas i Sverige men läget har blivit betydligt bättre. Idag finns över 150 tankstationer för fordonsgas i Sverige.

Audis nya modeller kapar utsläppen – så funkar smarta tekniken
Audis nya modeller kapar utsläppen – så funkar smarta tekniken
Rulla till toppen