Smarta tekniken: Så tar du dig fram säkert på svenska vägar i vinter

Smarta tekniken: Så tar du dig fram säkert på svenska vägar i vinter

Snösträngar, oplogade bakgator, regnrusk och blixthalka. Den mörka årstiden ställer definitivt krav på både bilen och föraren – men de senaste åren har det dykt upp mycket intressant teknik som är till för att hålla dig och din familj kvar på vägen.

Här listar vi flera intressanta säkerhetsfunktioner som är guld värda under vinterhalvåret.

Fyrhjulsdrift som ligger steget före

Mazda har utvecklat fyrhjulsdriftssystemet i-ACTIV AWD som är datatstyrd hämtar sin information från 27 sensorer för att kunna ge så bra grepp och stabilitet som möjligt. Systemet tittar till exempel på hur mycket du vrider på ratten, yttertemperaturen och om vindrutetorkarna är påslagna för att avgöra väderleken och väglaget.

Motorkraften kan blixtsnabbt skickas både till fram- och bakhjulen. Det ger ett system som kan anpassas efter väldigt många olika körförhållanden, och som dessutom inte drar lika mycket bränsle som ett system med permanent fyrhjulsdrift.

Det bästa är att systemet jobbar utan att du tänker på det – i-ACTIV AWD övervakar vridmomentet för bakaxeln 200 gånger per sekund.

 

LÄS MER: säker körning i vinter med Mazda CX-5

Mjukare styrning

När det gäller styrningen finns det en detalj du förmodligen gör varje dag, men som du inte tänker på, och det är att korrigera hur mycket du vrider på ratten.

När du börjar styra tar det oftast en liten, liten stund innan bilen faktiskt reagerar och något händer. Under den tiden kanske du börjar vrida lite mer på ratten – precis när bilen reagerar. Då får du korrigera och styra lite mindre.

Mazdas system G-Vectoring Control löser det här på ett smart sätt. Motorns vridmoment justeras direkt när du vrider på ratten – utan att du ens märker av det. Systemet ger högre komfort och en mer avslappnad körkänsla, både när det svänger och när du kör rakt fram.

Head up-display i vindrutan

Det bästa du kan göra för säkerheten som bilförare är förstås att hålla ögonen på vägen. Det blir lättare med Mazdas Active Driving Display, en färgskärm som kan visa viktig information direkt i vindrutan. På så sätt behöver inte ögonen fokusera om från att titta ut genom vindrutan och ned på instrumenten.

Active Driving Display kan bland annat visa hastigheten, vägvisning till destinationen i navigationssystemet och hur fort du får köra på vägen.

Smarta LED-strålkastare utan bländningsrisk

Alla bilförare som kört i mörker har en instinkt att blända av helljuset vid ett möte. Men med de adaptiva LED-strålkastarna i nya Mazda CX-5 behövs det faktiskt inte.

Strålkastarna bländar av automatiskt och kan stänga av delar av LED-enheterna för att ljuskäglan ska vara så lång och bred som den kan vara utifrån vägens förhållanden, och utan att blända någon.

Ett exempel är att ljusbilen höjs en aning när du kör på motorväg för att ge en längre ljuskägla. Ett annat exempel är att LED-strålkastarna kan lysa brett i korsningar och kurvor.

 

Läs mer om tekniken i Mazda CX-5

Håller koll på omgivningen – och kan undvika en olycka

Mazda var tidigt ute med att ha säkerhetssystem med autobroms som standard. Det gör körningen i stadstrafik betydligt mindre stressig, och systemet kan faktiskt undvika en olycka.

Mazda Smart City Brake Support har en mängd sensorer som håller koll på omgivningarna, bland annat hinder framför bilen och hur snabbt de närmar sig. Systemet kan också känna igen fotgängare

Om bilen upptäcker att en olycka är på väg att inträffa kan den först varna föraren, och – om inget händer – bromsa ned bilen till stillastående.

I det som Mazda kallar i-ACTIVSENSE ingår också...

• Adaptiv farthållare som anpassar sig efter bilen framför och själv kan sköta gasen och bromsen. Systemet använder en radarsensor med millimetervågor för att hålla koll framåt och gör körningen på långfärd betydligt mer avslappnad.
• Trötthetsvarning som säger till när det börjar bli dags för en paus och "lär" sig dina körvanor.
• Filhållningsassistans som håller koll på om du är på väg att lämna din fil.
• Döda vinkeln-varning som håller koll snett bakåt på fordon som närmar sig när du är på väg att byta fil, och på fordon som kan vara i vägen snett bakåt när du ska backa.
• Start-i-backe-hjälp som ser till att bilen inte glider bakåt innan du kört iväg i en uppförsbacke.

En mer avslappnad resa

Men säkerhet handlar inte bara om smarta tekniklösningar. Det handlar också om att vara avslappnad som förare och komma fram utvilad. Nya Mazda CX-5 har ett följsamt chassi med lägre vind- och däckljud än tidigare.

På så sätt kan du lättare prata med passagerarna, lyssna på ljudsystemet från Bose eller bara koppla av. Och det innebär inte att bilen får sämre köregenskaper – bara att bilen har ett bredare spektrum för vad den klarar av att leverera.

 

LÄS MER: säker körning i vinter med Mazda CX-5