Toyota laddhybrid: Snål på riktigt – spara tusenlappar

Vissa bilar drar lite – andra är snåla på riktigt. Det vet de som vågat slå till på en laddhybrid från Toyota.
För med både el- och bensindrift levererar Prius Plug-in det bästa av två världar.

Toyota laddhybrid: Snål på riktigt – spara tusenlappar
Foto: Toyota

Den ointresserade eller oinitierade stirrar sig kanske blind på prislappen. Andra tror att laddhybrider är en kompromiss, "halvvägs" till elbilar. I båda fall har man missat poängen.
För även om Toyotas laddhybrid-modell Prius Plug-in kostar mer än en motsvarande bensin- eller dieselbil, är ekonomin att äga den en helt annan.

Tänk dig att det istället för veckovisa besök på macken – endast blir en visit när det är långresa. Det är en verklighet som laddhybridförarna har. Och när du räknar ihop alla dessa tusentals kronor som försvinner ner i tanken i din dieselbil, då kanske skillnaden i initialkostnad inte var så farlig.

LÄS MER: Enkla sanningar om laddhybrid 

Foto: Toyota

Att köra en Toyota laddhybrid innebär ett helt nytt tänk. Bilen kan sägas ha två sidor och det gäller att du som förare drar fördelarna av detta. Först och främst är Prius Plug-in en elbil med batteri och dubbla elmotorer som har en snål bensinmotor som komplement. På ren el tar du dig tyst och utsläppsfritt fram i vardagen. Till och från jobbet, till skola och till olika aktiviteter – i upp till fem mil. Batteriet laddas över natten via vanligt hushållsuttag och på morgonen är det nya fräscha mil.

Flera studier visar att 80 procent av vardagsbehovet täcks av den räckvidd som laddhybriden har, vilket innebär att man sällan behöver nalla på soppan i tanken. Och med tanke på hur mycket billigare el är än bensin så är det även en ekonomisk fröjd att köra grönt.

Till helgen, när det ska besökas släktingar på landet, eller när man ska på bilsemester på sommaren och fem mil inte räcker – det är då bensinmotorn hoppar in. Men även om hybridbatteriet inte längre har kraft att driva bilen själv, fungerar den som en vanlig elhybrid från Toyota. Det innebär att drivlinan är optimerad för att fortfarande leverera bränsleekonomi vida överlägsen en traditionell dieselbil. Eller vad tycks om en blandad förbrukning på 0,1 liter per mil.

Totalt sett har Toyota Prius Plug-in en räckvidd på 130 mil. Det vill säga att man snudd på kan köra Stockholm-Köpenhamn tur-och-retur innan det är dags att tanka. Det är något att begrunda för de som trodde att en laddhybrid var en sorts kompromiss?

Läs mer om Toyotas laddhybrid