Däcken påverkar bilens säkerhet – så väljer du rätt däck till sommarskiftet

Ge dina däck lite extra omtanke så blir du mångdubbelt belönad. Med våra tips slipper du obehagliga och dyra överraskningar. Och byt däck i tid - det är en investering i säkerhet.

Däcken påverkar bilens säkerhet – så väljer du rätt däck till sommarskiftet
Advertisement

Största nackdelen hos däck är att de av många bilägare uppfattas som runda, svarta och rätt tråkiga. Vilket är väldigt orättvist då däcken förmedlar bilens alla goda egenskaper ner i vägen. Det handlar om bra väghållning, kort bromssträcka, säkert grepp på vintern och god komfort.

Bra däck gör en bra bil ännu bättre, brukar man säga. Men dåliga däck kan tyvärr förstöra många av de goda egenskaperna som Fords ingenjörer eftersträvat. För att däcken ska leverera på bästa sätt gäller det att man som bilägare har koll på en del saker. Här nedan listar vi de viktigaste punkterna man bör ha med på sin kom-ihåg-lista.

Slitage
Alla vet att däck slits men långt ifrån alla vet hur däckens egenskaper försämras med ökat slitage. Våtegenskaperna och framför allt motståndet mot vattenplaning blir sämre när däcket får ett mindre mönsterdjup. Det är en glidande skala och det finns även skillnader mellan olika däckmodeller. Därför är det svårt att ge några generella råd för när däck "ska" bytas.

För vinterdäck är lagkravet minst tre millimeters spårdjup, för sommardäck gäller minst 1,6 millimeter. I båda fallen finns det goda skäl för att inte låta slitaget gå så långt, utan byta i god tid.

Använder man dubbdäck på vintern gäller det även att kontrollera dubbutsticket, som bör ligga kring en millimeter. Stiftet på dubben ska alltså sticka ut en aning, vilket känns om man drar handen över slitbanan eller tittar efter noga. Om dubbarna är nedslitna eller fallit ur slitbanan blir egenskaperna på snö och framför allt is betydligt sämre.

Har du svårt att själv avgöra hur slitna dina däck är – och om det är dags för ett byte – bör du rådgöra med en expert hos din närmaste Ford återförsäljare.

Däcktryck
Rätt däcktryck är helt avgörande för både säkerhet, slitage och komfort. För lågt däcktryck ger instabila vägegenskaper samtidigt som däckslitaget ökar. Dessutom försämras rullmotståndet med för lågt däcktryck, vilket ökar bränsleförbrukningen.

En av de absolut mest lönsamma åtgärder du kan göra som bilägare är att kontrollera däcktrycket regelbundet. Alla fyra hjulen måste kontrolleras eftersom det kan vara ett hjul som skadats eller har en dålig luftventil.

Många bilförare kör med för lågt däcktryck. Undersökningar visar att upp till var femte bilist kör med farligt lågt däcktryck, oftast helt ovetande. Rätt däcktryck finns angivet i handboken. Ibland finns trycket också på en klisterlapp som kan sitta i dörröppningen eller på insidan av tanklocket.

När däcksidan rör sig under färd skapas värme i gummit, vilket värmer upp luften inuti däcket. Varm luft har ett högre tryck än kall luft, vilket gör att man kan bli lurad. Om däcken till exempel hade 2,5 bar i däcktryck vid parkeringen räcker det med tre kilometers körning för att trycket ska öka till 2,8 bar. Fyller man på "varma däck" ska alltså trycket ökas med 0,3 bar över det rekommenderade.

Välj rätt däck

Om däcken är slitna och det är dags att välja nya ska man göra ett klokt och långsiktigt val. Ford testar däck kontinuerligt och vet vilka som presterar bäst på varje bilmodell. Det här gäller för både sommardäck och vinterdäck.

I många fall finns det specialdäck som är framtagna med precis de egenskaper som biltillverkaren strävat efter, så kallade originaldäck (de däck som bilen hade som ny). Därför är det alltid klokt att ta kontakt med sin Fordhandlare och se vilka däck som rekommenderas.

Nya däck förväntas rulla flera tusen mil och utslaget på hela däckets livslängd finns det en egenskap som är extra viktig: rullmotstånd. De senaste decennierna har däcken fått betydligt bättre rullmotstånd, vilket sänker bränsleförbrukningen och driftkostnaderna.

Sett till hela däckets livslängd är rullmotståndet ekonomiskt sett viktigare än inköpspriset. Att välja ett premiumdäck med lågt rullmotstånd kan innebära att man sparar tusenlappar i lägre bränslekostnad. Att köpa dåliga "budgetdäck" innebär att man prutar på viktiga egenskaper som kan försämra säkerheten. Och ett högt rullmotstånd gör att de billiga däcken blir en dyr affär i det långa loppet.

Alla däck som säljs inom EU måste ha en "betygslapp" som anger rullmotstånd, våtegenskaper och buller. Som konsument är det därför lätt att se vilka däck som har lägst rullmotstånd. Att gå upp från någon av de lägre betygen till A eller B kan ge en förbättring på upp till 0,5 l/100 km i bränsleförbrukning. Skillnaden mellan betygsklasserna är cirka två–tre procent i rullmotstånd.

Förvara däcken rätt
I Sverige har vi vinterdäckslag vilket innebär att alla bilar har två uppsättningar däck. Då uppstår också "problemet" att man måste förvara fyra hjul någonstans.

De som bor i villa kan kanske hitta ett utrymme där hjulen får plats. Då ska man tänka på att lägga däcken ned, med sidan mot underlaget. Om däcket står upp kan det bildas en platt yta i slitbanan. Tänk också på att gummit kan ge fläckar mot underlaget.

Generellt sett blir inte däck sämre av enbart ålder, så länge de förvaras svalt. Men slitna däck presterar sämre jämfört med när de var nya och den tekniska utvecklingen går snabbt. Därför är det alltid klokt att välja den senaste generationen däck. Tillverkningsdatum anges med en fyrsiffrig kod på däcksidan. De två första siffrorna anger vecka, de två sista året. 1317 betyder alltså vecka 13, 2017.

Bor man i lägenhet så bör man kontrollera vilka regler som gäller hos försäkringsbolaget. Hemförsäkringen täcker som regel inte hjulen, då de ses som en del av bilen. Och förvaras hjulen i exempelvis ett källarförråd som andra har tillgång till så betalar försäkringsbolaget i de flesta fall ingen ersättning vid stöld.

Har man dessutom inte kunskaper och verktyg för att själv skifta hjul vid vår och höst kan det därför vara klokt att anlita ett så kallat "däckhotell" hos din lokala Ford-handlare. Där går det att boka tid för hjulbyte och de hjul som inte används lagras på ett professionellt sätt. Hos bilverkstaden finns också möjlighet att kontrollera hjulinställning och/eller göra en service samtidigt.

Som regel kan man välja olika nivå på förvaringen hos däckhotellet och även få extra tjänster som tvätt, kontroll och balansering. Det kan vara klokt, för då vet man att hjulen alltid är i perfekt skick inför nästa säsong.


Läs mer om Ford och deras däcktjänster här