Så har Mercedes vässat tekniken i nya Sprinter

Den nya generationen av Sprinter suddar ut gränserna mellan transportfordon och personbilar. Under skalet har Mercedes klassiska arbetshäst fått vässad säkerhet, högre komfort och mängder av smart teknik.

Så har Mercedes vässat tekniken i nya Sprinter

Kvalitet lönar sig – det vet alla som är i transportbranschen, för ett driftstopp blir alltid dyrare än bara reparationskostnaderna. Driftsäkerhet har gjort Mercedes-Benz Sprinter till en storsäljare under flera årtionden, men även det faktum att modellen alltid har bjudit på genomtänkta lösningar. Nu lanseras den nya generationen av Sprinter, och det är inte bara exteriören som är helt annorlunda – otroligt mycket har hänt under skalet. Här kan du läsa mer och se fler bilder.

Modellen har närmat sig Mercedes personbilar, både när det gäller komfort och säkerhet. Exempelvis är aktiv bromsassistent standard, teknik som trots sina fördelar är ovanlig i segmentet. Och för första gången har klassen fått den avståndskännande farthållaren DISTRONIC, samt aktiv kurshållningsassistent och vägmärkesigenkänning. Till detta kommer ett batteri av tekniska finesser. Döda vinkeln-varnare och trötthetsvarnare ökar säkerheten. Vid lastning och lossning får man hjälp av backkameran och parkeringshjälp med 360-graderskamera, som tillval.

Förarplatsen har fått ett nytt utseende, och för de som har bilen som arbetsplats är ergonomin avgörande. Sprinter har nya elmanövrerade stolar med samma manövreringsmöjligheter och minnesfunktion som i personbilarna. En annan inhämtad detalj är multifunktionsratten med touchkontroller. Ett smart kommunikationsmodulsystem och KEYLESS–START är andra praktiska detaljer. Bland tillbehören för passagerarna finns en extra kraftfull takklimatanläggning och usb-laddning vid varje sätesrad.

Föraren får även ett brett tekniskt stöd som underlättar jobbet. Exempelvis är Sprinter uppkopplad på en helt ny nivå via Mercedes Pro Connect. Det helt nya operativsystemet MBUX har ett användarvänligt interface som liknar en smartphone och interaktionen via den 10,25 tum stora pekskärmen är intuitiv. Många funktioner styrs via en 3D-modell av fordonet – genom att man vrider med fingrarna, kniper och pekar på olika delar av den fiktiva bilen. Tack vare kraftfulla grafikkort renderas allt i 3D i realtid.

MBUX har dessutom intelligent röststyrning. Man väcker systemet genom att säga "hey Mercedes", och sedan är det bara att ge sitt röstkommando. Tekniken kan även hantera mer generella uppfordringar som "gör det svalare i bilen" eller "kör till kontoret". Systemet lär sig löpande nya uttryck – och memorerar dessutom de saker som föraren vanligtvis efterfrågar vid olika tidpunkter på dagen.

Nu blir det ännu enklare att hitta den exakta platsen för att hämta upp gods, eller veta var på en vägsträcka ett arbete ska utföras. Navigationen i MBUX använder den nya tekniken What3words. Genom ett ange tre specifika ord på svenska kan systemet ge navigationsmål inom en marginal på tre meter.

Nya Sprinter är verkligen ett mångsidigt fordon. Redan från fabrik kan man få den i fler än 1 700 utföranden – bland annat som skåp, flakbil eller buss med upp till 9 sittplatser. Här finns det möjlighet att hitta ekonomiska grundutrustade bilar, och modellen klarar en totalvikt upp till 5,5 ton.

Som tidigare går det att få Sprinter med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. En nyhet är att modellen nu kan beställas med framhjulsdrift, vilket ger 50 kg mer lastförmåga och ca 0,5 kubik mer lastvolym jämfört med motsvarande bakhjulsdriven version. Framhjulsdriften ger dessutom åtta centimeter lägre lastkant.

Mercedes har förbrukningsoptimerat sina dieselmotorer, vilket gör driftsekonomin ännu bättre. De framhjulsdrivna versionerna finns med automatväxellådan 9G–Tronic eller 6-växlad manuell låda. De bak- och fyrhjulsdrivna automatväxellåda 7G–TRONIC PLUS eller 6-växlad manuell transmission. 
Läs mer om nya Sprinter här.