Nya BMW M5 är här – mest kraftfulla någonsin med intelligent M xDrive fyrhjulsdrift

Prestanda i superklass och ändå praktiskt byggd för hela familjens behov – nya BMW M5 har kommit till Sverige. Så här funkar den intelligenta fyrhjulsdriften.

Nya BMW M5 är här – mest kraftfulla någonsin med intelligent M xDrive fyrhjulsdrift

Att bygga en sportbil är inte "svårt". Då är det nog svårare att bygga en praktisk, säker och rymlig familjebil. Och att kombinera dessa två biltyper är nästan omöjligt. Men bara nästan, för nu har helt nya BMW M5 Sverigepremiär.

Nya M5 är den mest kraftfulla någonsin med 600 hk i toppeffekt och hela 750 Nm mellan 1.800–5.600 rpm. För första gången ingår fyrhjulsdrift, M xDrive, i den legendariska M5-modellen. Det innebär att nya M5 trivs lika bra på sommarens banträffar som på isiga vägar till fjällstugan.

Tack vare en mängd viktbesparande åtgärder har nya BMW M5 minskat 15 kilo i vikt, trots att modellen numera har fyrhjulsdriften M xDrive som standard. Vikt har sparats bland annat genom ett tak i kolfiber, motorhuv i aluminium och ett speciellt sportavgassystem med lättviktsteknik.

Med mer effekt och lägre vikt, samt ett bättre grepp, har prestanda förbättrats jämfört med föregångaren. 0–100 km/h avverkas på blixtrande 3,4 sekunder och på autobahn når man 200 km/h på endast 11,1 sekunder. Som standard är toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h men med tillvalet M Drivers Package ökar toppfarten till 305 km/h. Bränsleförbrukningen är 10,5 l/100 km och CO2-utsläppet 241 g/km.

Nya BMW M5 har åttastegad automatlåda, M Steptronic, som standard till skillnad mot föregångarens sjustegade dubbelkopplingslåda. Vid vanlig körning ger M Steptronic mjuka växlingar men ställer man om till manuellt läge och använder paddlarna vid ratten ändras det till blixtsnabba skiften upp och ner.

På liknande sätt kombinerar de elektroniskt styrda stötdämparna, Variable Damper Control (VDC), det bästa från två världar. Vid vanlig körning ger de fullgod komfort (Comfort) men föraren kan även välja Sport och Sport Plus för att få ännu bättre kontroll i kurvorna. Servostyrningen förändras på liknande sätt efter förarens önskemål och alla personliga inställningar kan nås via "favoritknappar" (M1 och M2).

Den turbomatade M TwinPower Turbo V8-motorn på 4,4 liter ger som mest 600 hk (441 kW) och 750 Nm. Det är en enorm kraft som inte till fullo kan utnyttjas enbart genom bakhjulsdrift. Därför är det nu dags att införa fyrhjulsdrift, något som tidigare bara funnits på BMW X5 M och BMW X6 M, men inte vilken som helst utan "M xDrive".

Största fördelen med fyrhjulsdrift är ökat drivgrepp, inte minst vintertid och på blöta vägar. Nackdelen är att vid sportig körning – vid greppgränsen – kan fyrhjulsdrift ge en ganska lynnig karaktär, långt från det linjära och förutsägbara beteende som de bästa bakhjulsdrivna bilarna har. BMW:s ingenjörsteam satte därför upp målet att skapa klassens mest intelligenta fyrhjulsdrift som stödjer föraren när det behövs – utan att inskränka på M5:ans legendariska körglädje. Ett mål man anser sig ha nått!

Till det yttre är fördelningslådan, som sitter direkt efter den åttastegade automatlådan, liknande den som används på övriga xDrive-modeller. Men de interna komponenterna är förstärkta för att kunna ge en sömlös kraftfördelning 0–100 procent mellan fram- och bakhjulen. Kraftfördelningen kombineras med en helt ny typ av sportdifferential i bakaxeln, som även den kan regleras 0–100 procent.

För att bestämma karaktär på M xDrive har föraren fem körprogram att välja på. DSC, Dynamic Stability Control, är ett övergripande system som styr antispinn, antisladd och även de låsningsfria ABS-bromsarna. På BMW M5 kan DSC ställas i tre lägen: DSC on, MDM och DSC off – vilket ger föraren olika nivåer av assistans. MDM står för M Dynamic Mode, vilket tillåter hjulspinn och en viss drifting vid kurvtagning. Det sistnämnda läget, DSC off, är främst avsett vid avancerad bankörning.

Fyrhjulsdriften i M xDrive kan ställas i tre lägen: 4WD, 4WD Sport och 2WD. Det finns alltså ingen anledning att sakna bakhjulsdriften i tidigare M5-modeller, även nya generationen M5 går att köra som 100 procent bakhjulsdriven!

Nyckeln till att lyckas med kontrollen av alla elektroniska hjälpsystem är att ha en processor som styr allt. För att skapa rätt beslut hämtar processorn in över 1.000 mätdata och uppgifter. Det kan handla om rattutslag, hjulspinn, g-krafter, temperatur, med mera. All information behandlas med hög frekvens för att i varje bråkdel av en sekund fördela kraften mellan fram- och bakhjul, samt mellan höger och vänster bakhjul i sportdifferentialen.

Den stora fördelen med fyrhjulsdriften M xDrive är förstås det förbättrade fästet. Bakdäcken mäter 285/40 R19 men framdäcken är nästan lika breda med dimensionen 275/35 R19 för att kunna hjälpa till med greppet. Det finns även 20-tumsfälgar med samma däckbredd att välja till.

De breda sportdäcken förkortar bromssträckan inför en kurva och ger ett bra sidogrepp, i de lägena aktiveras inte fyrhjulsdriften. Men i utgången av kurvan rätas hjulen upp och då skjuter framhjulen på för att ge maximal acceleration. För den som provkör nya BMW M5 är det just i utgången av kurvor som de fantastiska fördelarna med M xDrive blir väldigt påtagliga.

Den aktiva sportdifferentialen i bakaxeln utnyttjar fördelarna med aktiv momentstyrning. Det innebär att ett större moment läggs på det yttre bakhjulet, vilket innebär att kraften inte spinner bort på innerhjulet. Men den aktiva momentstyrningen hjälper även M5 att styra in i kurvorna, med perfekt balans. För att ge ett mera harmoniskt ingrepp har differentialbromsen en koppling med kolfiberlameller, istället för stållameller.

Vid "vanlig körning" kan fyrhjulsdriften ligga kvar i läget 4WD, då drar man nytta av det trygga och stabila beteendet som fyrhjulsdriften ger i BMW M5 – året runt. Läget 4WD Sport innebär att alla hjälpsystem är optimerade för sportig körning på en torr bana. Med 4WD Sport får man de snabbaste varvtiderna, tack vare det förbättrade greppet i utgången av kurvor och vid acceleration.

Nya M5:an upplevs som stabilare på greppgränsen och är mer förlåtande, tack vare M xDrive. Att drifta på en racingbana är egentligen inte syftet men möjligheten att "styra med bakhjulen" visar på det konsekventa och trygga beteendet som nya BMW M5 har.

Och läget 2WD, då? Kanske inte det effektivaste läget för snabba varvtider men helt klart det roligaste för att uppleva den unika körglädjen i en BMW M5! I läget 2WD blir servostyrningen lite lättare, växlingarna är mjukare och den aktiva diffbromsen i bakaxeln jobbar snabbare mellan sina ytterligheter.

För att visa på kapaciteten hos nya M5, i läget 2WD, satte BMW och Detroit Speed Team ett världsrekord i drifting, kontrollerat av Guinness World Records. Rekordet sattes 11 december 2017 och sträckte sig över åtta timmar och 374,2 kilometer – med konstant drifting. Mest imponerande var nog ändå att rekordbilen inte hade någon jättelik bensintank, som vid föregående rekord, utan tankades under pågående drifting av en annan BMW M5. Båda bilarna fick alltså drifta parallellt för att lyckas med tankningen.

Historien bakom M-modellerna daterar sig ända tillbaka till 1972, då BMW Motorsport GmbH bildades. Förutom bilar till motorsport byggde man även den första M-modellen, legendariska mittmotorbilen BMW M1 som byggdes 1978–1981. M5:ans "urmoder" är M535i som visades 1979 med 3,5-liters sexa på 218 hk. Kombinationen av hög effekt, sportiga prestanda och praktisk fyrdörrarsmodell blev en succé och följdes 1984 av den första BMW M5 – som faktiskt använde samma 24-ventilade sexa på 286 hk som satt i M1:an.

Resten är historia, som man brukar säga, även om BMW M5 aldrig lämnat den väg som stakades ut redan i slutet på 70-talet. Motorerna har varierat genom åren och M5:an har haft rak sexa, V8, V10 och numera V8 igen fast med turbomatning. Men BMW M5 har alltid varit och förblir det yppersta för den som kräver högsta prestanda i en bil som samtidigt möter familjens och vardagens alla behov.

Nuvarande generationen BMW M5 är den femte i ordningen och premiärvisades under hösten 2017. Under våren utsågs nya BMW M5 till "World Performance Car 2018" av den internationella juryn som varje år utser de bästa bilarna i den globala "Årets bil" (World Car of the Year).

Förutom möjligheten att individualisera sin M5:an från den digra listan av tillval går det även att utrusta modellen med delar från programmet Exclusive M Performance Parts. Här finner man viktbesparande karossdelar i kolfiber som förbättrar aerodynamiken, ännu sportigare fjädring, keramiska bromsar, läckra inredningsdetaljer, med mera.

De som verkligen vill få ut det yttersta ur sin BMW väljer modellen M5 Competition. På utsidan har specialmodellen M5 Competition flera svarta, högblanka detaljer. Toppeffekten i V8-motorn har höjts från 600 till 625 hk (460 kW) vid 6.000 rpm. Standard på M5 Competition är ett sportavgassystem med blanksvarta ändrör och öppningsbara ventiler för ett riktigt sportigt ljud – vid behov. Den sänkta sportfjädringen är unik för den här högprestandamodellen, liksom de speciella 20-tumsfälgarna.