Byta vindruta? Låt experterna på Ford hjälpa dig med rätt kunskap och originalglas

På moderna bilar är vindrutor inte bara en bit glas, de är en bärande del av karossen och innehåller ofta flera typer av känsliga sensorer. Efter byte måste sensorerna kalibreras om för att fungera som de ska. Vänd dig därför till experter på Ford vid byte, de har rätt specialverktyg och utbildning för just din modell.

Advertisement
Byta vindruta? Låt experterna på Ford hjälpa dig med rätt kunskap och originalglas

Byt vindrutan med rätt hjälp

Bästa stället att byta eller reparera din vindruta hos experterna för Ford Motorcraft. De ger råd och guidar dig i det viktiga valet och har bred kunskap gäller säkerhet och kvalitet. Här hittar du din återförsäljare av Ford.

För de flesta bilägare är en vindruta inget man bekymrar sig över, förrän det blir stenskott eller spricka. Men att byta en vindruta är ett avancerat jobb som ska lämnas till experter, på Ford.

Ford Motorcraft riktar sig till de bilägare som har ett fordon med några år på nacken och vill ha prisvärd service. Med Ford Motorcraft får kunden original reservdelar och fordonstekniker med specialutbildning på Fords modeller.

Förutom service, reparationer och däck hjälper även de även till med byte av bilglas. En av dessa anläggningar finns hos Brandt Fordon AB i Tanumshede där vi fick möjlighet att intervjua Dan Carlsson, servicemarknadschef.

LÄS MER HÄR

  Vad är främsta skälen till att byta vindruta hos er, och inte hos något av bilglasföretagen?
Dan Carlsson: Hos Ford Motorcraft finns specialutbildade fordonstekniker som går på regelbundna kurser. De kan Fords olika modeller och använder precis de produkter som Ford själva tagit fram för biltillverkningen. Det kan handla om en speciell primer, speciallim, verktyg, med mera. Då återställer man bilen i precis det skick som Ford byggde fordonet, en gång.

• I vindrutan sitter det ibland kameror, laser och sensorer – behöver de kalibreras efter byte av vindruta?
Dan Carlsson: Helt rätt, vi har specialverktyg för detta som ser till att sensorerna är rätt kalibrerade. Regnsensorn för torkarna kan till exempel vara känslig och måste få rätt inställning. På vissa modeller sitter det en kamera som läser av vägskyltar och den måste också sitta korrekt. På nyare bilar finns det en laser som mäter vinkeln till mötande bilar för att kunna ”blända av helljuset”, trots att det är på hela tiden. På dessa är det mycket känsligt med rätt kalibrering, annars kan man blända mötande fordon.

• Vindrutan är inte bara ett glas, utan en bärande del av karossen, eller hur?
Dan Carlsson: Precis, vindrutan är en integrerad del och finns det sprickor så försvagas konstruktionen. Därför är det mycket viktigt att man monterar glaset rätt och använder det lim som Ford testat. Skulle krockkuddarna utlösas vid en krock så blåses de upp mot insidan på vindrutan, därför är det viktigt för säkerheten att glaset verkligen sitter stabilt limmat mot plåtkarossen.

Byta vindruta? Låt experterna på Ford hjälpa dig med rätt kunskap och originalglas
När du ser Fords logotyp i glaset vet du att det är en OEM-produkt, alltså uppfyller den Fords kvalitetskrav.

• Är det någon skillnad på Fords originalglas och de vindrutor man hittar hos bilglasföretagen?
Dan Carlsson: Jag kan inte uttala mig om andra tillverkares produkter. Men vänder man sig till Ford Motorcraft får man originalglas som testats och uppfyller Fords kvalitetskrav. Det utmärks med en Ford-logotyp i glaset. Jag rekommenderar alltid kunderna att välja originaldelar från Ford.

• Har ni några garantier eller försäkring vid byte av vindruta?
Dan Carlsson: Ford Motorcraft har inga speciella försäkringar, men som med allt annat så ger vi 12 månaders garanti på reservdelar och 12 månaders garanti på själva arbetet. Upptäcker man ett fel så åtgärdar vi det.

Byta vindruta? Låt experterna på Ford hjälpa dig med rätt kunskap och originalglas

• Går det att undvika stenskott i vindrutan?
Dan Carlsson: Nej, det enda råd jag kan ge är att hålla avståndet till framförvarande fordon. Det är ju bra, även ur trafiksäkerhetssynpunkt. Men blir man till exempel omkörd av en annan bil kan man ha otur och det blir ett stenskott.

• Går det att reparera mindre skador i en vindruta, utan byte?
Dan Carlsson: Mindre skador i glaset går ofta att reparera med gott resultat. De flesta försäkringsbolag brukar erbjuda reparation för 100–200 kronor, och det är ju betydligt billigare än den självrisk man behöver betala för en ny vindruta. Det man ska tänka på är att tejpa över skadan i rutan, så att det inte kommer in vatten som kan frysa och spränga upp en ännu större skada. Den här stenskottstejpen får man gratis hos Fordverkstaden.

Det man dock ska tänka på är att många Fordmodeller har värmeslingor i vindrutan. Vi testar alltid värmefunktionen först innan vi börjar reparera ett stenskott i glaset. Har eltrådarna blivit skadade går det inte att reparera, tyvärr, då måste hela vindrutan bytas.

Rulla till toppen