Bonus/malus höjer bilskatten – men inte om du väljer BMW Premium Selection

Den 1 juli infördes ett nytt system för att räkna ut bilskatten, "bonus/malus-systemet". Med få undantag innebär det att i stort sett alla bilar får höjd skatt – ibland väldigt mycket högre. Men väljer du en begagnad bil ur BMW Premium Selection slipper du skattehöjningen.

Bonus/malus höjer bilskatten – men inte om du väljer BMW Premium Selection

Regeringen har infört ett nytt sätt att räkna fram fordonsskatten. Det nya "bonus/malus-systemet" ska gynna bilmodeller med låg bränsleförbrukning men innebär samtidigt höjd skatt för i stort sett alla nya bilar som registreras från 1 juli 2018. Redan registrerade bilar drabbas inte av bonus/malus.

Den nya, högre skatten ska gälla under bilens tre första år, sedan sjunker skatten. För vissa bilmodeller blir det en högst påtaglig skattehöjning. Exempelvis får en BMW 520i Touring automat skatten höjd från 1.262 kronor per år till 5.334 kronor – utslaget på tre år blir det över 12.000 kronor extra i skatt.

Den mycket populära dieselmodellen BMW 520D Touring automat får efter 1 juli skatten höjd från nuvarande 1.729 kronor per år till 4.569 kronor. En höjning med 2.840 kronor per år. Det fjärde året sänks skatten till 2.537 kronor per år, en ökning med över 800 kronor jämfört med gamla skattesystemet.

De bilmodeller som gynnas av nya bonus/malus-systemet är främst elbilar samt laddhybrider med ett koldioxidutsläpp på under 60 g/km. För exempelvis en BMW i3 Rex med ett angivet CO2-utsläpp på 12 g/km innebär det att man får 50.004 kronor i bonus vid registreringen, efter 1 juli.

Det nya bonus/malus-systemet gäller dock endast för bilar som registrerats från 1 juli 2018 och framåt. Det gör att begagnade bilar ur BMW Premium Selection blir extra attraktiva, då de behåller sin nuvarande och relativt låga skattenivå.

BMW Premium Selection innebär att du köper en nästan ny, begagnad bil via din BMW-handlare. Det omfattande garantipaket kan BMW ge därför att man först gjort en fullständig kontroll av bilen, inifrån och ut, inklusive provkörningstest och kontroll av felkoder i motorstyrningen. En kvalitetssäkring som utförs av en certifierad, erfaren BMW-tekniker.

I BMW Premium Selection ingår två års fri service (eller 4.000 mil, beroende på vad som kommer först), förutsatt att bilen finansieras via BMW Financial Services. Det gäller även för de BMW-bilar som passerat nybilsgarantin för tre års fri service.

De bilar som erbjuds via BMW Premium Selection har uppnått nybilskänsla efter en omfattande rekonditionering. Det får inte finnas några yttre skador utöver bilens ålder och normalt slitage. Vid behov lackpoleras och vaxas bilen. Alla invändiga detaljer rengörs noggrant och vid behov utförs också behandling mot lukt.

Allt ska vara på topp hos de bilar som ingår i BMW Premium Selection för att ge ett tryggt och säkert bilägande. Nybilskänsla, fast med en lägre månadskostnad.

Det nya bonus/malus-systemet "bestraffar" bilar med effektstarka motorer, vilket ju inte är så ovanligt bland BMW:s körglada modeller. Exempelvis får en BMW M4 med 431 hk skatten höjd från 2.384 kronor till 11.433 kronor per år, de tre första åren. En sammanlagd "straffskatt" på över 27.000 kronor! Sedan sjunker skatten till 2.516 kronor det fjärde året.

Väljer du istället en M4 ur BMW Premium Selection, som kanske är ett eller två år gammal och i regel har mycket låg körsträcka, ser kalkylen betydligt bättre ut jämfört med att köpa en ny bil.

De som räknar på månadskostnaden för att äga en av BMW:s motorstarkare modeller rekommenderas verkligen att jämföra BMW Premium Selection med att köpa nytt efter 1 juli. Kanske går det att ta klivet från exempelvis en ny BMW 440i och istället ha råd med en nästan ny BMW M4, via BMW Premium Selection? Ta kontakt med din lokala BMW-handlare för hjälp att räkna fram en heltäckande offert.