Guide: Lackrengöring är grunden till perfekt lackskydd – så använder du Turtle Wax produkter

Vilket vax ger bästa glansen? Svaret är att först måste du göra en ordentlig lackrengöring – sedan blir lacken gnistrande blank. Givetvis ska man välja ett bra bilvax, men viktigast för ett snyggt slutresultat är att göra lacken riktigt ren först. Här är guiden du behöver för att jobba både snabbt och effektivt.

Guide: Lackrengöring är grunden till perfekt lackskydd – så använder du Turtle Wax produkter
Med rätt produkter från Turtle Wax går arbetet som en dans. Och det är inte svårt, följ vår guide så lyckas du redan vid första försöket.

Vid lackrengöring är det viktigt att göra arbetsmomenten i rätt ordning. Även om det kan vara frestande att hoppa över allt och vaxa direkt så lurar du bara dig själv. Ett väl utfört grundarbete är det viktigaste momentet. Låt det ta tid, för det lönar sig i längden.

Hur lång tid det tar att utföra lackrengöringen beror givetvis på hur smutsig bilen är. En entusiastbil som bara körs på sommaren och står i garage är sannolikt mycket lätt att lackrengöra. I sådana fall är Turtle Wax Speed Cleaner Clean & Polish en perfekt produkt då den är extremt lättjobbad och inte lämnar några rester (klicka på länken för att läsa mer). Efter lackrengöringen lägger man på ett bra vax med långtidsskydd, som exempelvis Turtle Wax Carnauba Car Wax.

Men om vi istället tänker oss en vardagsbil som rullat en hel vinter behövs det fler arbetsmoment innan det är dags att vaxa. Vintertid får man sänka ambitionsnivån lite och helt enkelt acceptera att det är svårt att upprätthålla bästa glans alla dagar. Ett bra tips är att vaxa bilen även vintertid, då blir det mycket enklare att tvätta bilen ren utan att behöva använda avfettningsmedel.

Första steget vid lackrengöring är givetvis en riktigt grundlig tvätt. På en vintersmutsad bil lägger man på ett effektivt avfettningsmedel, som Turtle Wax Extreme Prewash-T. Därefter spolar man med högtryckstvätt och tvättar med bilschampo och svamp för att få bort den sista smutshinnan.

Andra steget är förmodligen ganska nytt för många bilägare, men icke desto mindre mycket viktigt: ta bort smuts med lera. Det kan låta lite underligt att rengöra med lera ("clay bar" på engelska) men det är en enkel metod som man snabbt lär sig.

Smutsen som sitter fast i lacken är lättare att upptäcka på ljusa färgkulörer. På mörka bilar syns inte fläckarna lika lätt, men de finns där, var så säker. Flygrost är en speciellt elak typ av smuts som kommer från bromsarna, dubbdäck eller andra källor. De små metallkornen fastnar i lacken och korroderar, vilket gör att de missfärgar lacken och fastnar ännu hårdare. I värsta fall kan flygrosten gå genom lacken, ända ner till plåten.

Man ska starta lackrengöringen med leran, inte börja med poleringen eftersom den inte tar bort de små smutskornen eller flygrosten. I Turtle Clay Bar Kit ingår en kombinerad rengöringsspray och smörjvätska som man duschar på lacken och leran. Smutsen bäddas in i leran och man kan knåda om ytan och använda leran flera gånger.

Tredje steget är att använda själva lackrengöringen. Det är ett medel som innehåller mekaniskt polermedel och kemisk lackrengöring. Lackrengöringen både löser upp smutsen och gnuggar loss den.

Lackrengöring kan man göra för hand med en mikrofiberduk men det blir ganska svettigt. En polermaskin gör lackrengöringen så mycket fortare och effektivare. Turtle Wax har tagit fram en egen, oscillerande polermaskin – TW 850-OSC som är perfekt för ändamålet.

Med oscillerande menas att polerrondellen snurrar runt men den gör också små, cirkulerande rörelser. En vanlig polermaskin roterar enbart, vilket ger en snabbare polering – vilket kan vara farligt om man inte är rutinerad. I värsta fall polerar man genom klarlacken och får en lackskada. En oscillerande maskin är däremot väldigt säker att använda, det är i princip omöjligt att skada lacken.

I bildserien nedan visar vi steg-för-steg hur man utför lackrengöring på en vintersmutsig bil. Det fjärde och avslutande arbetsmomentet är att vaxa bilen med ett hållbart bilvax. Själva vaxningen går väldigt snabbt när lacken är ordentligt rengjord först. Och resultatet blir gnistrande bra!

En bil som körts under vintern har mycket smuts som fastnat i lacken. Sannolikt finns det asfaltfläckar och annan smuts som måste lösas upp med ett bra avfettningsmedel. Testvinnaren Turtle Wax Extreme Prewash-T är ett mycket bra val. Spruta på – helst på torr lack – och låt verka några minuter. Sedan spolar man bilen ordentligt ren med en högtryckstvätt.

Den sista smutshinnan får vi bort genom att handtvätta bilen med svamp och schampo. Använd nya Turtle Wax MAX-Power Car Wash Shampoo där rengöringsförmågan kan varieras i tre steg. En 3-litersflaska kostar cirka 230 kronor och räcker länge. Turtles stora tvätthink på tio liter har ett galler i botten, då undviker man att smutskorn "fiskas upp" i tvättsvampen. Spola av hela bilen med rikligt med vatten och eftertorka direkt med mikrofiberduk eller sämskskinn, för att undvika torkfläckar. Till höger på bilden "Turtle Miracle Towel Microfiber", en stor torkduk på 60x80 centimeter. Strukturen i duken gör att den suger upp massor av vatten. Jämfört med gamla tiders sämskskinn är den här nya Turtle Miracle Towel helt fantastisk att använda. Cirkapriset är 99 kronor.

Nu kommer vi till ett mycket viktigt steg i lackrengöringen där vi ska använda "lera". Det är en metod som är ny för många, men väldigt effektiv. Det är viktigt att man först använder lera, och sedan polerar med lackrengöring. Smutskorn eller flygrost som sitter hårt fast i lacken försvinner inte med lackrengöring. För detta arbetsmoment har Turtle Wax tre produkter: Clay Bar Kit, Clay Cloth och Clay Sponge.

Turtle Wax Clay Bar Kit består av en flaska med vätska som fungerar som smörjmedel, samt själva leran. Man sprutar på vätskan och gnuggar sedan leran med raka, korta rörelser. Smutskornen som suttit fast i lacken fastnar i leran och det känns påtagligt, för leran löper lättare över lacken. Den mesta smutsen finns nedtill på karossidorna, men flygrost kan även förekomma på motorhuv och tak. Priset för Turtle Wax Clay Bar Kit är cirka 299 kronor.

Smutsen absorberas inne i leran och man får en ren arbetsyta genom att knåda leran. Viktigt är att absolut inte tappa lerklumpen på marken, då fastnar smuts som kan repa lacken. Smörjmedlet i flaskan åldras inte men lerklumpen måste skyddas i sin plastpåse så att den inte torkar sönder. Använd inte lera ihop med avfettningsmedel, då smulas leran sönder.

Ett nytt alternativ till leran är den här produkten, Turtle Wax Clay Sponge. Det är en svamp med ett poleringsskikt som jobbar på ett liknande sätt som lera. Man använder samma typ av smörjmedelsvätska till svampen. Lämpar sig bra till stora och lätt smutsade ytor. Turtle Wax Clay Sponge kostar cirka 169 kronor.

Den tredje produkten är Turtle Wax Clay Cloth. Även här är den ena ytan som "lera". Fungerar väldigt bra i dörrfalsar och andra komplicerade ytor. Man formar duken efter underlaget med fingrarna och kan jobba snabbt. Även här ska man använda smörjmedelsvätska. Turtle Wax Clay Cloth kostar cirka 375 kronor.

Efter att man polerat rent ytan med antingen lera, svampen eller duken är det viktigt att torka rent med en tjock mikrofiberduk. Då är man säker på att alla smutskorn är borta, innan det är dags för polering. Mikrofiberdukarna slängs i tvättmaskin och körs i 60 grader, utan sköljmedel. Sen är de redo att användas igen.

Då kommer vi till själva lackrengöringen, som kan göras på olika sätt. Det är fullt möjligt att gnugga för hand, men på en vintersmutsig bil är det ett svettigt jobb. Rekommendationen är att istället skaffa en bra polermaskin, som Turtle Waxer TW 850-OSC. Det är en oscillerande maskin som både roterar polerhättan men samtidigt gör små cirkelrörelser. Effektiv, lättanvänd och säker. Listpriset är strax över tusenlappen, men Turtle-maskinen säljs ofta till kampanjpris – och då ska man passa på.

Det följer med en polerrondell i satsen men i praktiken behöver man flera. De finns i olika utförande och storlek, beroende på vad man ska göra. För lackrengöring använder vi Turtle Wax Super Cleaner, som rengör både mekaniskt och löser upp smutsen kemiskt. Kostar cirka 159 kronor.

Man häller lackrengöringen på polerrondellen, inte direkt på lacken. Starta i en långsam hastighet och fördela lackrengöringen över en lagom stor arbetsyta. Med en oscillerande maskin behöver man inte trycka maskinen mot lacken. Ett lätt tryck på lodräta sidor är allt som behövs. Överdriv inte mängden lackrengöringsmedel, det blir bara kladdigt och stänker, samt fastnar i karosskarvar. Torka rent efter polering med mikrofiberduk.

Man kan ta lackrengöringen ett steg längre och polera lacken, och då är Turtle Waxer TW 850-OSC ett mycket bra redskap. Vi börjar med en relativt grov rubbing, Turtle Wax T10 Coarse Compound. Rubbingen innehåller små polerkorn som bryts ner under poleringen, man kan säga att rubbingen automatiskt övergår från grov till fin. Därför ska man polera på ett litet område, en grov måttstock är att hålla sig till en yta som är ungefär sex gånger större än polerrondellen. Torka rent med mikrofiberduk.

I nästa steg går vi till en finare rubbing, Turtle Wax Ultra Fine Compound T40. Principen är densamma att polermedlet går från grovt till fint under tiden man jobbar. Jobba på små ytor. Häll rubbingen på rondellen, inte direkt på lacken för då kan det bli fläckar. Överdriv inte mängden rubbing. Nybörjarfelet är att ta för mycket lackrengöringsmedel eller rubbing.

Använd inget högt tryck, det blir inte bättre av det. På horisontella ytor räcker det med maskinens tyngd och ett lätt tryck. Låt arbetsytorna överlappa varandra med en viss marginal, för ett jämnt och fint resultat. Byt rondell när ett nytt medel används. Rondellerna kan tvättas med diskmedel och ljummet vatten, eller i tvättmaskin.

Då avslutar vi poleringen genom att torka rent överallt med en mjuk, tjock mikrofiberduk. Turtle Wax Microfiberduk Exterior är perfekt för det här arbetet. Kostar cirka 79 kronor. Nu ser man att de pyttesmå tvättreporna försvunnit och kan ana sig till ett strålande slutresultat.

Vi avslutar med att vaxa lacken. Vilket vax man föredrar är en smaksak, men Turtle Wax Carnauba Car Wax är ett bra val. Gnugga in vaxet med en svamp i små cirkelrörelser. Överdriv inte mängden vax. I mitten av bilden har bilvaxet torkat och om ytan är riktigt ren är det mycket lätt att torka av överflödet, som till höger på bilden. Återigen använder vi favoriten Turtle Wax Microfiberduk Exterior, som man behöver flera av.

Glans är alltid svårt att återge på ett rättvist sätt, med en kamera. Men man brukar säga att har du gjort jobbet rätt, så ska det inte vara några problem att läsa av wattstyrkan på ljusrören i taket. I den här tvätthallen finns det bara LED-strålkastare, men vi har inga problem att läsa texten i informationsskyltarna som hänger på väggen. Nu har du kvarterets blankaste bil!