Experten: Så vet du om vindrutan behöver lagas eller bytas

Få saker är så viktiga för trafiksäkerheten som att du som förare har obehindrad sikt genom vindrutan. Men det innebär inte att hela rutan behöver bytas ut så fort den får ett litet stenskott – många gånger kan den lagas i stället för att bytas ut, vilket innebär en stor besparing för både plånbok och miljö.

Advertisement

När kan vindrutan lagas, och när måste den bytas ut? Det har Magnus Hertz koll på. Han har jobbat som glastekniker på Upplands Motor sedan 2011 där han arbetar med Ford, och vet allt som är värt att veta om vindrutor.

– Rutan ska bytas om den har ett stenskott som inte kan lagas, om det finns en spricka, eller om den är så sliten att det är svårt att se genom den i starkt motljus, säger han.

Så vet du om rutan kan lagas

 
 
 
 
Experten: Så vet du om vindrutan behöver lagas eller bytas
Magnus Hertz är glastekniker på Ford i södra Stockholm.

Enkelt förklarat är ett stenskott bortom räddning om det är större än de gamla femkronorna i omkrets, det vill säga omkring ett par centimeter i diameter. Stenskott som sitter mitt i synfältet repareras normalt sett inte eftersom det finns risk det kan bli en ljusspridning i glaset där det är lagat vilket kan störa föraren.

Men är rutan inte är skadad mitt i synfältet, skadan är mindre än en femkrona och om rutan är hel och fräsch i övrigt, finns det ingen anledning att byta ut den. Om stenskottet lagas på auktoriserad verkstad får rutan tillbaka samma hållbarhet som innan den blev skadad. Men det är viktigt att få stenskottet lagat så fort som möjligt, innan det börjar bildas sprickor.

Oavsett om rutan kan lagas eller om den behöver bytas ut innebär det en extra trygghet att arbetet blir gjort på en auktoriserad verkstad. På moderna bilar är vindrutan en viktig strukturell del av bilen.
– Rutan är en del av karossens bärande konstruktion och står för omkring 30 procent av den bärande delen. Om rutan spricker blir det en försvagning som gör att bilen inte kan ta upp lika mycket krockkrafter, säger Magnus Hertz.

Därför är det viktigt att arbetet utförs på rätt sätt, och med rätt delar. 
– På auktoriserade Fordverkstäder följer vi tillverkarens reparationsmetoder vilket gör att vi kan säkerställa att bilen är i samma skick när den har varit hos oss som när den lämnade fabriken. Vi använder det lim som ingenjörerna har räknat ut att just den bilen ska ha, och vi använder Ford originalrutor som stämmer överens med tillverkarens specifikationer. Det är för att säkerställa att bilen behåller samma säkerhetsbärighet i karossen som när den var ny och att den kan stå emot samma krafter vid en krock. Det är också viktigt att underarbetet görs på ett fackmannamässigt sätt för att se till att limmet fäster mot karossen, fortsätter Magnus Hertz.

Känslig elektronik bakom glaset

Moderna Fordbilar har också mängder av kameror och sensorer på insidan av rutan, för allt från Fords autobromssystem Active City Stop till regnsensorer och system för avståndsbedömning. Om rutan byts ut måste den här elektroniken kalibreras på nytt.

– Rutan kan åka ned eller åka upp lite när man byter den, och då kan kameror och sensorer ändra vinkel. Och de måste vara justerade på millimetern för att fungera på rätt sätt, så det är viktigt att justera det. På auktoriserade Fordverkstäder kan vi garantera att det blir gjort enligt tillverkarens anvisningar, säger Magnus Hertz.

Men det bästa är alltid om rutan inte behöver bytas ut alls. För att slippa det har Magnus några enkla råd. För det första är det viktigt att få rutan lagad så fort som möjligt om den råkar få ett stenskott. Och för att rutan inte ska slitas i onödan bör torkarbladen bytas ut regelbundet – gärna två gånger om året.
– Det är något jag känner att folk snålar in på, men det är bättre att ta den kostnaden än att slita ut rutan i förtid och få sämre sikt, säger Magnus Hertz.

Läs mer om Ford Service & underhåll här!

 
 
 
 
Experten: Så vet du om vindrutan behöver lagas eller bytas
Rulla till toppen