Prov: Toyota Prius Plug-In Hybrid är extremt snål

PREMIUM Laddbara elhybridbilar har hittills gått en, två, tre eller fyra mil på el och kostat skjortan. Har Toyota lyckats ändrat på det med Prius Plug-In Hybrid? Vi provkör.
Annons

Förra Prius Plug-In gick inte många meter på el, även om batteriet var fulladdat. Helt värdelöst. Jag vet själv när jag hade satt den på laddning en hel arbetsdag och såg fram emot att köra hem ljud- och utsläppsfritt. Jag körde ungefär tre meter innan bensinmotorn brummade igång. Den bensineldande metallklumpen under motorhuven surrade sedan tills kylvattnet var tillräckligt varmt för att sprida ljumma vindar i kupén.

Även om bilen drevs av elen i batteriet och förbrukningen var låg tappade man inspiration att ladda, och hela känslan av att köra på el gick förlorad. Toyota tog kritiken till sig, och gjorde om för att göra rätt. De gick dessutom några extra mil för oss som älskar att köra på el men bor i kalla länder.

Man ser direkt att det är en Prius. Toyota säljer fler hybrider av sina andra modeller, men Prius är en ikon och den ska synas. Därför gör den också lite ont i ögonen på dig när du tittar på den. Ingen förblir oberörd av formgivningen. Istället tar jag plats bakom ratten, där Prius-interiörens layout är bevarad, men moderniserad. I den här senaste generationen sitter man riktigt bra.

Så rullar vi iväg. Helt ljudlöst på eldrift. Ut i förmiddagstrafiken i ett vårkyligt Barcelona. Vi kryssar mellan filerna, gör snabba starter vid trafikljusen och accelererar för att hinna in i rätt fil mellan hetsiga skotrar. Bensinmotorn ligger kvar i sin dvala.

Prov: Toyota Prius Plug-In Hybrid är extremt snål
En ny 8-tums pekskärm har tagit plats i mitten. Prius Plug-in är extremt snål även som elhybrid. Vi körde 17 mil, med mycket motorväg, på 3 l/100 km.

Staden tar slut och vi letar oss ut på motorvägen. Jag sänker gaspedalen mot golvet, hela vägen till den lilla kick down-knappen. Accelerationen är mjuk och linjär. Uppe vid 100 km/h planar den ut något men fortsätter hela vägen till 137 km/h. Fortfarande på el. En ny hybriddrivlina med två parallella elmotorer gör nya Prius Plug-in 83 procent starkare på eldrift än förra generationen.

Vi har 22 grader i kupén. Toyota har satsat stenhårt på att göra bilen vädertålig. Batteripaketet, på 8,8 kWh och 120 kg, förvärms vid temperaturer ner till -20 grader under laddning. Klimatanläggningen har dessutom en helt ny teknik med gasinsprutning, där gasen separeras från vätskan med en centrifug, för att få en effektivare termodynamisk cykel i värmeväxlaren. Du kan nu köra helt på el, och få värme i kupén, ner till -10 grader.

Prov: Toyota Prius Plug-In Hybrid är extremt snål
Baksätet är strikt tvåsitsigt.

ECE-körcykeln utlovar 63 kilometers räckvidd på el men Toyota säger 50 km. Stadens accelerationer påverkade knappt batteriindikatorn men motorvägskörningen dränerar det lilla gröna stapeldiagrammet. Efter totalt fyra mil ser jag hur EV-indikeringen slocknar och ett bakgrundsbrummande tar vid. Fem mil är troligtvis inga större problem om man kör snällt.

Toyota Prius Plug-In Hybrid kostar 377.900 kronor, vilket är betydligt billigare än VW Passat GTE (417.900 kronor) och till och med billigare än VW Golf GTE (379.900 kronor). Toyota Prius är större än Golf, men har bara fyra sittplatser. Min provkörning indikerar att Prius är snålare vid hybridkörning, när Golf kontrar med mer praktikalitet och körglädje. Men en Golf är en Golf, och inte många ser om det är en miljöbil eller en oljebrännare du kör. Med Toyota Prius Plug-In är det inget snack – här kommer du och jag och Leonardo DiCaprio, och vi vill ha fler isbjörnar på vår planet. 


Tekniska data: Toyota Prius Plug-In Hybrid

Motor: R4, bensin, 1.798 cm3, 98 hk vid 5.200 r/min, 142 Nm vid 3.600 r/min, elmotor 1 synkron 31 hk, elmotor 2 synkron 72 hk, systemeffekt 122 hk, steglös växellåda, framhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 4.645/1.760/1.470 millimeter. Axelavstånd 2.700 millimeter. Tjänstevikt 1.550 kilo. Bagagevolym 360–1.204 liter. 

Prestanda: 0–100 km/h 11,1 sekunder. Toppfart 162 km/h. ECE-förbrukning 1,0 l/100 km, CO2-utsläpp 22 g/km.

Pris: 377.900 kronor (mars 2017)

Summering

Plus: Går att köra som en elbil även vid minusgrader. Extremt snål som elhybrid.  

Minus: Det är många som inte kommer överens med designen. Strikt fyrsitsig.

• Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 6-2017

Annons
Annons
Rulla till toppen