Prov: Land Rover Discovery Td6 SE – en sann allkonstnär

PREMIUM Land Rover Discovery har varit på bantningskur och blivit mer elegant – men modellens fokus ligger fortfarande på användbarhet.
Annons

Vad är nytt? Det mesta, generation fem av Discovery bygger på samma chassi som Range Rover och Range Rover Sport. Och i och med den nya generationen tar Discovery ett stort kliv mot de mer exklusiva Range Rover-modellerna, både vad gäller design och känsla.  

Det här är en stor bil, med en längd på nästan fem meter och en höjd på uppemot 190 centimeter. Den är alltså en dryg decimeter högre än en Volvo XC90, och den utnyttjar sin storlek maximalt. Utrymmena är otroligt frikostiga, även för de två som sitter på den tredje sätesraden (7-sits är tillval för 18 000:–). Det finns stolsvärme, förvaringsfack och 12-voltsuttag på samtliga sittplatser, och med de fem bakre sätena nedfällda är lastvolymen strax norr om 2 400 liter. En siffra som ingen annan bil i klassen kommer i närheten av. 

Genom användning av mer aluminium (och en baklucka av plast) har Land Rover lyckats banta bort upp till 480 kg jämfört med den utgående generationen. Trots detta är Discovery ordentligt tung, med minsta motorn (Td4, med en fyrcylindrig diesel på 180 hk/430 Nm) väger bilen från 2.180 kg. Td6, som vi kör här, väger strax över 2,3 ton.

Interiört är det klart mer elegant än i föregångaren (som i ärlighetens namn var ganska plastig), och nu återfinns här samma infotainmentsystem med pekskärm som i Range Rover-modellerna. En lite kul detalj är att panelen för klimatanläggningen i själva verket är ett lock – där bakom ryms ett av många fack i inredningen. Discovery har bland annat dubbla handskfack och ett kylfack (tillval) mellan framstolarna. Mittarmstödets lock kan vridas 180 grader bakåt och blir då ett litet bord för baksätespasagerarna. Smart!

Framstolarna har de numera klassiska ställbara armstöden som förhöjer komforten, och själva stolen är både fullstor och bekväm. Baksätet har ställbar ryggstödslutning och kan fällas i 40/20/40-delning. 

Prov: Land Rover Discovery Td6 SE – en sann allkonstnär
I vår tar Land Rover bort kamouflaget – bilen vi kör här är en ”nästan produktionsklar” förseriebil.

Hur är den att köra? Det är några månader kvar till den officiella lanseringen av nya Discovery, så vi har inte fått tillåtelse att köra bilen på vanlig väg. Däremot har vi provkört den i terräng på Land Rovers utmanande testanläggning i Skottland. 

Det märks tydligt att man tar terrängkörning på allvar på Land Rover. Höj- och sänkbar luftfjädring och lågväxel är standard på Td6, och en differential mellan bakhjulen är tillval. Med hårdvara av den kalibern finns det inte mycket som Discovery inte klarar av när det gäller att ta sig fram över stock och sten. 

I paketet Capability Plus (för 16.000 kronor) ingår den bakre diffen och dessutom All Terrain Progress Control som på svenska är en farthållare för terrängkörning, aktiv mellan 2 och 30 km/h. Bilen sköter gas och broms oavsett om det går uppför eller utför, allt föraren behöver göra är att styra. Systemet fungerar helt briljant – på riktigt halt underlag är det faktiskt bättre än vad man själv är när det gäller att hålla driv på bilen. Föraren kan dock fortfarande gasa eller bromsa om man anser det lämpligt.

Nya Discovery har 50 centimeters fjädringsväg vilket gör att man inte behöver skygga ens när det blir riktigt svårframkomligt. Vattenhinder? Inga problem, bilen kan vada i upp till 90 centimeter vattendjup och med tillvalet Wade Sensing (4.000 kronor) får man sensorer i backspeglarna som håller koll på djupet framför bilen, samt framåtriktade kameror som på infotainmentskärmen visar hur terrängen ser ut nere vid framhjulen – vinklar som annars är snart sagt omöjliga att övervaka från förarstolen.

Nördfakta. Den assymetriska formen på bakstammen är ett hommage till Discovery generation 1 (1989–1998), som hade reservhjulet fäst på den sidohängda bakdörren. Generation 3 hade delad baklucka med en nedre läm där man kunde sitta. Den här bilen har konventionell baklucka, dock med ett utskjutbart lastgolv som kan användas som ”picknickbänk” för två–tre personer.

Borde jag köpa en? Definitivt. Med den biffiga Td6-motorn på 258 hk/600 Nm är nya Discovery en bil som förefaller klara vad som helst – både när det gäller gyttjebrottning för offroadentusister såväl som att lösa vardagspussel för barnfamiljer. En sann allkonstnär. Vi ser fram emot en ”riktig” provkörning! 

Prov: Land Rover Discovery Td6 SE – en sann allkonstnär
Trots likheten med Range Rover Sport har Discovery en klart mer ”bruksig” framtoning – och seriös offroadpotential.
TEKNISKA DATA: Land Rover Discovery TD6 SE

Motor: V6, turbo, diesel, 2.993 cm3, 258 hk vid 3 750 r/min, 600 Nm vid 1.750 r/min. 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 4.970/2.073/1.846 mm. Axelavstånd 2.923 mm. Tjänstevikt 2.305 kg. Bagagevolym 258–2.406 liter.

Prestanda: 0–100 km/h 8,1 sek. Toppfart 209 km/h. Förbrukning 7,2 l/100 km. CO2 189 g/km.

Pris: 595.900 kronor. Aktuell våren 2017.

SUMMERING

Plus: Framkomlighet, komfort, utrymmen, kvalitetskänsla.  

Minus: Trots bantningskuren är Discovery 200 kg tyngre än en Volvo XC90.

Provkörningen kommer från auto motor & sport nummer 2-2017.

Prov: Land Rover Discovery Td6 SE – en sann allkonstnär
Range Rover-vibbar även interiört med klart bättre kvalitetsintryck än i tidigare Discovery-generationer.
Annons
Annons
Rulla till toppen