Prov: Jeep Compass gör ett nytt försök

PREMIUM Nya Jeep Compass fyller luckan mellan Renegade och Cherokee och närmar sig dessutom sina europeiska konkurrenter när det gäller kvalitetsnivå. Vi provkör.
Annons

När den första generationen av Compass introducerades för snart tio år sedan, hade intresset för kompakta suvar börjat öka. Måtten stämde bra men kunderna svek då bilens köregenskaper och kvalitet inte kunde mäta sig med konkurrenternas.

Den helt nykonstruerade efterföljaren, som snart når handlarna, kan bli en verklig utmanare till VW Tiguan & Co. Detta märks bland annat på materialvalen i interiören, de rejäla strömbrytarna och de precisa vridreglagen som alla är av en mycket högre kvalitet än hittills. En stor display mellan instrumenten ger den viktigaste informationen om bilen medan navigationen och infotainmentsystemet visas på en mycket kontrastrik bildskärm på upp till 8,4 tum (beroende på utrustningsnivå). För första gången kan smartphone-applikationer användas på pekskärmen enligt Apple CarPlay och Android Auto.

Prov: Jeep Compass gör ett nytt försök
Fyrhjulsdriften har körprogram för olika underlag. Lågväxel finns till toppversionen Trailhawk.

Trots en längd på bara knappt 4,35 meter erbjuder Compass utrymme för fyra personer. Tillräcklig takhöjd och tillfredsställande benutrymme finner man även i baksätet. Där sitter passagerarna angenämt högt och kan ladda sina mobiler och läsplattor i USB- eller 230-voltsuttag. Som alternativ till det standardmonterade tvådelade baksätet erbjuder Jeep en tredelad variant med smalt mittsäte som kan fällas ned separat för att ge en större lastflexibilitet.

Är bagagerumsgolvet i sitt högsta läge skapas en nästan plan lastyta när de bakre ryggstöden fälls ned. 
Detta kompenserar i någon mån att inre förvaringsutrymmen och dörrfickor inte är alltför rymliga, att de bakre ryggstöden inte kan regleras från bagageutrymmet och att de gärna hindras av bältena när de fälls ned.

Den stora förbättringen gäller köregenskaperna: tack vare att Compass är standardutrustad med variabla stötdämpare, vars hårdhet bestäms av vägens beskaffenhet, passerar stora ojämnheter nästan omärkligt utan att bilen därför kränger för mycket i kurvorna. Vind- och chassiljud håller sig inom acceptabla gränser. En liten vändcirkel och en lättgående, om inte alltför direkt, styrning gör Jeep lättkörd i stadstrafik. Då Compass vid presentationen i Texas bara fanns tillgänglig i USA-version ska inte styrningen ses som den definitiva. Europa-modellerna kommer nämligen med ett annorlunda avstämt chassi.

Prov: Jeep Compass gör ett nytt försök

Om motorn är det inte mycket att säga då den 2,4-litersfyra på 182 hk inte kommer att säljas i Europa. Ingen större förlust då den känns rätt slö trots flitigt arbete från den niostegade automatlådan. När motorn varvas ur blir den påtagligt ”brummig”.

För den europeiska marknaden kommer Fiat Chrysler att erbjuda två varianter av sin 1,4-liters Multiair bensinmotor på 140 och 170 hk. Till detta kommer tre dieslar som redan återfinns hos Renegade: en 1,6-liters fyra på 120 hk och två tvålitersmotorer på 140 och 170 hk. Medan de svagare motorerna driver på framhjulen, kombinerar Jeep de starkare drivkällorna med fyrhjulsdrivningen kallad Active Drive. En elektroniskt styrd lamellkoppling reglerar här kraftfördelningen mellan fram- och bakaxeln.

Prov: Jeep Compass gör ett nytt försök
Inga överraskningar interiört. Dock är utförandet lite grovhugget, vilket vi gillar!
Prov: Jeep Compass gör ett nytt försök

Bromsingrepp förbättrar framkomligheten om enskilda hjul skulle tappa kontakten med underlaget. Några planer på att använda mekanisk differentialspärr och lågväxel finns inte för Compass. För den som då och då kör i terrängen rekommenderas Trailhawk-versionen med lågväxel, 20 mm högre markfrigång och skyddsplåtar under chassit. Dessutom har Trailhawk som tillval ett ESP-system som är anpassat för körning på svåra underlag. 

De exakta priserna är inte fastställda ännu men basmodellen med bensinmotor på 140 hk, manuell växellåda och framhjulsdrift kommer att hamna på cirka 250 000 kronor och blir därigenom billigare än en jämförbar VW Tiguan. Med Compass kommer Jeep med all sannolikhet att kunna hävda sig bättre bland kompaktsuvarna.

Compass är essensen av Cherokee enligt Jeep. Det är fullt möjligt men framför allt är den en rymlig, komfortabel och väl genomarbetad bil.

Prov: Jeep Compass gör ett nytt försök
Trailhawk är utrustad för seriös offroadkörning, bland annat har den rejäla bogseröglor.

Annons
Annons
Rulla till toppen