Vi provkör BMW M240i – med bakhjulsdrift

PREMIUM Efter tre år får BMW 2-serie en blygsam facelift. Coupén och Cabrioleten är baserade på 1-serien men får till skillnad mot syskonen behålla bakhjulsdriften.
Annons

BMW 2-serie Coupé – facelift? Det känns som den nyss släppts på marknaden. Samma sak med 2-serie Cabriolet, baserad på samma grundarkitektur. Och ingen av dem har som bekant mycket gemensamt med de framhjulsdrivna mini-mpv:erna som bär samma modellnamnssiffra. För givetvis har de båda sportbilarna fått behålla den klassiska bakhjulsdriften, eller xDrive fyrhjulsdrift.

Vad är nytt? Inte särskilt mycket. Nya LED-strålkastare. Nytt infotainmentsystem. Tre helt nya karossfärger står till vårt förfogande, utlovar pressmaterialet. En ”Sunset Orange” och två blå kulörer: ”Mediterranian” samt ”Sea Side Blue”.

Hur är den att köra? Det är ingen överraskning att körintrycken från föregående modell känns igen. 340 hk och 500 Nm är fullt tillräckligt. I synnerhet när de portioneras ut till de fyra drivande hjulen så exakt och uppmärksamt som automatlådan i denna bil gör. 

Förutom den treliters sexcylindriga motorns fina temperament njuter man framför allt av soundet och den rappa gasresponsen. Än mer imponerande är det närmast lekfulla sättet, till synes utan ansträngning, som bilen låter sig köras på. Knivskarp och känslig styrning, fin instyrning och mycket angenäm komfort, är den här modellens adelsmärken.

Frågan är då varför inte samma fina egenskaper präglar den likvärdigt uppbyggda Cabrioleten. Ty den öppna versionen har i och för sig genomgått samma träningsprogram, men får exempelvis inte alla motoralternativ som Coupén. Den första bekantskapen i paletten är 220d med åttastegad automatlåda. Kanske inte drömkombinationen nummer ett i en sportig BMW Cab men en som faktiskt passar utmärkt för stilla cruising.

Till skillnad mot sitt mycket sportiga Coupésyskon är den dieseldrivna ”cabben” snarare en behaglig reskamrat än en sparringpartner. Motorn är diskret, automatlådan fluffigt mjuk men exakt. Att man råkar åka diesel märks först vid macken – då positivt. 

Nördfakta. Att stoppa i en stor motor i en liten bil har sällan eller aldrig varit en dålig idé, vilket bland andra föregående M240i bevisat. Och när det gäller tekniken har just ingenting ändrats. Motor, växellåda och chassi har lämnats orörda vid denna facelift.

Desto mer har hänt på insidan. Instrumentbrädan har fått en ny utformning och är inte längre så uppdelad, med färre skarvar och veck. Det är mycket snyggare, särskilt som man märker ambitionen att höja både form- och kvalitetskänslan. iDrive-systemet är hämtat från 4- och 5-serien och gör mycket för att höja kvalitetskänslan. Cabversionen knölar ihop taket/sätter upp det på plats på 20 sekunder.

Borde jag köpa en? Gillar du finlir, hög kvalitet, fina köregenskaper och grymt snygg design samt vill ha en kompakt premiumbil så klappa till – om ditt bankkonto står pall. BMW kan ta betalt för sina bilar och gör det med råge. Inget för den rationella men perfekt för finsmakare. 

Tekniska data: BMW M240i xDrive

MOTOR: R6, turbo, bensin, 2.998 cm3, 340 hk vid 5.500 r/min, 500 Nm vid 1.520 r/min. 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4.454/1.774/1.408 mm, axelavstånd 2 690 mm. Tjänstevikt 1.745 kg.

PRESTANDA: 0–100 km/h 4,4 sek. Toppfart 250 km/h. Testförbrukning 7,4 l/100 km, CO2 169 g/km.

PRIS: 476.000 kronor.

PLUS: Körglad, harmonisk och rolig drivlina med kraft och ljud, förbättrat infotainment, utmärkt komfort, fin styrkänsla.

MINUS: Väl tilltagen prislapp. Men billigare versioner finns.

Provkörningen kommer från auto motor & sport 19-2017.

Annons
Annons
Rulla till toppen