Vi provkör nya Polo – ingen småbil längre

PREMIUM Volkswagen Polo i sin sjätte modellgeneration är betydligt rymligare och finns nu endast med fyra dörrar. Vi provkör nykomlingen utrustad med den nya trecylindriga motorn.
Annons

Fiesta har klarat av det, Corsa har det bakom sig och nu tar Polo steget över fyra meters längd. Polo har ökat 81 mm i längd och vuxit till 4,05 meter. Axelavståndet har ökat med 94 millimeter då konstruktörerna lyckats minska överhänget både fram och bak. På motsvarande sätt har innerutrymmet ökat och detta har gynnat baksätespassagerarna. Även bakom en förare som mäter 190 cm, och som skjuter sätet bakåt så långt det behövs, finns det nu plats för vuxna i baksätet. Bagageutrymmet blev samtidigt 85 liter större och rymmer 355 liter. Vi besparar er jämförelsen med förra generationen Golf men någon småbil är inte Polo längre.

Å andra sidan: Då Polo nu blivit runt sju millimeter bredare behöver den nästan en halv kvadratmeter mer utrymme. Avståndet till lillebror Up har växt och är nu större än någonsin, då Polo endast görs i fyradörrarsutförande. Trots rikhaltigare utrustning (Front Assist med fotgängarskydd, multikollisionsbroms etc) ligger basmodellens pris (65 hk Trendline) bara obetydligt över den tidigare tvådörrarsversionens.

Vi provkör nya Polo – ingen småbil längre
Generös takhöjd och stort benutrymme kommer baksätespassagerarna till godo.

Med kvalitativa plastmaterial, snygga reglage och hårt stoppade men bekväma säten håller nya Polo samma kvalitet som föregångaren. En behagligt mjuk instrumentbräda, istället för den av hårdplast, får man från den andra utrustningsnivån kallad Comfortline. Instrumentbrädan kan piggas upp med dekorationslister i olika färger om kunden så önskar och många förvaringsfack håller ordning på papper och prylar. Precis som i Golf finns navigationen på en centralt monterad pekskärm som är mycket beröringskänslig. Kombinationsinstrumentet har nu ännu bättre skärpa och fler inställningsmöjligheter än det i till exempel Passat. Utöver Apple CarPlay, Android Auto och MirrorLink finns det några andra appar på skärmen som kan användas under körning

Polo imponerar genom sin låga ljudnivå och goda fjädringskomfort. Även om avstämningen är rätt fast klarar dämparna ändå av att hantera både de små ojämnheterna och de stora. Att Polo är så tyst får tillskrivas minimalt vägljud och den tysta trecylindriga motorn på 95 hk. På tomgång hör man den knappt och genom hela varvtalsregistret tränger väldigt lite ljud in i kupén. Bara på absolut maxvarv blir den högljudd men det behöver man sällan använda då TSI-motorn, för att vara på en liter, överraskar genom sin goda dragkraft redan från 1.500 r/min. Tack vare turbon lämnar den trots allt 175 Nm vilket ger reserver vid högre hastigheter som inte de bägge sugmotorerna har med 95 Nm.

Styrningen är precis och lättgående och helt fri från lastväxlingsreaktioner. Parallellerna med Golf är stora vilket naturligtvis har sin grund i en likartat chassikonstruktion. Men den påkostade multilänkaxeln bak är förbehållen den starkare Golf, här får Polo hålla till godo med en billigare konstruktion med halvstel axel.

Vi provkör nya Polo – ingen småbil längre
Färglada dekorationslister finns i åtta olika kulörer.

Förutom de tre nämnda motorerna kommer en enliters trecylindrig bensinmotor på 115 hk, en 1,5-liters fyrcylindrig på 150 hk och en tvåliters på 200 hk, den senare förbehållen GTI-versionen. Till dessa kommer även en CNG-motor (Compressed Natural Gas) på 90 hk. Något överraskande kommer dessutom två TDI-motorer (fyrcylindriga på 1,6 liter med 80 och 95 hk) som med sina SCR-system är redo att klara de strängaste avgasnormer även vid landsvägstester. Detta är överraskande då många experter menar att de allt dyrare avgasreningssystemen gör att diesel kommer att sluta användas i småbilar. Men det är klart, Polo vill ju inte kalla sig småbil längre. 

TEKNISKA DATA: Volkswagen Polo 1,0 TSI BMT

MOTOR: R3, turbo, bensin, 999 cm3, 95 hk vid 5.000 r/min, 175 Nm vid 2.000 r/min. 

KAROSS: L/b/h 4.053/1.751/1.461 mm, axelavstånd 2.548 mm. Tjänstevikt i. u. Maxlast i. u. 

PRESTANDA: 0–100 km/h 10,8 sek. Toppfart 187 km/h. Förbrukning 4,4 l/100 km. CO2 101 g/km.

PRIS: 158.000 kronor.

SUMMERING

PLUS: Rymlig, låg ljudnivå, god fjädringskomfort, bekväma säten, bra kombiinstrument och hög kvalitet invändigt.

MINUS: Stora yttermått för att vara en ”småbil”, inte billigast i klassen. 

Annons
Annons
Rulla till toppen