Prov: Nya Nissan Leaf är återladdad

PREMIUM Generation två av elbilen Nissan Leaf får mer kraft och betydligt bättre räckvidd. Vi har kört den i Japan. Dags att ta bladet från munnen.
Annons

Nissan har globalt sålt 270.000 exemplar av Leaf sedan starten 2010, på den stora bilmarknaden Tyskland bara 4.775. I Sverige har det i fallande tendens sålts 1.348 Leaf sedan 2014. Läge för uppdatering?

Absolut! Och för att Nissans elbil ska ha bättre chans att bli framgångsrik på alla marknader har man övergett de mer udda än eleganta formerna från föregångaren och drar mera formmässigt i riktning Micra.

Vad är nytt? När det gäller mått ändrar sig Leaf måttligt. Den är 3,5 centimeter längre och 1 centimeter lägre vilket man får nytta av i lägre luftmotstånd med ett cW-värde på 0,27.

Även på insidan finns lite förändringar. Mittkonsolen är renare, endast klimatanläggningen och väljaren för automatlådan påminner om föregångaren. Den sju tum stora touchskärmen har stöd för Android Auto och Apple CarPlay.

Ovanligt nog har de helt digitala instrumenten från gamla Leaf fått ge plats åt en analog hastighetsmätare.  Vid sidan av den finns dock en digital display som informerar om laddnivå och kraftflöde. Plus för de bekväma stolarna i läder och Alcantara.

Nissan har bibehållit föregångarens teknikplattform men har vidareutvecklat batteri och drivlina. Elmotorn ger nu 110 kW. 0–100 km/h tar 8,5 sekunder och bilen känns behagligt stark med sina 320 Nm i vridmoment. Den japanska versionen är begränsad till 144 km/h men bilarna för Europa ska klara 160 km/h. Batteriet består av fyra enheter med 48 celler vardera och ska ge en räckvidd på 378 km enligt NEDC-körcykeln.

Prov: Nya Nissan Leaf är återladdad
Nya instrument men inga jättelika förändringar på insidan.

Hur är den att köra? Den förseriebil vi får köra är specificerad för den japanska marknaden och därför tydligt mjukt avstämd. Åker man in snabbt i kurvorna reagerar Leaf med rejäl understyrning och kraftig krängning. Om asfalten är av sämre kvalitet är chassireaktionerna både kännbara och ljudliga.

Den nya så kallade E-pedalen (gaspedalen) bjuder på en ny körupplevelse och förändrar sättet att köra bil, genom att föraren bara behöver använda gaspedalen för att starta, accelerera, bromsa och stanna bilen. När gaspedalen är fullt uppsläppt, bromsar hydraul- och friktionsbromsarna automatiskt ned bilen till stillastående och återvinner samtidigt bromsenergi, som används för att ladda batteriet. E-pedalfunktionen kopplas in av föraren. När den är urkopplad använder föraren gaspedal och bromspedal som vanligt.

Nördfakta. Om nya Leaf utrustas med ProPilot-assistanssystemet kan den faktiskt bli delvis självkörande. På motorväg följer Leaf framförvarande bil ända upp till 160 km/h och håller även linjen i kurvorna. Med ProPilot-parkeringssystemet kan Leaf också parkera själv.

Borde jag köpa en? Försäljningen av nya Leaf startar efter årsskiftet. Priset startar på 375.500 kronor (gamla Leaf kostar från 317.490 kronor).

Nissan Leaf har många fördelar. Cirka 100 kilometer längre räckvidd än föregångaren och en betydligt snyggare design. Den berättigar fortfarande till 40.000 kronor rabatt i supermiljöbilspremie (fram tills elbilspremien höjs till 60.000 kronor den 1 juli 2018). Riktigt pigg har den också blivit.

TEKNISKA DATA: Nissan Leaf

Motor: Växelströmssynkron elmotor, 150 hk, 320 Nm. Automatlåda, framhjulsdrift. Litiumjonbatteri 40 kWh.

Kaross: L/b/h 4.490/1.790/ 1.540 mm. Axelavstånd 2.700 mm. Tjänstevikt i.u. Bagagevolym 435 liter.

Prestanda: 0–100 km/h 8,5 sek. Toppfart 160 km/h. Räckvidd 378 km.

Pris: Från 375.500 kronor (supermiljöbilpremien ej avdragen).

PLUS: Bra fartresurser, större bagageutrymme, snyggare än förr.

MINUS: Kvalitetskänslan ej i toppklass, understyr väl mycket.

Provkörningen publicerades i auto motor & sport 23/2017.

Fotnot: Priset gäller den topputrustade specialversionen 2Zero. Billigare varianter kommer senare.

Annons
Annons
Rulla till toppen