Prov: Volvo XC40 T5 AWD – uddavalet

Premium För den som inte är rädd för att priset stiger erbjuder Volvo nya XC40 både som bensindriven T5 och i utförandet R-design. Vi provkör. Provkörning ur auto motor & sport nr 1/2018

Prov: Volvo XC40 T5 AWD – uddavalet

Vad är nytt?
Hela bilen! Konstruerad på en helt ny plattform dessutom (CMA). 

I nummer 25/2017 provkörde vi D4 AWD i Momentumutförande. Den som hellre vill köra på bensin kan lägga till 18 000 kronor och få T5 AWD istället. Volvos populära sportpaket kallat R-Design finns redo till XC40 redan från start. Det kostar 22 000 kronor och sitter monterat på den XC40 T5 AWD som väntar på oss.

R-Design känner man igen utvändigt på förekomsten av fler svarta detaljer än annars. Backspeglar, grill, hasplåtar och hela taket exempelvis. Speciella 18-tumsfälgar ingår, men vår provbil har extrautrustats med en större variant med däckstorlek 245/45 20.

Interiört blir det visserligen lite poppigare, men också mörkare. A-stolparnas insidor går från ljust till svart och det gäller mer eller mindre också dekorlisterna på instrumentpanelen. Smaken är som baken men spontant känns R-Design mindre dyr invändigt. Gillar du den svala, exklusiva känslan i XC60/90 tar dig R-Design i XC40 bara längre bort.

Stark bensinfyra – men bilen är också rätt tung. När kommer elstöttningen?

Hur är T5 att köra?
Bensinaren kan smyga runt stadens gathörn och i köer lite lenare och tystare än dieselalternativet D4. Trevligt. Men det lustiga är att rollerna skiftar så fort det ska accelereras lite hårdare och högre upp i fart. Den välbekanta T5-motorn låter rätt torrt och nog minst exklusiv i XC40 av alla Volvo. Personligen finner jag den mer basröstade men dova D4-stämman i bättre harmoni med denna suv. T5:ans sämre vridmoment spär på intrycket.

Utnyttjas hela registret blir det dock fart på T5. Men någon riktig action bakom ratten blir det aldrig, trots paddlar på densamma. Om man inte ens i manuellt läge kan komma i närheten av rödmarkeringen blir åtminstone jag besviken.

Nätformad och svart grill ger tuffare look.

Positivt är fjädringskomforten i det sportchassi som ingår i R-Design. Det är bara cirka tio procent styvare, vilket gör att bilen fortfarande sväljer allting med god finess – säkert helt rätt avvägt för kundgruppen.

Nördfakta.
Till skillnad från i de större Volvomodellerna är själva stolen inte mer skålad i R-Design utan har bara annan klädsel. Fortfarande jättebekväm!

Borde jag köpa en?
Det här är absolut en finfin medtävlare till Q3 och X1. Fast provkör även D4, som förvisso är en diesel men trots allt har AdBlue.

Hos din återförsäljare kan du pynta bilen för Sveriges nationaldag – året runt.