Prov: VW T-Roc 2,0 TSI – lillebror i suv-familjen

Premium 2000-talet har präglats av suv-vågen som sköljt över de flesta segment i bilvärlden och inte tycks ha nått sin kulmen ännu. Tiguan har snabbt blivit en av Volkswagens storsäljare. Kommer lillebror T-Roc kanske att bli en ännu större succé?

Prov: VW T-Roc 2,0 TSI – lillebror i suv-familjen

Vad är nytt?

Bottenplatta och drivlina delar T-Roc med Tiguan och andra VW-modeller men annars är allting nytt. Det mest nya är själva approachen på suvtemat som den här gången sker mer utifrån ett coupé- än ett terrängbilsperspektiv. Modellen är 10 cm lägre och trots en längd på endast 424 cm har VW lyckats få bra flyt i linjerna vilket gör att T-Roc ser bra ut ur alla vinklar.

Nytt är också att Volkswagen fört in en smula skoj istället för den präktiga kvalitetskänslan i grå premiumplast. Här lyser instrumentbrädan i en konstrasterande färg vilket får de åkande på gott humör. Den mest synbara nyheten är att T-Roc är den första suv från VW som kan beställas i tvåfärgad design där taksektionen, inklusive A-stolpar och backspegelkåpor, går i en matchande färg. Och vilka färger sedan! Klara kulörer med vackra namn. Vad sägs till exempel om gurkmejagul, ravennablå och energiorange-metallic?

Med sin lägre takprofil får T-Roc ett slankare utseende och blir därigenom riktigt snygg, vilket är en ovanlig egenskap i suv-världen. Tvåfärgslackering i läckra kulörer. Svart och gurkmejametallic är en kombination som T-Roc hittills är ensam om.

Hur är den att köra?

Den minskade höjden ger mer närvaro i körningen. Styrningen är snabbare och för att vara en suv är T-Roc riktigt trevlig att ratta. Inte utan att man tänker på Golf GTI och vad den innebar för Volkswagen när den införde underhållande köregenskaper utan att inkräkta på bilens funktionalitet. Detta är lustigt nog inte bara en tanke utan en verklighet: styrningen i T-Roc är nämligen hämtad från nuvarande Golf GTI. Det ska nämnas att vi körde 2,0 TSI 190 som endast är tillgängligt med DSG-växellåda och 4Motion vilket inte inkräktade negativt på köregenskaperna.

Till körupplevelsen ska också läggas att två personer sitter utmärkt såväl fram som bak och att föraren kan göra extra många inställningar av stolen. Det går att sänka sätet men då måste man vara lång för att se något. På testbilen fanns också ett system där det går att modifiera responsen i gaspedalen och hur DSG-växellådan ska arbeta, allt via ESP-systemet. Bra men inte livsnödvändigt.

En matchande färgton på instrumentbrädan kompenserar att den svarta plasten inte känns lika premium som vi är vana vid hos VW. Oslagbar placering av GPS-skärmen mitt framför föraren.

Nördfakta

Bilen kördes i Portugal (där den tillverkas) längs Atlantkusten. Modellen väntas få sin största marknad i Europa då den anses för liten i USA. Det är intressant att se att surfarna fortfarande använder Volkswagenbussar för att frakta sina brädor, precis som för 50 år sedan. Bagageutrymmet är bäst på den framhjulsdrivna versionen av T-Roc. Den bakre differentialen och multilänkupphängningen bak minskar utrymmet från 445 till 392 liter. Vill man frakta mycket bagage är man således hänvisad till det minsta motoralternativet som är en trecylindrig enlitersmotor på 115 hk.

Utstuderad design i alla interiördetaljer höjer välbefinnandet.

Borde jag köpa en?

Gillar du stadssuvar, accepterar en prisnivå på 214 900 till 289 900 kr och vill ligga lite i framkant av bilmodet är T-Roc ett bra alternativ. Du får då en bil som visserligen bara har två års garanti men som bygger på välkända komponenter, och har motorer och växellådor med god tillförlitlighet.

Du får vidare en bil med utmärkta vägegenskaper och ett coolt utseende. Du får inte samma premiumkänsla i interiören som hos storebror Tiguan men du får kanske ett leende på läpparna istället! För den som undrar vad GT står för är detta något av det du får för pengarna: 17-tumsfälgar, LED-strålkastare, dim/kurvljus, mörktonade rutor från B-stolpen, komfortsportstolar, körprofilsval med mera. 25 000 kr kostar kalaset och ärligt talat blir inte bilen roligare av detta. För 4 800 kr får den som inte väljer GT den 11,7 tum stora bildskärmen med oöverträffad grafik och många nya funktioner. Känns däremot som ett prisvärt tillval.

7-växlad DSG-låda är standard på de flesta modeller. Bakom växelväljaren sitter reglaget för den individuella inställningen av bilens viktigaste funktioner.