Franskt feltänk? Här tankar han elbilen!

PREMIUM Renault Zoe är eldriven. Men den här fransmannen har kopplat på en släpvagn med en bensinmotor som klarar utsläppskraven från år 2000. Vi har provkört och provtankat.
Annons

”Arrête, arrête!”, hör jag någon ropa på håll och strax dyker det upp en man med högrött nylle och tar tag i mitt pumpmunstycke. Det är Monsieur Mackföreståndare på station Rosny Sud, precis bredvid Autoroute de Normandie. Just i detta ögonblick sänder jag en tacksam tanke till mina studier i franska. Enbart därför kan jag övertyga den med all rätt bekymrade fransmannen om att det inte är vår elbil som behöver etanol, utan vår släpvagn. Under skalet sitter en tvåcylindrig liten motor och inte resväskor, förklarar jag.

”Vous êtes sûr?”, frågar han för säkerhets skull, för att sedan försvinna. Tur det, bevisföringen hade kunnat bli besvärlig. Släpvagnens kåpa kan bara öppnas med en insexnyckel och den ligger någonstans i bilen.

Släpvagnar som energikälla är väl mest förknippade med stora ånglok som släpade runt på vagnar med kol och vatten. I det här fallet är det en liten tvåcylindrig motor från Tata på släp, matad med en 35-liters bränsletank, men i grunden är det samma idé: energiförsörjning. Tatamotorn driver en 400-voltsgenerator som laddar batterierna på vår Renault Zoe.

Franskt feltänk? Här tankar han elbilen!
Under släpkärrans kåpa sitter en tvåcylindrig bensinmotor från Tata på 38 hk.

Uppfinnare av den lilla laddkärran är Jean Baptiste Segard.

”Om min plan blir verklighet ska varje elbilsägare i framtiden kunna hyra vår laddsläpvagn för längre resor och sedan lämna tillbaka den på bensinstationer över hela Frankrike”, säger han.

Vår framtidsplan för de närmaste 24 timmarna är dock fastställd. Att köra Zoe ut till Atlantkusten och tillbaka, med hjälp av laddkärran. Vi siktar in oss på Deauville och Trouville. Två trevliga små kuststäder strax söder om Seines mynning vid Engelska kanalen.

Sträckan är knappt 150 km fågelvägen. Eftersom vi tänker följa Seine (sträckan saknar i stort sett laddstationer) fram och tillbaka sätter vi vårt hopp till laddkärran. Ett riktigt hårdtest alltså. För alla eventualiteter har vi fått ett nödfallsnummer som vi kan ringa om något krånglar. En eldsläckare ingår också i utrustningen.

Vi lämnar snabbt Autorouten där vi utkämpat accelerationsdueller med tunga lastbilar – i ända upp till 115 km/h … Vi längtar efter en café au lait i Giverny, den lilla stad som Claude Monet gjort känd med målningarna av dammen med näckrosor vid hans hem.

Franskt feltänk? Här tankar han elbilen!
När man ska koppla till släpkärran är det svårt att komma ihåg alla instruktioner.

Släpvagnen följer lugnt med och märks endast vid trängre passager samt när den studsar över alla farthinder – då syns den 250 kilo tunga och 80 centimeter låga vagnen tillfälligt i backspegeln.

Vi far vidare och för första gången ger sig släpvagnen till känna med ett dovt brummande. Varför den bestämt sig att börja producera elektricitet just nu är för oss en gåta men förmodligen planenligt och en hemlighet för alla utom de tre programmerarna vid fabriken i Poissy. Vi är i alla fall glada för att den står oss bi och strömmar vidare längs väg D313, ständigt med den trögt flytande floden Seine i blickfånget. Vi passerar slott och herrgårdar och genom byn Les Andelys där ruinen av Richard Lejonhjärtas borgfästning Château Gaillard ligger på en kulle.

Vindrutetorkarna gör sitt jobb ganska halvhjärtat tycker vi och det blir kallt i bilen. Och det blir kallare, trots fullt uppskruvad värme. Plötsligt börjar alla möjliga varningslampor blinka. Behöver Zoe någon slags handpåläggning? I varje fall inte nu, beslutar vi oss för och tar på oss varma jackor och fortsätter till hamnen i Trouville-sur-Mer där vi slår läger. 

Franskt feltänk? Här tankar han elbilen!
Motvilligt släpper släpvagnens tanklock. Vi fyller upp en gång med 21,38 liter bensin.

Morgonen därpå (givetvis i hällregn) blir det allvar. Det gäller att få liv i den strömproducerande släpvagnen – att behöva ringa nödfallsnumret vore alltför pinsamt.

Alltså startar vi vår Zoe, vrider på det röda vredet på släpvagnen, trycker på den silverfärgade lilla knappen på kopplingen och väntar tills ringen runt den lyser blått. Därefter kopplas kärran till bilen. Väntar igen. Lyser ringen grönt? Japp!

Dags att vända tillbaka. Först lite havsluft och stränder, äppelträd och slott. Det är en tjusig trakt men vi måste tillbaka. Eftersom regnet fortfarande kommer ner hinkvis struntar vi i Rouen och kör direkt mot Paris. Vi måste tanka släpet en gång till, denna gång utan störande inslag, och efter 427,2 km parkerar vi (lättade) framför Monsieur Segards verkstad. Förbrukningen blev 13 kWh och 21,38 liter bensin.

Franskt feltänk? Här tankar han elbilen!

TILLVERKAREN

EP Tender är ett litet startupföretag beläget i Poissy, nära Paris. Jean-Baptiste Segard, som i grunden är företagsekonom, startade företaget 2012. Han har utvecklat konceptet med laddsläpvagnen tillsammans med ett smart användarupplägg. Det innebär att man bara kan hyra EP-släpvagnen vid speciella stationer.

För en tripp över helgen på runt 25 mil kostar det exempelvis cirka 34 euro (drygt 330 kr). Kopplingen till släpvagnen kostar 600 euro (5 850 kr) och inkluderar även själva dragkroken. EP har fått ett EU-stöd på nästan tio miljoner kronor från EU.

Franskt feltänk? Här tankar han elbilen!
Vår rutt förde oss genom Normandie längs floden Seine, till badorten Deauville på Atlantkusten.

SLÄPVAGNEN SOM SKA GE ELBILEN LÄNGRE RÄCKVIDD

Tanken med EP Tender är att göra det möjligt för elbilsägare att även kunna nyttja sina elbilar på längre resor, utan att vara beroende av laddstationer som inte alltid finns där de behövs. Vi har ställt några frågor om teknik och förbrukning för laddkärran till dess uppfinnare Jean-Baptiste Segard.

Hur hög är bensinförbrukningen för EP Tender under drift?

Förbrukningen beror väldigt mycket på bil, hastighet och väder så svaren är tyvärr många.
• Enklast: 325 gram bensin per kWh.
• Den typiskt vanligaste: Du kör en Zoe i 110 km/tim över 500 km och använder 90 procent av batteriets laddning. Då blir förbrukningen 5,4 l per 100 km.
• Om du kör Zoe i 110 km/h utan att använda batteriet alls blir förbrukningen 8,5 l per 100 km.
• Vi gjorde en tripp till Norge med en Zoe i vinterväglag med en snittförbrukning av 5,7 l per 100 km.

Kan ni säga något om avgasrening och utsläpp?

Motorn är en Tata Nano som bara uppfyller Euro 3 installerad i en bil. Motorn går på bensin, har Bosch bränsleinsprutning och en katalysator för avgasrening. EP Tender är homologerad som en släpkärra och motorn har testats och godkänts som en generator. Om vi skulle köra ett NEDC-test och bilen (en Renault Zoe) gick 400 km bara på batteriet och 25 km på bensin skulle CO2 ligga under 20 g/km. Motorn körs på konstant varvtal vilket är bäst för låga utsläppsvärden.

Finns det någon gräns för hur långt ni kan köra med laddning från EP Tender?

Användaren programmerar målet för laddning till destinationen. Laddkärran kommer att köras bara om det behövs. Vid bra förhållanden, torrt väglag och cirka 20 grader producerar EP Tender tillräcklig kraft för att själv driva en Zoe i 110 km/tim.

Kan generatorn köras vid stillastående, till exempel vid en kaffepaus?

Nej, vi tillåter inte att den är igång vid stopp. Dels av säkerhetsskäl men också för att kylningen kräver att kärran är på rull.

Hur lång tid tar det att ladda batteriet i bilen?

Kärran är inte konstruerad för att ladda batteriet eftersom det vore oekonomiskt. Om bilen står stilla ska den laddas från en laddstolpe. Hur som helst: om du startar resan med 1 procents laddning kan du efter cirka två timmars körning i 90 km/tim stanna med 50 procents laddning, men det är inte ett optimalt sätt att använda den.

Vad kostar släpvagnen? Kan man köpa den?

Den kan för närvarande bara hyras. Längre fram kanske vi kan tänka oss att sälja den efter ett års prenumeration. Det skulle bli prisvärt vid frekvent användning.

Går det att använda EP Tender till andra bilar än Zoe?

Ja, vi använder den redan på Renault Kangoo och hoppas kunna utveckla den även för andra märken i framtiden.

Franskt feltänk? Här tankar han elbilen!

Annons
Annons
Rulla till toppen