Prov: Porsche Panamera 4 E-Hybrid är en riktig mångkonstnär

Premium Normalt sett brukar laddhybridvarianten av en bilmodell vara dyrare än motsvarande version med konventionell drivlina, men inte när det gäller senaste Porsche Panamera. Här lönar det sig, på flera sätt än ett, att välja trädkramarversionen.

Prov: Porsche Panamera 4 E-Hybrid är en riktig mångkonstnär
Här ute på den öppna landsvägen trivs Panamera bra. En trivsam långfärdsvagn.

När man läser prislistan för nya Porsche Panamera är det lätt att bli lite fundersam. Man kan tro att det är något som inte stämmer. Nya Panamera 4 E-Hybrid, som har totalt 462 hästkrafter, kostar drygt 150.000 kronor mindre än den effektmässigt jämförbara konventionella modellen 4S, som har 440 hästar. Det betyder alltså att man får mer effekt, lägre bränsleförbrukning och möjlighet till att köra helt utsläppsfritt korta sträckor – allt till ett lägre pris. På pappret låter det för bra för att vara sant. Hur är det i verkligheten?

Vi börjar med tekniken. Precis som namnet avslöjar är laddhybridversionen av Panamera numera fyrhjulsdriven, och det är den jämt, oavsett om man kör på el eller bensin. Under huven sitter en nyutvecklad 2,9-liters bensin-V6 med dubbelturbo som ger 330 hästkrafter och 450 Nm i vridmoment. Samma maskin finns även i Panamera 4 och 4S, men i den senare med högre effektuttag.

Till det kommer sedan en elmotor med 136 hästkrafter och 400 Nm i vrid som är placerad mellan bensinsnurran och den åttaväxlade dubbelkopplingslådan. Totalt levererar båda motorerna tillsammans 462 hästar och 700 Nm i vridmoment (bara 70 mindre än i Turboversionen).

Laddluckan ser precis ut som tankluckan, men sitter på vänster sida av bilen.

Batteriet är av litiumjontyp och har en rätt hygglig storlek på 14,1 kWh. Det är vätskekylt och placerat under golvet i bagageutrymmet (vilket gör att lastvolymen minskar med 90 liter i hybridversionen). Räckvidden på el uppges till 50 kilometer och toppfarten är 140 km/h. Verklig räckvidd ligger nog uppskattningsvis runt 35–40 kilometer, även om vi inte hade möjlighet att undersöka det på provkörningen. Maxhastigheten på el kan vi däremot bekräfta. Elmotorn får kämpa på slutet och när man väl når 140 km/h blir det inte mer.

En full laddning tar 5,8 timmar med 10 A, men om man uppgraderar bilens inbyggda laddare (tillval) och kör 32 A sjunker tiden till 3,6 timmar.

Nog med detaljer. Hur är den att köra? Som hybrid betraktat finns det flera positiva sidor. Den startar om möjligt alltid i elläget, vilket flera gånger får mig att kontrollera om tändningen verkligen är igång, eftersom jag förväntar mig att en Porsche ska vakna till liv med rejäl motorsång.

Man glider sedan iväg ljudlöst som i vilken elbil som helst, men känslan av att köra en konventionell vagn finns ändå där. Eftersom elmotorn är placerad före dubbelkopplingslådan innebär det att bilen växlar som vanligt även när den går enbart på el. Färden blir därför inte lika silkeslen som i en elbil, men för den som uppskattar ett inslag av mekanisk känsla i körupplevelsen är det inte något negativt.

En mycket bra detalj är att Porsche har gjort det väldigt lätt att köra på el utan att varken behöva eller riskera att tända bensinmotorn. I elläget har gaspedalen ett tydligt "golv" som markerar gränsen för maximal elprestanda. Det går att trampa igenom om man trycker till extra hårt, men då vaknar förbränningsmotorn. Skiftar man däremot till hybridläget försvinner golvet i pedalen och båda motorerna jobbar fritt efter behov.

Övergången mellan el- och förbränningsmotor sker smidigt och ryckfritt, men märks ändå tydligt när den högljudda V6:an mullrar igång eller tystnar. Porsche sparar inte på ljudupplevelsen bara för att det är en laddhybrid.

En annan smart funktion är att man kan säga till hybridsystemet att spara batteriets laddning till ett senare tillfälle, eller att ladda batteriet med hjälp av förbränningsmotorn under körning. Det går faktiskt överraskande snabbt att få ihop en handfull nya elkilometer genom att ladda medan man åker. Då kan man utnyttja elläget i till exempel stadsmiljö istället för att slösa bort elsåsen på motorvägen.

Panamera hybrid har fyra grundläggande humörlägen: El, Hybrid, Sport och Sport Plus. Väljer man något av de två senare är bensinmaskinen alltid aktiv och jobbar hela tiden tillsammans med elmotorn för att leverera maximala prestanda.

Hybriddrivlinan ökar tjänstevikten med drygt 300 kilo och det märks att bilen rör sig tyngre och aningen sävligare jämfört med vanliga Panamera. Karaktären drar därför lite mer åt en tillbakalutad lyxkryssare, vilket förstärks av att luftfjädring är standard.

Samtidigt behåller den ändå till stor del modellseriens sportiga personlighet och går att köra vansinnigt fort med när man så vill. 0–100 km/h ska enligt fabriken ta 4,6 sekunder. Panamera 4 E-Hybrid lyckas således vara tre vagnar i en – elbil, komfortglidare och sportbil, men i en skön kombination.

Det enda negativa i upplevelsen är att känslan i bromspedalen har blivit sämre, särskilt i inledningen när man lägger foten på bromsen. Systemet går då in och regenererar kraft för att ladda batteriet, men det sker inte så mjukt och naturligt som man skulle kunna önska.

Vill du ha en? Då får du vänta. Nuvarande tilldelning av Panamera för den svenska marknaden 2017 är slutsåld, även om Porsche Sverige hoppas på fler bilar. Men sett till vad köparen får framstår den som ett kap för den som har råd, särskilt om man har möjlighet att ha den som tjänstebil.