Vi provkör: Volkswagen Up GTI når inte hela vägen fram

PREMIUM Det röda strecket i fronten har Up ärvt från ur-GTI:n och axelavståndet är bara en centimeter längre än på den sportigaste Golf 1:an från 1976. Men förtjänar Volkswagens minsta GTI sitt namn?
Annons

Optiskt diskret har inte nya Up GTI några gatukravalldrag och vilken förebild har den? För en äkta GTI finns det bara en sådan, nämligen Golf 1 från 1976 med 110 hk. Röd list i fronten har även Up GTI, och 15 mm sänkning. Mer effekt har den också, 115 hk, och hjulen är större, 17-tummare i speciell design. Den första Golf GTI:n fick nöja sig med 13-tummare i plåt. Och någon takspoiler hade den inte heller. Det klassiska rutmönstret går igen på de bekväma om än med lindrigt sidostöd försedda stolarna.

Vad är nytt?
Up GTI har kraftigare krängningshämmare och hårdare stötdämpare samt 8 mm bredare spårvidd. Ändå kränger karossen märkbart när det går undan i kurvorna. I gengäld sväljer den lilla bilen hål och ojämnheter och är över huvud taget komfortabel och stabil trots det relativt korta axelavståndet.

Styrningen är mer direkt än på andra Up. Trots det är den lättgående vilket är till större nytta vid parkeringsmanövrer än i snäva kurvor. Då understyr Up GTI och en diffspärr skulle inte sitta fel.

Vi provkör: Volkswagen Up GTI når inte hela vägen fram
Up GTI är den enda Up som har sexväxlad låda. Precisa lägen men inte direkt sportig känsla.

När det gäller bromsarna är de ett jätteframsteg jämfört med den första Golf GTI:n. Kanske inte direkt bitande men säkra och trygga där bromsarna på Golf 1 GTI var sega. Ändå följer 2018 års Up GTI traditionen i så måtto att den får nöja sig med trumbromsar på bakhjulen. Skivbromsarna fram är i alla fall ventilerade.

Nördfakta
Caddy, Polo och Golf. Den en liter stora trecylindriga turbomotorn (EA211) sitter i flera modeller. VW har anpassat den för Up GTI. Det maximala vridmomentet ligger på 200 Nm mellan 2 000 och 3 500 r/min. Up GTI är den första Volkswagen som är certifierad enligt den mer verklighetsnära WLTP-standarden och som uppfyller avgasnormen Euro 6d-Temp. 

Vi provkör: Volkswagen Up GTI når inte hela vägen fram
Ratten är sportigt tillplattad i nederkant.

Det sitter ett Otto-partikelfilter på avgassystemet vilket höjer avgasmottrycket. Därför har Volkswagens motortekniker fått ändra geometrin på turboaggregatets skovelhjul för att kompensera det. Filtret reducerar partikelutsläppen med 95 procent.

Hur är den att köra?
Från stillastående kämpar Up GTI med att hitta fäste och gör enligt VW 0–100 km/h på 8,8 sekunder. Som enda Up har den en sexväxlad manuell låda. Den känns precis men inte direkt sportig. Turbomotorn är i och för sig så pass stark att man inte behöver växla så mycket.

GTI svarar fint på gasen – alltså den från 1976. Hos Up GTI är gaspedalen ”lång” och gasresponsen okej – inte mer. Det kan också bero på vikten, Up GTI väger 260 kg mer än original-GTI:n. 

 

Vi provkör: Volkswagen Up GTI når inte hela vägen fram
Stolarna är klassiskt rutmönstrade som på original-GTI:n.

Borde jag köpa en?
Den trecylindriga motorn knorrar på och får hjälp från en ljudförstärkare nära vindrutans nederkant. På landsväg är det roligt men i staden skulle man helst stänga av det. Kanske det är det sportiga ljudet som är mest likt original-GTI:n.

Alla andra egenskaper gör den till den bästa och starkaste VW Up:en, men inte riktigt vad de tre ikoniska bokstäverna utlovar.

Vi provkör: Volkswagen Up GTI når inte hela vägen fram
Litet bagageutrymme. Med 1 070 kg och 115 hk är Up GTI kraftigt motoriserad.
Vi provkör: Volkswagen Up GTI når inte hela vägen fram

Annons
Annons
Rulla till toppen