Nya Audi A7: Form och funktion

Premium Vi åkte ända ner till Sydafrika för att smaka på helt nya lyx­limpan A7. Avancerad till tusen och extremt kompetent. Den ger dessutom en försmak av vad vi kan förvänta oss av den ­kommande A6-generationen.

Nya Audi A7: Form och funktion

Tänk dig att en chef från en biltillverkare flyttar in hos dig i tre veckor för att förstå vad du värderar och hur du tänker som kund. Det var precis vad projektledaren för A7, Gerolf Drebes, gjorde när man höll på och utvecklade den första generationen (C7) för drygt tio år sedan. Han flyttade in i gästrummet hos ett lite äldre par i Los Angeles som man bedömde tillhöra målgruppen. De var bilintresserade och körde någorlunda konkurrerande modeller, en BMW 3-serie och en 5-serie. Paret motsvarade kanske inte den typiska bilden av amerikaner. De var välutbildade, smala och väldigt hälsomedvetna. 

Vad lärde man sig då av detta ovanliga grepp? Jo, den tilltänkta kundgruppen tycker att design är väldigt viktigt. De vill också ha bra prestanda, främst i form av snabb acceleration, och de vill ha en enkel användarupplevelse.

Nu med den nya, andra generationen A7 säger Audi själva att modellen har fyra kärnvärden: design, digitalisering, körupplevelse och flexibel interiör. Vi kan skriva under på att de tillsammans fångar bilens personlighet ganska väl.

Just designen är en väldigt stor del av A7:ans identitet. De långa, breda och låga proportionerna är fortfarande desamma och man känner tydligt igen modellen. Men formen har finputsats och blivit mjukare, framför allt fronten. A7 ser inte längre riktigt lika aggressiv ut. Om det är bra eller dåligt är en smaksak.

A7 inte bara ser lång ut i profil, den är nära nog fem meter. En rejäl pjäs med andra ord.

Invändigt är förändringarna större med en helt ny interiör. Det dominerande intrycket när man kliver in är mittkonsolen och det nya infotainmentsystemet med två stora touchskärmar som vi känner igen från senaste generationen A8. Tillsammans med Audis fina digitala instrumentkluster gör det att A7 upplevs just som att den har blivit starkt digitaliserad.

Men att kalla skärmarna för touchvarianter är nästan fel. Mer korrekt vore att säga tryckskärmar. Man måste nämligen trycka till på skärmen för att göra ett val, precis som på en knapp. Då bekräftar skärmen trycket med haptisk feedback och klickljud. Det är en bra lösning som eliminerar att man råkar trycka på fel "knapp", vilket annars är vanligt på konventionella touchskärmar.

Informationsmängden är initialt nästan överväldigande och inställningsmöjligheterna verkar näst intill oändliga. Men man vänjer sig naturligtvis snabbt som ägare när man lever med bilen varje dag. Och de flesta inställningar gör man nog bara en gång, även om de är många. Man kan nämligen konfigurera infotainmentsystemet i hög grad efter eget tycke och smak. Menyer går att flytta runt dit man vill ha dem och man kan även skapa personliga genvägar till ofta använda funktioner eller till exempel sina favoritradiokanaler. De finns då direkt tillgängliga utan att man behöver gå via andra menyer.

Halvkombilucka öppnar stort, 40/20/40-fällning av baksätet men ej plant lastgolv. Plus för att lasthöjden från marken är låg, det underlättar vid lastning.

Ytterligare en del av digitaliseringen är bilens många assistanssystem, nu upp till hela 39 stycken. De är indelade i tre paket: Tour, City och Park. Nyaste finessen heter Crossing Assist och använder radar för att upptäcka korsande trafik framför bilen. Systemet kan varna föraren och bromsa om nödvändigt. Annat nytt är den fjärrstyrda självparkeringsfunktionen, som gör att bilen kan manövrera in sig själv i garaget eller ett trångt utrymme. Övriga finesser handlar inte om att bilen blivit självkörande än, utan det rör sig fortfarande om hjälpsystem.

Körupplevelsen i provbilen med adaptiv luftfjädring karaktäriseras av lugn, stabilitet och kompetens. A7 rör sig behärskat och värdigt på vägen med en självsäker pondus snarare än en lättfotad spänst. Den skär villigt genom svepande och tajta kurvor med ett imponerande grepp, men det är en stor, tung bil och det märks. Fyrhjulsstyrningen (tillval) hjälper till att göra A7 spänstig i böjarna, även om den inte klarar av att trolla bort storleken. Allra bäst trivs istället bilen när den får sträcka ut på större landsvägar, där kommer den mer till sin rätt som en lyxigt myndig GT-vagn.

Utöver luftfjädringen finns A7 med tre andra chassin: standard, sport och adaptiva konventionella stötdämpare.

Inledningsvis lanseras A7 med två V6-maskiner på tre liter, en bensin och en diesel. Fler motorer följer senare under året. Båda kommer tillsammans med fyrhjulsdrift, men TFSI-versionen har dubbelkopplingslåda (S tronic) och TDI-varianten konventionell automat (Tiptronic). Bensinaren imponerar särskilt med en härligt smidig harmoni i drivlinan. Kraftutvecklingen är lättdoserat jämn och lådan växlar snabbt och mjukt. I dieseln märks ett kraftigare vridmoment och en viss turbofördröjning när man kliver på gasen som gör att den är svårare att köra riktigt mjukt med. Man hör också ett tydligare morr från motorn, vilket drar ner lyxkänslan.

Gemensamt för båda motorerna, samt även alla kommande, är att de har ett 48-volts mildhybridsystem. Det använder en remdriven kombinerad generator/startmotor, ett litiumjonbatteri och en kamera för att tolka omständigheterna i trafiken. Systemet möjliggör dels att stopp/start-funktionen kan aktiveras för att stänga av motorn redan i 22 km/h, och dels kan bilen segla med helt avstängd motor i maximalt 40 sekunder i 55–160 km/h. I verklig körning ska det ge en besparing på upp till 0,7 l/100 km. Ingreppet sker så gott som helt omärkbart. Tidigare har seglingsfunktioner sällan varit helt ryckfria, men Audi har nu verkligen fått till det. Smidigheten beror på att generatorn/startmotorn alltid är kopplad till vevaxeln. 48-voltsystemet möjliggör dessutom andra tillämpningar, likt elturbo som i SQ7, på framtida varianter.

 

Finfina materialval och enormt solid kvalitetskänsla i allt, stort som smått. Snygg, lättförståelig grafik i båda skärmarna. Svep och nyp precis som på en smartphone. Man skulle dock kunna önska att de suttit lite högre upp, för att slippa flytta blicken så långt från vägen.

Precis som den första generationen A7 är även den nya bilen enormt kompetent och lyckad. Den levererar precis vad man kan förvänta sig av en lyxig gran turismo-vagn – elegans, komfort och fina köregenskaper. Och den har också fått det senaste av vad man kan förvänta sig i form av tekniska finesser.

Men frågan är om den inte är lite för bra, lite för välpolerad. Den upplevs nämligen så kompetent tillrättalagd att den tappar i personlighet. Ett framtida test mot dess konkurrenter får avgöra om den är tillräckligt karismatisk. Hur som helst är det en väldigt tilltalande vagn, som inte bara är snygg utan även praktisk tack vare halvkombiluckan och baksätets 40/20/40-delning. A7 är därför en riktigt duktig laståsna. För att citera Gerolf Drebes: "Man kan använda den nästan som en Avant, men den ser mycket snyggare ut."

Eftersom A7 och A6 bygger på samma plattform kan vi förvänta oss att all den teknik som introduceras här – assistanssystem, infotainment, fyra olika chassin, fyrhjulsstyrning, mildhybridsystem – också kommer att finnas på nya A6 som ska lanseras strax i Genève. Det betyder att 5-serien och E-klass kommer att få svår konkurrens av en enormt kompetent vagn, men frågan är om den kan tilltala också emotionellt. 


"Vi tror att bilarna får fler appar från mobilvärlden"

Intervju med Carolin Köberle, ansvarig för Audis nya infotainmentsystem

Vad är filosofin bakom det nya systemet?

Tidigare hade vi ett vred för att interagera med systemet, men vi skiftade till touchskärmar för att komma närmare smarta enheter, som mobiltelefoner och surfplattor. Vi tror nämligen att bilarna kommer att få fler appar från mobilvärlden i framtiden, och då är det mycket lättare att interagera med apparna via en touchskärm istället för via ett vred. Det är dessutom viktigt för oss att föraren kan interagera snabbt med systemet för att inte stjäla uppmärksamhet från körningen.

Men är ni inte oroliga för att fler funktioner i sig självt kan distrahera föraren?

Jo, men vi försöker lägga de mest väsentliga funktionerna på högsta nivån så att man slipper gå för djupt i menysystemet.

Vilka är de viktigaste funktionerna i det här nya systemet?

Jag tror att vi är den enda tillverkaren som har haptisk feedback i skärmarna. Det fungerar som en bekräftelse på det val man gjort och vi tror att det är säkrare och bättre för användarna.


"Bilens blick ska likna en gepard eller svart panter"

Intervju med Sebastiano Russo, exteriördesigner för A7

Beskriv A7:ans formgivning, vad vill ni att den ska kommunicera?

Det var väldigt viktigt för oss att fånga bilens karaktär. Därför hade vi flera mentala bilder som vi arbetade utifrån. Den första var av en lyxjakt, vilket alltid har varit viktigt för A7-modellen med sin båtliknande akter. Den andra bilden har varit av en kvinnlig person – vacker, sofistikerad och elegant. Den sista bilden har varit av ett ansikte. En journalist frågade en gång vilket djur A7:an ska likna. Jag har alltid föreställt mig ett kattdjur, att dess blick ska likna en gepard eller svart panter.

Vad är du mest stolt över?

Först av allt är A7 en gran turismo-vagn och baken är alltid det viktigast för den biltypen. För mig har fokus legat där och jag är stolt över dess starka, tredimensionella karaktär och dess kännetecknande smala ljuslist bak.

Har ni gjort någon särskilt lyckad detaljförändring mot förra generationen?

Jag är väldigt nöjd med placeringen av tankluckan. Tidigare satt luckan mitt i midjelinjen som löper längs sidan av bilen. Men vi ville flytta den för att få en obruten linje över höften. Det lyckades vi göra i dialog med ingenjörerna och hittade en lösning som möter både deras och våra önskningar. På nya A7 sitter luckan ovanför den markerande midjelinjen.