Hyundai Nexo är den nya vätgassuven som ska klara svensk vinter

Premium Nexo är Hyundais tolkning av framtiden, en bil som inte bara drivs av en bränslecell utan även kör autonomt. Vi provkör. Åker. Ja, ni fattar.

Hyundai Nexo är den nya vätgassuven som ska klara svensk vinter

Vad är det?

Hyundai Nexo är efterföljaren till Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), som har funnits på marknaden i fem år. ix35 FCEV blev dock ingen större succé, den var mer tänkt som en rullande testbänk för bränslecellstekniken.

Allt Hyundai har lärt sig har implementerats i nya Nexo som Hyundai hoppas ska bli en mycket större framgång för märket – förutsatt att infrastrukturen för bränslecellsbilar förbättras inom den närmaste framtiden. Dessutom är Hyundai väl medvetna om att bilens relativt höga pris kommer att göra den till ett svårt val för många familjer.

Kameror i bland annat backspeglarna gör att Nexo kan köra, och parkera, själv.

Nexo bygger inte på någon existerande plattform utan har en arkitektur som är exklusivt utarbetad för bränslecellstekniken. Detta gör att man har kunnat paketera den mer effektivt än om bilen byggde på exempelvis plattformen från Tucson. Därför har Nexo både vettigt utrymme i baksätet och ett godkänt bagageutrymme. 

Hur är den att köra?

För det första kan vi konstatera att Hyundai har jobbat en hel del med det faktum att Nexo ska kunna köras året om även i kalla länder som Sverige. Bilen startar i ända ner till minus 30 grader, medan föregångaren strejkade om temperaturen var under minus 20.

Dörrhandtag som skjuts ut ur dörrarna verkar vara framtidens melodi. Tesla har dem, Range Rover Velar har dem och Hyundai Nexo har dem.

Prestandanivån är knappast hårresande om man jämför med andra elbilar som exempelvis Tesla, men 163 hästar och 395 Nm gör att bilen flyttar på sig hyfsat raskt så länge man inte har alltför stora vänsterfilsambitioner. Gasresponsen är som i alla elbilar riktigt bra och kraftleveransen är definitionen av linjär. Dessutom är drivlinan väldigt tyst. 

Köregenskaperna är dock inte speciellt inspirerande, chassimässigt är Nexo mer trygg än rolig och dessutom är bilen ganska stramt satt i fjädringen vilket gör att gången ibland blir lite styltig över ojämnheter. Ett inte helt ovanligt fenomen på så kallade crossovers, oavsett drivmedel.

Variabel "motorbroms" (regenerering) är en smart funktion som funkar riktigt bra.

0–100 km/h går på strax över nio sekunder, en förbättring med drygt tre sekunder jämfört med föregångaren. Hyundai anger räckvidden till strax under 60 mil, vilket borde betyda en verklig räckvidd på någonstans runt 50 mil i normal svensk trafik. Fullt tillräckligt för en elbil, speciellt när man räknar in det faktum att det bara tar några minuter att fylla de tre vätgastankarna. 

Den självkörande delen av Hyundai Nexo fungerar väldigt bra. Bilen håller sig själv i mitten av filen (den studsar inte mellan vägmarkeringarna som bilar med enklare system har en tendens att göra) och håller hela tiden bra avstånd till framförvarande. Man måste hålla lätt i ratten när man kör, och därför känner man hela tiden de små styrjusteringarna som bilens dator gör. Det går dock att släppa ratten kortare stunder, det tar cirka tio sekunder innan bilen börjar protestera. Nexo kan även parkera sig själv med föraren stående utanför.

Futuristisk och helt digital förarmiljö. Tråkig hårdplast här och var men totalt sett trevligt.

Nördfakta

Infotainmentskärmen är 12,3 tum stor och visar förutom "allt det vanliga" även statistik för hur mycket partiklar och damm som bilens luftfilter har fångat upp. Lite som en dammsugare.

Borde jag köpa en?

Du kan inte köpa en Hyundai Nexo. Än. Och när bilen får premiär i höst kommer priset troligen ligga någonstans runt 700.000 kronor. Alltså ungefär i samma härad som huvudkonkurrenten Toyota Mirai. Mycket pengar, men är du intresserad av ny teknik, bor i närheten av en bränslecellsmack och vill ha en bil som faktiskt renar den omgivande luften kan Hyundai Nexo vara bilen för dig.

Batterierna ligger under bagagegolvet. Nexo-plattformen är speciellt utvecklad för bränslecellsdrift.

Elmotor och bränslecell gömmer sig under huven. Ser det konventionellt ut? Det är det inte.

Vettigt utformat bagageutrymme och dessutom vardagspraktikaliteter som fällbart baksäte. Bra.