Prov: Porsche 718 Boxster GTS ger lite mer av allt

Premium Extra sportighet och prestanda men utan att vardagsegenskaperna försvinner. Det är vad GTS-modellerna handlar om. Nu har turen kommit till 718 Cayman och Boxster och vi tog oss till Spanien för att känna på de nya toppversionerna. Men det blev inte så lätt …

Prov: Porsche 718 Boxster GTS ger lite mer av allt
20-tumsfälgar från Carrera S är standard. Keramiska bromsar (med gula ok) kostar dock bara en till två procent av 718-kunderna på sig.

Nöten att knäcka vid skapandet av varje Porsche GTS är att addera precis lagom dos extra sportighet och prestanda. Användbarheten ska inte störas. Blir den mixen rätt ökar åtrån till bilen – och så verkar också ha blivit fallet när man tittar på försäljningen av de tidigare GTS-utgåvorna.

Sedan GTS-idén gjorde comeback 2010 i 911 Carrera (997) har den brett ut sig över alla modeller men finns just nu, beroende på generationsväxlingar, till 718, 911 och Macan.

Som exempel på lagom nivå av sportighet handlar det i fallet Cayman och Boxster GTS inte om att sätta R-däck på bilen, det vore att tumma för mycket på våtgreppet. Men den har större däckdimensioner som hjälper till att sänka varvtiden runt Nürburgrings norsdlinga med två sekunder jämfört med en 718 S. Något som förstås slår an en sträng hos Porscheköparna. Att föregångarna Cayman GTS och Boxster GTS var 13 respektive 16 sekunder långsammare säger en del om hur mycket av grovjobbet som redan är gjort med den nya turbofyran och dess chassi.

Men är GTS en ny modell eller kanske mest ett utrustningspaket? Vi tittar efter.

GTS-brodering ingår och en hel del alcantara. Men här har det lagts till skalstolar och ännu mer alcantara i ett GTS-paket.

Utgångsobjektet är S-versionerna av Cayman/Boxster och vi kan börja med att konstatera att prispåslaget är 108 000 kronor upp till GTS.

Ett exemplar i den läckra specialfärgen Miami Blue står till mitt förfogande. Som ni kan se ovan har GTS fått 20-tumsfälgar från Carrera S lackade i Satin Black. Bara det kostar annars 35 500 kronor. Front och akter är unika för GTS. De påminner om delarna i SportDesign-paketet (26 100 kr) men fronten har unika, matta element samtidigt som diffusorn baktil är helt ny. GTS-dekal på dörrarna samt emblem, strålkastare och baklampor i svart är andra kännetecken. Sportavgassystemet är standard och identiskt med det som annars kan väljas till för 23 500 kronor.

Jag äntrar sittbrunnen som fått sig ett lyft som är helt i min smak. En läcker sportratt som i likhet med dörrsidor, mittarmstöd och stolarnas mittsektion är klädd i alcantara. Uppgradering till den mer skålade Sportstol Plus kostar annars 19 800 kronor men är redan gjord i GTS – med modellnamnet i nackstödet.

Men GTS är inte bara ögongodis. Listan innehåller även tre viktiga punkter för att bilen ska prestera bättre på vägen:

1. SportChrono-paketet ger dig bland annat Sport Plus-körläge, dynamisk motorupphängning, launch control och möjlighet att på telefonen analysera dina banvarv tillsammans med Porsche Track Precision App.

2. Differentialbroms med aktiv vridmomentstyrning.

3. Aktivt och 10 millimeter lägre sportchassi (PASM).

Chiptrimning? Nej, insugsrör och delar på turbon skiljer också.

Bara dessa sista tre poster kostar 47 200 kronor extra till en S och skulle man kryssa för allt som en GTS har och summera ser man att GTS "bjuder" på 55 900 kronor (PDK: 56 500 kr). Till detta kommer en starkare motor och möjligheten att välja till ett unikt GTS-chassi.

Effekthöjningen mot S är – precis som sist – måttliga 15 hästkrafter. Men den som tror att det enbart handlar om en simpel mjukvaruprogrammering misstar sig. GTS har fått egna, grövre insugsrör som innehåller små trattar för att cylindrarnas olika flödespulser inte ska störa varandra. VTG-turbon har fått extra kapacitet genom att diametern på kompressorns luftintag ökat från 64 till 67 millimeter.

Förändringarna gör att vridmomentsplatån förlängs med 1 000 varv på en manuell bil som därmed ger 420 Nm mellan 1 900 och 5 500 r/min. Med PDK-växellåda tillåts maxvridet nå 430 Nm, fast mellan 1 900 och 5 000 r/min. Porsche redovisar samma tid till 100 km/h för både S och GTS med manuella lådor, och en tiondels vinst för GTS för PDK-bilar. Nyanser som kräver optimala förhållanden för att upptäckas.

Diffusorn är unik för GTS-modellen. Så icke det standardmonterade sportavgassystemet.

Körställningen är perfekt och Porsche 718 bjuder på klassens bästa körupplevelse redan i grunden. En vass och fin styrning som kommunicerar riktigt bra, ett ytterst välbalanserat chassi som är snällare på gränsen än 911, och en motor som levererar kraft på alla varvtal och med rapp respons. Nej, ljudet är inte som förr, men det är ett avklarat kapittel nu väl? Jag lyckas varva ur den en enda gång och det brölar på rätt högt i sportläget. Men med en lite enformig ton.

Föredrar du en täckt bil finns 718 Cayman GTS. Pris: 758 000 kronor.

"En gång?", undrar ni. Ja, vädergudarna runt Ronda är av någon anledning så sneda på den svenska lilla delegationen att inte bara bankörningen på fina Circuito Ascari utan även utvärderingarna på de kurviga bergsvägarna uteblir helt och ersätts av ett par mil runt hotellet. Häpp!

Ändå är det lätt att konstatera: Står du i begrepp att köpa en välutrustad 718 S med sportig touch – välj en GTS. Mer effekt och bättre andrahandsvärde ingår. Dessutom möjlighet att köpa till det 20 mm lägre sportchassit, fortfarande PASM, med för GTS unik kalibrering där grövre krängningshämmare ingår. Gör det så har du verkligen toppmodellen i 718-programmet. Innan GT4 kommer...