Prov: Nu har Rio blivit grande!

Sydkorea jobbar hårt och efter bara ett par år med senaste modellen av Kia Rio är det redan dags för fjärde generationen. Den här gången har Rio vuxit rejält och den forna lågprisbilen har nu blivit en allvarlig konkurrent till europeiska och japanska alternativ.

Prov: Nu har Rio blivit grande!

VAD ÄR DET FÖR NÅGOT?

Det här är fjärde generationen (på bara 17 år) av en småbil från koreanska Kia och nu har den tidigare så enkla lågprisbilen förvandlats till en kompetent konkurrent till alla europiska och japanska alternativ. Designen på nya Kia Rio är återhållsamt modern och tekniken kan idag konkurrera med de bästa i klassen.

Även utrymmesmässigt har Rio vuxit rejält och Sydkorea skickar nu med en avsevärd mängd utrustning – vilket inkluderar flera förarassistanssystem samt, som tillval, en stor navigator med den senaste programvaran. Fortfarande är dock Kia Rio en småbil vilket märks tydligast vid ombordstigning. Taklinjen är låg – se upp! – och bagageutrymmet är begränsat. Rio har dock en av de bättre volymerna i sin klass.

 

Snygg, stilren exteriör samt prydlig interiör – nya Kia Rio är alltigenom harmoniskt formgiven.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Det första vi noterar är den förbättrade styrningen. Nya Rio är direktstyrd med bra vikt och godkänd känsla i styrningen. Det ger smidigare kurvtagning, nu med endast minimal understyrning tack vare ett tydligt bättre avstämt chassi. 

Nu slukar den aningen hårda fjädringen samt de kvicka stötdämparna alla mindre ojämnheter på ett kompetent vis. Sammantaget upplever vi nya Kia Rio som en lite större samt mer vuxen bil på vägen jämfört med den tidigare modellen.

Bagageutrymmet tillhör klassens större.

NÖRDFAKTA:

Vi körde den nya turboladdade trepipen som finns med 100 (alternativt 120) hästkrafter vilket räcker utmärkt. Motorn svarar snabbt och piggt på gaspådrag och ger bra dragkraft även på låga varv. Däremot är den något högljudd – även om ljudkulissen (för oss motornördar) upplevs som trivsam och tydligt trecylindrig. Nya Rio finns även med fyrcylindrig 1,2– alternativt 1,4-liters bensinmotor eller med en självantändare döpt till 1,4 CRDi.

BORDE JAG KÖPA EN?

Med tanke på att priset knappt har höjts för den nya generationen kan vi absolut se Kia Rio som ett gott val i småbilssegmentet. Hur mycket extra återförsäljarna eventuellt vill ha för olika former av modern tillvalsutrustning avgör sedan vilken Riomodell som kan bli den mest populära i Sverige. 

Uppdatering april 2018:

PRIS: 
Rio 1.2 Advance 135 900 kr
Rio 1.4 AUT Advance: 152 900 kr
Rio 1.2 Advance Plus: 145 800 kr
Rio 1.4 AUT Advance Plus: 162 800 kr
Nya Rio 1.0 T-GDi GT Line: 164 900 kr

1,0 T har 120 hk (versionen 100 hk i faktarutan säljs inte, och inte heller dieseln)

Observera uppdateringar ovan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!