Vi provkör Hyundais lilla suv Kona

PREMIUM Hyundai öppnar ett helt nytt spår i suvklubben, döpt till Kona. En mindre, högbyggd personfraktare med flera bra egenskaper.
Annons

Vad är nytt?

Allt. Kona är en sprillans ny suvmodell, byggd på en nykonstruerad plattform vilket gör det hela lite mer spännande. Storleksmässigt hamnar Kona i lilla suvträsket (B-segmentet) som redan är fyllt av drygt fyra meter långa konkurrenter som exempelvis Seat Arona, Nissan Juke och Renault Captur. 

Inledningsvis säljs Kona (säljstart runt nyår) med två turboladdade bensinare, dels en 1,0-liters trepip på 120 hästar och dels en 1,6-liters rak fyra på 177 hästar. Först nästa år dyker två turbodieslar upp (115 respektive 136 hk) plus en (ladd)hybrid som sägs kunna klara fem mil på el. 

Bäst – och mest prisvärd förefaller dock den (endast) manuellt växlade 120-hästars, trecylindriga och relativt snåla bensinaren (5,3 l/100 km) med framhjulsdrift att vara.

Hur är den att köra?

Låt oss säga lättkörd, med traditionella, framhjulsdrivna vägegenskaper. Således inga märkvärdigheter alls. Den understyr om den pressas hårt i en kurva men den överraskar inte föraren utan larmar i god tid innan greppet upphör. 

Fast Kona lär knappast köras hårt. Den är effektmässigt långt ifrån en racerbil trots att den lilla, vardagssnåla trecylindriga motorn i sina bästa stunder kan leverera tillräckligt med kraft. Vid normal körning räcker den alltså till. Det är först på låga varv (och högst upp i registret) som motorn känns kraftlös och vi anar också att trepipen kan bli törstig med fyra, fem vuxna ombord samt tung last i den lilla skuffen. 

Vi provkör Hyundais lilla suv Kona
Foto: Axel Wierdemann

Styrningen i Kona kan upplevas som aningen trög och känslolös men den är också direkt utväxlad. Fjädringen får inga överbetyg, den är initialt lite för hård över små ojämnheter – samtidigt som den lyckas svälja alla större på ett utmärkt sätt. 

Ytterligare en fördel med nya Kona är att den är förhållandevis tyst, både från maskinrummet (om inte motorn pressas för hårt) och från chassit. Slutligen: Undvik de feta 18-tummarna. Du får bara dyrare gummi (och fälgar), hårdare gång och sämre ekonomi.

Nördfakta.

Kona är inte ytterligare en grå produkt från Asien. Tvärtom, här satsas det i alla fall lite på färger. Tak i annan färg och för ovanlighets skull också olika färgval på några delar av interiören – varför inte exempelvis välja knallgula säkerhetsbälten? Android Auto and Apple CarPlay finns ombord, kopplat till den utmärkt (högt på instrumentbrädans mitt) placerade, åttatums fyrfärgsskärmen. Säkerhetsmässigt är Kona också välutrustad med olika system som autobroms, filhållningsassistans, dödavinkelnvarning och automatisk helljusavbländning med mera. 

Borde jag köpa en?

Hyundai erbjuder bra garantier, så varför inte om du vill ha en fyr/femsitsig, högbyggd lite mindre bil till ett godkänt pris. I övrigt, låt dina behov styra: här finns plats för fem i en bekväm kupé men det är bara medelmåttigt med utrymme i bagaget. Vänta dock till 2018 om du vill ha antingen 1) en laddhybrid som klarar fem mil på bara el eller 2) endera av två snåla nya dieslar som också kommer under nästa år.

Vi provkör Hyundais lilla suv Kona

Annons
Annons
Rulla till toppen