Prov: Stinger GT – Kia med knuff

Premium Stor, stark, fyrhjulsdriven och med synnerligen salt design. Kia vill ta ett rejält kliv uppåt med nya Stinger GT. Vi provkör märkets snabbaste produktionsbil någonsin.

Prov: Stinger GT – Kia med knuff

VAD ÄR NYTT? Allt! Stinger GT kommer från Sydkorea men formerna andas Sydtyskland. Och den stilrena interiören påminner om Audi. Ny är även den kraftfulla V6:an med dubbla turboaggregat som maximalt ger 370 hk och 510 Nm. Kia utlovar att den klarar 0–100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 270 km/!

Stinger GT är byggd på en helt ny bottenplatta som är konstruerad även för eldrift vilket tyder på att vi kan få se en eldriven version inom några år. Innan den ska det dock komma en bensinturbo på 255 hk och en 2,2-litersdiesel på 202 hk i Stinger, båda fyrcylindriga.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? På en slalombana vid Kias testanläggning i Korea understyr Stinger en aning men de adaptiva stötdämparna ger bra komfort och ganska små karossrörelser. Albert Biermann har varit utvecklingschef hos BMW:s M-division och innehar nu samma tjänst hos Kia. Han ser garanterat till att deras sportiga bilar inte kränger. Normalt driver Stinger GT på bakhjulen men vid behov fördelas kraft även till de främre hjulen. De svagare motoralternativen blir bakhjulsdrivna.

I övrigt styr Stinger in snällt i kurvorna och den variabla styrningen känns precis. På rakorna visar gärna V6:an hur bra den passar i en GT. Den svarar rappt på gasen och skjuter snabbt iväg bilen över 100 km/h vilket prompt visas på head up-displayen.

Den uppstickande bildskärmen passar inte riktigt in i den annars eleganta interiören. Passar bra gör däremot dubbelturbomotorn och de fyra avgaspiporna baktill.

Den som vill ta det lugnare ställer in ett annat körläge – Stinger inbjuder gärna till långkörning utan att trötta föraren. Det finns fem körlägen att välja mellan. Det ändrar också växlingssättet på åttastegsautomaten.

NÖRDFAKTA Kia jobbar även på självkörande system men ett sådant lär nog dröja. Man uppger att de inte tänker producera självkörande fordon innan allt är ordentligt utprovat och reglerna klara. Systemet för fyrhjulsdrift kommer från Magna, en av världens största tillverkare av bilkomponenter. Växellådan är däremot Kias egen konstruktion. Att Stinger har vissa likheter med Audi A5/S5 Sportback är inte så märkligt, då den är formgiven i Europa, vid Kias designavdelning i Frankfurt. Designen har övervakats av Gregory Guillaume och Hyundai/Kias chefsdesigner Peter Schreyer, vars tidigare arbetsgivare hette – Audi. BORDE

JAG KÖPA EN? Varför inte? Kia Stinger GT har många starka sidor, inte minst designen. Om Kia kan prisa in bilen lika aggressivt som de formgivit den skulle den kunna sälja bra även här. Volymerna lär inte bli så stora eftersom det främst är en imagebil.

PRIS: 2,2 CRDi från 429.000 kronor och 3,3 T-GDi 514.900 kronor (prisuppgift från mars 2018)

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!