Vi provkör: Nya Mercedes A-klass är en riktig teknikbomb

Premium Under 20 år har A-Klass genomgått en klassresa från mpv i småbilssegmentet till ungdomlig halvkombi med en utrustningsnivå som inte ligger märkets större modeller efter. Har den då kvar något av sin ursprungliga charm och karaktär? Vi åkte till Kroatien för att känna efter.

Vi provkör: Nya Mercedes A-klass är en riktig teknikbomb
Adriatiska havet utgjorde en effektfull bakgrund till de nya A-modellerna. Digitalvit A 200 (t.h.) och bergsgrå A 250 (t.v.). Fälgarna är utformade för lägsta luftmotstånd.

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för våra prenumeranter. Tack för att du gjort ett bra val och stöttar journalistiken på auto motor & sport och Recharge!


Vad är nytt?

I stort sett allt är nytt. Bilen har blivit längre, bredare och lägre och ser därigenom betydligt större ut. Frontpartiet har en "hungrigare" framtoning och Mercedes-stjärnan i fronten har växt. A-klass är inte längre "kusinen från landet" (som den var i början) utan en modell som vill ta för sig och attrahera unga köpare. I takt med att bilen blivit lägre har även köparnas medelålder sjunkit. Infotainment, navigation och förar-assistans av senaste utförande finns men den riktigt stora nyheten är en helt ny uppsättning motorer för att tjäna ytterligare några gram koldioxid. 

Detta är av enorm betydelse för Mercedes som måste kunna balansera utsläppen från de större modellerna med ännu lägre från kompaktbilarna. Vart vänder sig då Mercedes för att få en riktigt snål men stark motor? Jo, till samarbetspartnern Renault som är erkänt duktiga inom detta område. Bensinaren har Mercedes tagit fram tillsammans med dem medan dieseln är en Renaultkonstruktion rakt upp och ned. Bensinmotorn har också möjlighet att stänga av mittcylindrarna för att spara ytterligare bränsle. 

Dubbelkopplingslådan är sjuväxlad och tillverkas av ZF. Den har tidigare funnits som tillval men är nu standard på de bilar som säljs i Sverige. Känner man igen den ursprungliga A-klass i den fjärde generationen? Knappast mer än till namnet. Bilen har bytt skepnad helt men har samtidigt, från att ha fört en marginell tillvaro i Mercedes modellprogram nu blivit en storsäljare och därför kunnat bli mer påkostad.

Stora luftutsläpp som ändrar färg efter temperaturen på luften.

Hur är den att köra?

Första intrycket av bilen är att den känns större än förut. Då är det inte utrymmet man tänker på i första hand utan på sättet den rör sig på vägen, ljudnivån och prestandan förstås. Baksäteskomforten är inte påfallande god och benutrymmet där inte mer än medelmåttigt. Fram har man i alla fall Mercedeskänsla i allt. Stolarna, utrymmet, den ganska stora ratten, påfallande hög kvalitet i inredning och alla reglage. Axelavståndet har bara ökat några centimeter men bilen känns ändå lugnare och värdigare i sitt beteende. Så länge man kör på detta sätt samarbetar motor och växellåda utmärkt. 

Börjar man pressa dem något börjar motorljudet bli rätt påfallande och växellådan hinner inte riktigt med att göra snabba växlingar. Ändå är det anmärkningsvärt att motorn är mindre än i första A-klass men har dubbelt så hög effekt. Styrningen filtrerar på Mercedesvis bort alla vägens ojämnheter men samtidigt också den vägkänsla man gärna vill uppleva. 

Fjädringen är påfallande komfortabel men den som vill åka lite fortare gör nog klokt i att beställa de ställbara stötdämparna, annars gungar bilen lätt i längsled. Ett alternativ är att vänta på AMG-versionen som är på väg. 

A 180 d har dieselmotor från Renault. Mercedes avser inte att minska andelen dieselbilar i sitt sortiment.

Nördfakta

Bilen byggs med två alternativa bakhjulsupphängningar. I standardversionerna återfinns en vanlig halvstel axel som sköter sitt jobb bra men kanske inte hänger med riktigt när underlaget blir ojämnt. Den motorstarkare modellen A 250, och den fyrhjulsdrivna versionen har däremot en multilänkaxel baktill. Men nu kommer poängen: Beställer man sin bil med 18- eller 19-tumsfälgar då får man den mer avancerade bakvagnen på köpet. Bingo! 

Hur ofta pratar du med din bil? Här inleder man diskussionen med att ropa "Hej Mercedes" och dialogen är igång. Röststyrningen (MBUX) är mer avancerad, förstår nu mer av vad du säger och kan i stort ge svar på allt. "Jag ska köra till Barcelona, bör jag ta med solglasögon?" Eller "Jag är sugen på en kebab, finns det något bra gatukök i närheten"? De äldre kunderna tvekar medan de yngre tycker det är hur kul som helst, hävdar Mercedes ingenjörer. Analoga instrument kan vi glömma i A-klass men på två stora skärmar kan vi i stort sett få all information vi behöver och mycket mer. 

Man kan bara undra varför man inte kan få fram en uppgift om bränsleförbrukningen utan att lyfta ut något annat och utan att behöva gå in i omfattande menyer. Vid normal lugn körning ligger den på 7 l/100 km för dieseln och något högre för bensinversionen, vilket är avsevärt högre än vad de officiella siffrorna antyder. I A-klass finns dock mycket att upptäcka och glädjas åt. Vad sägs till exempel om tre stora luftutsläpp vars inre belysning är beroende av temperaturen på luften de släpper ut? Blått = kyla, rött = värme.

När det gäller teknik ligger nu A-klass inte långt efter Mercedes lyxiga limousiner. Bilen kommer ihåg förarens preferenser om radiostationer vid vissa klockslag, vägval med mera. För cirka 3.000 kronor extra kopplas navigationen till videokameran i fronten och visar korsningen i realtid med inlagda väganvisningar. Var bilen har varit är säkert ingen hemlighet längre. 

Mercedes har arbetat mycket med att få ned luftmotståndet hos A-klass. Det hävdas att detta är lägre på den nya modellen än hos en människa på en tävlingscykel. Vidare har fälgarna utformats för lägsta möjliga luftmotstånd och som kronan på verket har däcktillverkarna förbjudits att förse däcken med text som sticker ut mer än 0,2 mm! 

Borde jag köpa en?

Du kan köpa A-klass av två skäl. Antingen av de mer traditionella där Mercedesstjärnan är viktig i kombination med en bil av hög kvalitet och bra komfort för sin storleksklass. Du uppskattar att bilen fått lite mer bagageutrymme och att den blivit tystare i de farter du normalt sett kör i och att den har något som åtminstone ser ut som en rund analog hastighetsmätare. 

Bilen får fortfarande plats i ditt garage men känns inte besvärande att göra en långresa till kontinenten med. Förmodligen hör du då inte till den yngsta målgruppen. Gör du det uppskattar du bilen för att den ligger i framkant av allt som har med elektroniska hjälpmedel, autonom körning, ljud, bild och de mest fantastiska funktioner som du inte ens kunnat drömma om. Du tillbringar dagar och veckor med att läsa instruktionsboken om allt detta och bryr dig inte ett dugg om vad det sitter för motor i bilen. 

I bägge fallen krävs det dock att du kan betala omkring 300.000 kronor för din bil men det är ju som vanligt inte gratis att ligga på topp.