Vi provkör Tesla Model 3: "Kommer ge konkurrenterna huvudvärk"

Premium Trubbel i tillverkningen har sinkat utrullningen av Tesla Model 3. Men vi har redan provkört den nya folkelbilen i USA.

Vi provkör Tesla Model 3: "Kommer ge konkurrenterna huvudvärk"

Vad är nytt?

Äntligen, skulle man vilja säga. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge – eller hur det nu var.

Sant är i alla fall att majoriteten av Tesla Model 3-kundernas väntan blivit längre än tänkt, liksom motorpressens. Därför for vi till USA för att provköra en kundbil – där har de nämligen börjat levereras, som vi kunde berätta om tidigare i maj när vi publicerade en ägarrapport av ditflyttade svenske Pontus Forsman som hunnit köra sin Tesla 3 en tid.

Bilen har inga klumpiga överhäng och är 470 centimeter lång – de flesta av dem finns mellan hjulaxlarna. Ganska clean utan veck och kanter. Karosskarvarna varierar mellan utmärkt passning och sämre passning med glipor. Bra är dock cW-värdet på 0,23. De stora 19-tumsfälgarna förråder en högre utrustningsnivå vilket gäller merparten av de tidigt levererade 3:orna. De har bland annat elektriskt ställbara och uppvärmda premiumstolar fram liksom dubbla USB-portar och det större batteriet på 75 kWh – av Tesla döpt till "Long Range".

Knappar? Reglage? Det var förr. I stort sett alla funktioner styrs via den 15 tum stora bildskärmen. Känns ovant men funkar ganska bra, Nackdel: risk för distraktion.

Vad som inte står är hur luftig och reducerad, närmast minimalistisk, kupén är. Ett inlägg på svenska Teslaklubbens hemsida beskriver interiören som "nästan naken" men med förhoppningen att "man vänjer sig nog".

För att ta sig in dit får man fingra upp de perfekt integrerade dörrhandtagen som upplevs som veka. Väl inne och på plats i de lätt och snabbt ställbara stolarna är som sagt luftigheten slående. Inga knappar och reglage på instrumentbrädan. Endast två knappar/scrollhjul på rattens ekrar. I övrigt en 15-tums bildskärm som tronar på mittkonsolen.

Via den styr man närapå alla funktioner. Ljuset (det finns automatik), vindrutetorkarna (också med automatik), backspegel- och rattinställning, klimatanläggning, navigation, styrning (tre lägen), ljudanläggning och till och hur ventilationsluften blåser på förare och passagerare.

Låter det mycket? Det är det också. I början söker man, trycker och förvånas en hel del – för att så småningom hitta rätt utan större problem. Nackdelen är att man alltför ofta har blicken fäst på bildskärmen vilket kan distrahera själva körningen. Men man måste eftersom även hastigheten visas enbart där. Här vore en head up-display på plats men det finns inte än så länge.

Exakt leveranstid kan inte Tesla i Sverige ange eftersom det beror på när respektive kund lagt sin beställning och vilken utrustning man valt.

Hur är den att köra?

I diverse forum klagar Tesla Model 3-ägare på brister hos den stora bildskärmen. Andra efterfrågar smartare positionering av de olika menyerna. Beröm får däremot det nyckelfria lås- och startsystemet. Man håller sitt ägarkort mot en särskild yta på dörrstolpen vilket kan upplevas som krångligt. Lyckligtvis kan man använda sin smartphone som nyckel genom att synka den med bilen.

Men var finns startknappen? Kuggfråga. Den finns inte. Man startar den 192 kW starka elmotorn genom att trycka spaken till höger om ratten (växelväljaren) nedåt. Med den väljer man förutom fram- och backläge även det autonoma körläget.

Vid utfarten från parkeringen lär oss Tesla Model 3 att den behöver lite finlir i gasfoten eftersom 525 Nm finns tillgängligt på en gång. Ljudlöst och smidigt rullar vi iväg och noterar en viss stolpig stötighet i färden över farthindren. Det klarar andra bilar i klassen bättre.

Vid första trafikljuset glömmer vi tillfälligt finliret i högerfoten och får uppleva hur den vita Teslan förvandlas till en sportbil. 0–100 km/h tar mindre än sex sekunder. På elbilsmanér gör inte 3:an något väsen av det.

Eleganta dörrhandtag, men de känns veka – och hur funkar de i snö och is?

Väghållningen är underbar! Eftersom alla cellerna i batteriet bor under fötterna är tyngdpunkten i den nära 1,7 ton tunga bilen föredömligt låg med sportiga vägegenskaper som följd. Passande nog är styrningen därtill snabb och exakt. Den som vill ha en annan känslighet kan ställa in det på den stora bildskärmen och välja mellan "Normal", "Komfort" och "Sport". Man kan även välja regenerationsgrad mellan måttlig och stark "motorbroms".

Nördfakta

Med det kraftigare batteripaketet får Tesla 3 en räckvidd på runt 50 mil enligt den amerikanska EPA-körcykeln vilket verkar realistiskt vid milda temperaturer. Om batteriet är tomt tar det cirka 40 minuter med Supercharger för att få full räckvidd igen. Laddning vid Teslas laddare är inte kostnadsfritt.

Något som överraskar? Det skulle vara hur bra bilen faktiskt känns. Det finns kraft i överflöd, bra räckvidd och tillräckligt med plats (425 liter bagage). Fjädringskomforten kunde vara bättre. Detaljarbetet delvis likaså – kunderna verkar det inte störa. För dem är det viktigare att märkets bilar andas framtid.

Borde jag köpa en?

Model 3 är inte perfekt men redan tillräckligt bra för att begeistra märkets fans. Utöver kraft och räckvidd får man framtidskänsla bakom ratten. Produktionssvårigheterna är ett problem och kan skada varumärket. Men så fort man kommit till rätta med dem kommer Model 3 ge konkurrenterna huvudvärk, de har hittills inte något jämförbart att komma med.

Bagageutrymmen fram och bak med totalt 425 liter.

De svenska kunderna får vänta ännu drygt ett halvår på att få sin Tesla Model 3. Exakt leveranstid kan inte Tesla i Sverige ange eftersom det beror på när respektive kund lagt sin beställning och vilken utrustning man valt. Om man tidigare äger en Tesla spelar också in.

Hur många svenskar som lagt beställning är inget som man vill uppge men informationsansvariga Maria Lantz säger att intresset är stort. Priset uppges fortfarande i dollar med ett baspris på 35.000 dollar för instegsmodellen med lilla batteriet. Den svenska kunden får dock en supermiljöbonus på 60.000 kronor när han eller hon ägt bilen sex månader.

Förmånsvärdet lär också bli lågt. Intressant för kunderna är att hårdvaran för autonom körning redan är inbyggd så att bilarna kommer att uppdateras med det över nätet när mjukvaran kommer.

Coolt men krångligt

Ibland tar utvecklingen i bilvärlden häpnadsväckande vändningar. Där har vi General Motors med 110 år på nacken och miljoner bilar på vägarna. Och så blir de omkörda av en dvärg som Tesla.

Det hände förra året då Tesla värderades till ett börsvärde på 65 miljarder dollar – och GM inte fullt 50 miljarder. Tesla har funnits i 15 år och byggt 350.000 bilar. Man tjänar hittills inga pengar på dem – tvärtom.

Och trots det hotar David Goliat. Hur kan det komma sig? Jo, Tesla har moderna elbilar och effektiv marknadsföring vilket i kombination ger företaget en ganska cool image. Jämfört framstår traditionella biltillverkare lite som ett uppklätt äldre par på en rockfestival.

Interiören är luftig och näst intill minimalistisk.

Tesla förkroppsligar förändringen inom bilvärlden som inget annat märke. Eller ger i alla fall ett trovärdigt sken av det. Eller ska man säga "gav"?

För sedan förra året har Tesla problem, och det med produktionen av Tesla Model 3, den tredje och viktigaste modellen från elbilstillverkaren. Viktigast för att sedanmodellen i BMW 3-serieformat med ett baspris runt 35.000 dollar ska bli Teslas genombrott som volymtillverkare och nå en större och bredare kundkrets.

Men produktionen vill inte riktigt komma igång. Sedan förra hösten har det bara rullat ut några tusen bilar per månad från fabriken mot de utlovade 5 000 per vecka. Det målet ska uppnås vid halvårsskiftet. Grundaren Elon Musk bekymrar sig så pass om det att han enligt egen uppgift sover i fabriken. "Bilbranschen är stenhård", har han twittrat. Nu verkar det dock som att Tesla fått hyfsat fart på leveranserna.

Elon Musk kanske då syftar på de 17 miljarder som Tesla förlorat i marknadsvärde den senaste tiden. Efter den euforiska presentationen av Tesla Model 3 i början av 2016 följde 500.000 förhandsbeställningar som nu börjar få obehagligt långa väntetider – i vissa fall upp till två år.