Provduell: Nya Volvo V60 möter Volkswagen Passat – här är testchefens favorit

Premium VW PASSAT SPORTSCOMBI GT 2,0 TDI 190 4MOTION MOT VOLVO V60 D4. Så var nya Volvo V60 äntligen färdig för provkörning. Intill förväxling lik storebror och inte ett dugg mindre pampig. Vi kör, känner och gör en första snabbjämförelse med en av de storsäljande konkurrenterna från Tyskland.

Provduell: Nya Volvo V60 möter Volkswagen Passat – här är testchefens favorit

Är det verkligen den? Jo, det står V60 där bak – och varför skulle Volvo ha ställt upp en lång rad V90 här på Barcelonas flygplats? Men när man närmar sig bilen bakifrån och ser de karaktäristiska Volvobaklamporna är det – även som svensk med alla våra V90 på gatorna hemma nu – lätt att missta sig.

Nya V60 är verkligen lik storebror – och det är väl precis vad Volvo vill. Konceptet där de små ser ut som de stora fungerar ju fint för både Audi och Mercedes. Det viktiga är att den ser ut som en Volvo.

Men visst finns det skillnader, andra än att lillebror – avrundat till hela centimerar – är 18 stycken kortare, tre smalare och fem lägre. Skuldran över bakhjulen har ett mycket skarpare veck. Baktill har stötfångaren röda reflexer medan bakljusen, när de lyser, är mer lika XC60:s med sin dubbellinje halvvägs upp. Bakrutan är mer upprätt. Fronten är också lik, men inramningarna runt dimljusen ger ett sportigare, nästan R-Design-inspirerat intryck på V60.

Personligen tycker jag V60 vunnit på både förändringarna och de mindre dimensionerna. Den är ännu mer delikat i designen vilket inte säger lite. V60 kan mycket väl vara snyggast i sin klass nu!

Att vi har sett den förr hindrar inte det faktum att mellanklassens läckraste insida enligt många ser ut just så här!

Vi får nycklarna till en framhjulsdriven D4 Inscription med autmatlåda. Vilken interiör! Ja, nu kan man väl knappast kalla sig överraskad i dessa plattformstider och det är SPA-syskonet XC60 som delat med sig. Att träpanelerna är smalare än i 90-bilarna gör inget och den här panelen gör sig lika bra i denna låga bil som i en suv konstigt nog. Vi lägger märke till att den långa kromlisten av någon anledning nu saknar både den lilla "bulan" ovanför volymratten samt miniatyrflaggan framför passageraren.

Att kliva in i Passat är ett ordentligt nerköp. Från premiumbil till vanlig bil. Det kan inte hjälpas att även Volkswagens kvalitetskänsla är bra, lyxkänslan finns inte på samma sätt. Det märks att Volvo snarare siktar mot finare tyskar än så här.

Att vi ändå valt Volkswagen Passat att göra V60 sällskap denna gång beror på att det är en förträfflig bil som säljer som smör, som finns med alla tänkbara drivlinor – och som Volvo helt enkelt måste slå för att sälja riktigt bra hemma.

Inte samma lyxkänsla i Passat, men displayer (extrautrustning) kan man!

Hittills har vi tyckt oss sitta förträffligt i Passat, men, nja, det är något med vinkeln på ratten som … Sanningen är att några mil i V60 skämt bort oss med kanske klassens bästa körställning. För oss som vill sitta lågt, är väl bäst att tillägga.

Tricket är att Volvo här sänkt den eminenta V90-stolen (samma del) ännu något närmre golvet. Enligt projektledare Ragnar Crona satte många kunder stolen i lägsta positionen tidigare och nu har man ökat marginalen neråt. Kanon. Och min ännu resligare kollega Willy noterar att skjutmånen bakåt också är bättre än i Passat.

Fjädringsmässigt är det jämnare. Betydligt jämnare med tanke på att vår Passat har vanliga, klassiska stötdämpare kontra Volvos välmatade demonstrationsvagn som toppar upp med det adaptiva chassit Four-C för 11 900 kronor. Redan i lågfart anas här en något fastare kalibrering än i en V90 med adaptivt chassi.

Den modellen dras dock med en viss klumpighet över skarvar och dylikt, vilket Volvo verkar har kommit bättre till rätta med i V60. 

Vi körde på 19-tumshjul men 20 tum går att få till sportchassit (-12 mm).

MOTORALTERNATIVEN

  Gamla V60 D3 D3 D4 T6 AWD T6 TE AWD T8 TE AWD Passat 2,0 TDI*
Pris, kr 299.900 317.000 337.000 397.900 518.900 548.900 341.000
Effekt, hk  150 150 190  310 253 303 190
Vridmoment, Nm 320 320 400  400 590 640 400
Elmotor, hk/Nm –  117/140 117/140
Total effekt, hk/Nm –   –  340/590 390/640 190
0-100 km/h 9,1 9,9 7,9  5,8 4,8 4,8 7,7
Batterikapacitet, kWh –  10,4  10,4
Räckvidd på el (mil)  – –  4,5 4,5
Förbrukn l/100 km NEDC 3,9-4,2 4,3-4,5 4,4-4,6  7,5-7,8 2,1-2,2  2,1-2,2  5,1
Förbrukn l/100 km WLTP 5,2-5,4 5,1-5,9  8,1-9,0

*) Volkswagen Passat Sportscombi GT 2,0 TDI 190 4Motion DSG

Över huvud taget är chassit harmoniskt fjädrat och har en nyfunnen skärpa och körglädje som överträffar storebrors. Säkert hjälpt av det nästan sju centimeter kortare axelavståndet. Styrningen känns också bättre. Den är mer naturlig utefter hela styrutslaget och ger den inte så tokiga Passaten en god match. På greppgränsen är V60 tryggheten själv, utan att vara präktigt understyrd. Vilken som egentligast är roligast är svårt att säga. Båda är mycket säkra på vägen.

VW är duktiga på att bygga mjukt gående dieselmotorer. Som till exempel den i 2,0 TDI med 190 hästkrafter. Motsvarigheten i V60-programmet är just D4, som också kan bli fyrhjulsdriven om du väntar några månader med beställningen. Riktigt så diskret som i VW är inte motorn i V60 D4, men skillnaden är acceptabel. För om minnet inte sviker mig känns den minst lika dämpad som i V90, om inte lite bättre. Den redovisade förbrukningen är 4,5 l/100 km för Volvo och 5,1 för Volkswagen.

Angenämt för svensken, men som dock bara driver fram icke att förglömma. Att storebror V90 D4 med sina 4,7 l/100 km inte skiljer sig så mycket har med vikten att göra. V60 är enligt Volvos datablad endast 20 kilo lättare än V90! Det blir så med plattformsbyggen där egentligen bara måtten skiljer. Som Herr Crona uttrycker saken: "Luft väger ju inget."

Lågt placerad sits ger sämre lårstöd än i VW – men ryggstödet är skönt format. Kommer integrerade barnsitsar eller solskydd i dörrarna? "Nej", svarar Volvo.

VW Passat har ett magnifikt rymligt och även bekvämt baksäte. Inte ens stora V90 hänger med riktigt! Gladare färger finns.

En komponent i SPA-byggsatsen som vi haft anmärkningar på i tidigare tester är växellådan. Den kan växla mjukt och gör sitt jobb under lugn körning. Men när man antingen plötsligt vill göra en kvickare fartökning eller stå på hårdare upp och ner i fart upplevs lådan bli överrumplad. Helt enkelt lite slö.

Så även i läge Dynamic, som inte kan mäta sig med läge Sport i VW. Vice drivlinechef Lutz Stiegler förklarar att det är en svår avvägning mellan ekonomi och temperament. I huvudsak beror det på två saker. Det ena är hårdvarans kapacitet att kunna utföra snabba växlingar – och där ligger man redan vid max, med hänsyn tagen till livslängdskraven. Det andra är vilka varvtal (hur hög växel) man ska lägga sig på i olika situationer – och där har man helt enkelt gjort ett val som man tycker passar Volvos kultur.

Speciellt med den sportigare framtoningen och känslan i V60 tycker vi att man kunde skruva upp temperamentet också. Jag föreslår ett Dynamic Plus-läge men det saknas tydligen plats för det i lådans hjärna. Istället tipsar Stiegler om att Polestarutförandet även omfattar programmeringen av växellådan och åt det håll jag eftersträvar. Låter klart intressant.

Utrymmet i baksätet var ingen höjdare i föregångaren men är nu förbättrat. Men med den låga taklinjen har Volvo tvingats sänka sittdynan så att lårstödet försämrats. Ändå sitter jag ganska bra och det kan man tacka ryggstödet för, med sin mysiga skålning, och det faktum att armbågarna vilar i nivå med varandra i dörr respektive på mittarmstöd.

Den generösa sänkningsmöjligheten fram ger dock en ovälkommen försämring: om passagerarna fram utnyttjar detta blir det trångt värre för fötterna under framstolarna. Nej baksätesmatchen vinner Passat väldigt tydligt – föga förvånande, den är till och med lite rymligare än V90! Ljudnivån är sjävklart låg och fin här på den jämna, spanska asfalten. Underlaget hjälper till att faktiskt ta Passat till samma goda nivå. Men med SPA-kusinernas tesresultat i minnet torde V60 erbjuda en god ljudkomfort även på svensk, grov asfalt bättre än Passat.

Till skillnad från i V90 skippar Volvo möjlighet till luftfjädring på bakaxeln och anledningen är att man prioriterar bagagevolymen i denna familjebil. Med 529 liter är man också med i matchen betydligt bättre än förut (99 liter mer än i gamla V60!) och speciellt sett till bilens yttermått. Golvet blir tyvärr inte plant vid fällning, men planare än i VW – som istället kan delas 40/20/40.

Med en utfällbar duk under bagagerumsmattan kan man snöra på sig pjäxorna utan att smutsa ner byxorna.

4-zons klimatanläggning kostar 5 900 kronor – eller ingår i Klimatpaket Pro.

Tysken är djupare och med volymerna under golvet inräknat rymmer den mycket fler litrar än V60. Svensken siktar mer på bilar som A4/3-serie/C-klass och är då större än alla i denna trio. Men om det nu är premiumligan som gäller frågar man sig varför insynsskyddet inte går att få med automatik ens som extrautrustning. Nu kan man glömma det uppe och upptäcka det så där försmädligt först när man på rull tittar i innerbackspegeln.

Volvo känns exklusivare, men är den inte mycket dyrare än Passat också? Faktiskt inte så mycket. I grundpris skiljer bara 4 000 kronor mellan en framhjulsdiven V60 D4 Momentum och en lika stark Passat Sportscombi GT 2,0 TDI 4Motion DSG, till tyskens favör.

Men ska man balansera utrustningarna behöver Passat få både LED-strålkastare, utökat fotgängarskydd i autobromsen och kamera för diverse assistanssystem som alltsammans är standard i Volvo. Den behöver å sin sida automatlåda, ett lastpaket med bärkassehållare, klimatanläggning även bak, parkeringssensorer även fram och inte minst adaptiv farthållare om det ska bli rättvist.

Det senare skulle kosta 4 900 kronor i paketet Intellisafe Assist – om det inte vore för den synnerligen prisvärda versionen Momentum Edition som endast ökar priset med 900 kronor! Ett självklart minimumval där även ett uppgraderat Pilot Assist-system ingår. För övrigt bör du även överväga den 21 000 kronor dyrare versionen Edition Advanced.

Efter denna utjämning kostar vår V60 i detta fall 367 600 kronor för privatköparen och Passat ungefär 13 000 kronor mindre. Utrymme i all ära, jag skulle personligen styra kosan mot Volvohandlaren om valet vore mitt. Nya V60 är en läckerbit!

Förutom D4 finns nu direkt också tvåhjulsdrivna D3 och T6 AWD automat att beställa. Efter sommaren, som modellår 2019, tillkommer D3 AWD automat, D4 AWD automat och tvåhjulsdrivna T5 automat. Först mot slutet av året kommer T6/T8 Twin Engine AWD.


BAGAGEMATCHEN

BAGAGEMÅTTEN

  Nya V60 Gamla V60 V70 V90 Passat
A 103 cm 97 cm 110 cm 114 cm 114 cm
B  182 cm 169 cm 175 cm 180 cm 177 cm
C  103 cm 110 cm 113 cm 106 cm 100 cm
D  103 cm 100 cm 110 cm 104 cm 93 cm
E  71 cm 64 cm 72 cm 69 cm 71 cm
F  47 cm 40 cm 42 cm 44 cm 48 cm
G  6 grader 0 grader 2 grader 8 grader 10 grader
Volym 529/1.364 l 430/1.240 l 575/1.600 l 560/1.526 l 650/1.780 l