Prov: Nya Volkswagen Touareg är bilarnas Bamse

Premium VOLKSWAGEN TOUAREG V6 TDI 4MOTION. Generation tre av Touareg bygger på samma delar som dess klart dyrare koncernkusiner. Samtidigt har bilen en mer prestigelös känsla. Hur går detta ihop? Vi provkör och reder ut begreppen.

Prov: Nya Volkswagen Touareg är bilarnas Bamse

Vad är nytt?

Nya Touareg är verkligen helt ny från topp till tå och bygger på Volkswagenkoncernens MLBevo-plattform, som även delas av synnerligen kompetenta bilar som Audi Q7, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga och den kommande Lamborghini Urus. Lovande förutsättningar, minst sagt. Den aktiva luftfjädringen (som är tillval för 18 500:–) finns även i Bentleyn. Fyrhjulsstyrningen – också den tillval, för 27 100:– (i kombination med luftfjädringen) – finns i Lamborghinin. Och inte ens om man kryssar för vartenda tillval i Touareglistan kommer man i närheten av priset för en Urus. 

Gör detta Touareg till bilvärldens bästa klipp? Njae, även om bilarna delar plattform och återfinns i samma segment har de vitt skilda personligheter. En fullsmetad Touareg kommer aldrig att ha samma känsla som finns i Bentayga eller Urus. Folkan är den bruksiga i gänget, den relativt sett chosefria, stora familjebilen som står till tjänst i ur och skur. Däremot kan den nog ge Audi Q7 en ordentlig match, känslo- och egenskapsmässigt – och inte minst ekonomiskt.

Förarmiljön domineras av de två stora digitalskärmarna. Notera de lågt placerade ventilationsutblåsen.

Förarmiljön domineras av två stora skärmar, den ena (12 tum stor) för primärinstrumenten och den andra (15 tum) för infotainment och det mesta annat man kan vilja pilla med eller titta på. Upplägget liknar det i exempelvis Mercedes E-klass (och nya A-klass), med skillnaden att infotainmentskärmen här styrs med handen och inte med något fysiskt reglage på mittkonsolen. Pekskärmen är kanske inte jätteintuitiv, åtminstone inte till en början, men den är åtminstone imponerande visuellt sett.

Kvalitetskänslan är väldigt god, men exklusivitetssteget är ändå relativt långt upp till bilar som Range Rover Velar och Volvo XC90, som har samma typ av helt digitala förarmiljö. Lyxigheten är nedtonad, som så ofta i Volkswagens bilar. Det finns ju en handfull andra varumärken under VW-vingarna som "ska" kännas ännu mer påkostade, så att säga.

Körprogram och höjdinställning av chassit sköts med stora reglage på mittkonsolen.

Än så länge finns bara V6 TDI-versionen att köpa i Sverige, men lita på att fler motoralternativ tillkommer senare – bland annat en laddhybrid, men även en V8-diesel.

Till skillnad från Audi Q7 går Touareg inte att få i sjusitsigt utförande, man får trösta sig med att baksätet är väldigt rymligt även för oss resliga nordbor. Och det går att välja till både separat klimatanläggning, sätesvärme och 230-voltsuttag till baksätespassagerarna. Dessutom har ryggstödet 40/20/40-fällning och sätet är skjutbart vilket ger ökad flexibilitet. 

Hur är den att köra?

Till att börja med kan vi säga att nya Touareg känns klart mer körglad än den utgående generationen. Det ska dock tilläggas att gamlingen inte var speciellt kul att köra på något sätt, så bedriften är måhända oansenlig.

"Klassiska mätare" och färddator/navigation i mitten... ...eller navigationsvisning i hela 12-tumsskärmen. Du väljer.

Det sörjs för "god mobilitet" i baksätet, med USB-, 12- och 230-voltsuttag.

Den nya bilen är smidigare i kurvorna, mycket tack vare fyrhjulsstyrningen, och känslan bakom ratten är att Touareg gör det man vill så länge man inte ber om alltför mycket. Kompetent och trygg? Ja. Underhållande och kommunikativ? Nja. 

V6-motorn har mer än tillräckligt med kraft, och går dessutom mjukare och mer vibrationsfritt än de fyrcylindriga spisarna i Volvo XC90. 600 Nm och fyrhjulsdrift gör att sprinten 0–100 km/h går på strax över sex sekunder – man kan fråga sig om de kommande, starkare motorerna verkligen är befogade?

Åttastegad automatlåda är standard och den gör sitt jobb bra, även om den inte har samma rappa respons som Volkswagens DSG-lådor. Paddlar på ratten finns för den som är på det humöret.

Praktisk 40/20/40-fällning, men ingen sjusitsmöjlighet. Lastvolymen är stor, men kusinen Audi Q7 har ännu större bagage.

Nördfakta

Grundpriset för en Touareg V6 TDI är 579 900 kronor, men man måste välja tillvalet "Fjärrstyrd parkeringsvärmare" för 10 900 kronor. Alltså kostar bilen från 590 800. Kryssar man sedan frenetiskt i extrautrustningslistan kan man komma upp i 918 000 kronor. Som en jämförelse vill Bentley ha 1 850 000 kronor för en "naken" Bentayga V8 Diesel.  

Borde jag köpa en?

Söker du en stor och bekväm suv med bra allroundkapacitet men inte behöver varken sju säten eller flashig attityd, då är nya Touareg ett ypperligt alternativ.

Tygklädsel är standard, läder är tillval från 20 400 kr. Ventilerade framstolar kostar 7 500.

Rymligt, skjutbart och ställbart baksäte. Sätesvärme bak kostar 3 300 kr.

Centralt placerad modellbeteckning passar bra på den pampiga bakänden.