Prov: Audi A6 40 TDI – en ren njutning

Premium Audis tjänstebilsfavorit är tillbaka i ny kostym. Från försäljningsstart bara med V6-motorer. En diesel- och en bensinfyra kommer lite senare i sommar men vi har redan fått tag på en tvåliters turbodiesel för en första testrunda.

Prov: Audi A6 40 TDI – en ren njutning
Karossen som är byggd av aluminium och stål, har ett luftmotstånd på blott cW 0,25.

Än så länge är informationen om instegsdieseln knapp från Audis sida, men eftersom den förväntas bli en storsäljare i vårt avlånga land, inte minst som tjänstebil, kunde vi inte låta bli att provköra den redan nu när vi fick chansen.

Bilen lyssnar till namnet A6 40 TDI enligt den nya, lätt förvirrande nomenklaturen och använder sig av en noggrant uppdaterad version av föregångarens 2,0 TDI med 12V-mildhybridteknik som förväntas klara de stränga miljökraven enligt Euro 6d-normen. Den nya motorn ska nöja sig med ynka 4,5 l/100 km trots sina 204 hk och 400 Nm, inte illa för en bil i den här storleksklassen! 

Fram till att Audi släpper den efterlängtade hybridversionen av A6:an, är lilldieseln definitivt det bästa miljövalet, inte minst när man ser till hur mycket bil man får för sina pengar: 40 TDI bör komma att kosta runt 450 000 kronor, ett kap jämfört med de V6-försedda modellerna som börjar på minst 573 900 kronor. I ärlighetens namn finns det knappast någon anledning att lägga sina surt förvärvade slantar på något dyrare än instegsmodellen. 

Den nedre av de två centralt placerade skärmarna sköter klimatanläggningen.

Motorn känns som klippt och skuren för A6:an, här finns nästan inget dieselknatter kvar, åtminstone inte om man har kryssat för akustikrutorna i tillvalslistan. Kraft finns det gott om, bilen känns rapp och alert med fantastisk gasrespons och väghållning, ja hela bilen upplevs faktiskt sportigare än förut, även utan S-linechassit.

A6:an ligger som en strykjärn i kurvorna tack vare sina adaptiva stötdämpare, som givetvis kostar extra. De får den ännu dyrare luftfjädringen att kännas överflödig, fjädringen sväljer vilka ojämnheter som helst utan att protestera. Åkkomforten är så pass bra att man skulle haft svårt att skilja A6 från storebror och tillika Audis flaggskepp A8 i ett blindtest. 

Fyrhjulsstyrning finns att välja till, men den är dyr och rätt onödig, bilen styr dit den ska, känns smidig och mindre än vad den faktiskt är. Bor man trångt i stan, kan det dock vara värt investeringen, vändradien minskar med 1,1 m och bilen kör mer neutralt i höga hastigheter. Fyrhjulsdriften quattro är tillval till instegsmodellen, hos V6:orna är den som vanligt standard.

Den fyrcylindriga turbodieseln med 204 hk kommer först till sommaren. Lär bli storsäljaren i Sverige.

Den stora nyheten på motorfronten stavas hos Audi mildhybridisering. Alla drivlinor är utrustade med en remdriven generator/startmotor som kallas BAS och som tar hand om bilens frirullnings- och stopp/startfunktion. Det innebär att funktionen aktiveras redan vid 22 km/h och att bilen kan rulla fritt i hastigheter mellan 55 och 160 km/h. Till skillnad mot i de sexcylindriga motorerna återvinns ingen energi hos snålmotorn, dock uppger Audi att koldioxidbesparingen för dieselfyran uppmätts till 4 g/km.

På insidan har man minskat antalet knappar rejält, interiören domineras istället av två stora skärmar, tre stycken till och med om man väljer till Audis virtuella cockpit.

Avsaknaden av knappar bidrar till att kupén känns städad och luftig, allt är väl ihopskruvat, som brukligt hos Audi, och högkvalitativt med tjusiga material och många glasytor. De beröringskänsliga skärmarna i mittkonsolen styr nästan alla funktioner i bilen och ger akustisk och haptisk feedback, det vill säga skärmarna både låter och vibrerar vid beröring. Man kan anpassa utseendet och den visade informationen på samma sätt som med en mobiltelefon. Den nedre skärmen fungerar dessutom som skrivplatta, så att man enkelt kan skräddasy vad som ska visas samt skriva in önskad destination i navigationssystemet.

 

Mer benutrymme i baksätet tack vare ett ökat axelavstånd på 12 mm.

Enklast är dock att använda röststyrningen, som jobbar så pass effektivt att alla andra inmatningssystem känns överflödiga. Vill man stajla lite kan man öppna och stänga bilen med mobilen, likaså starta motorn. Praktiskt om man råkar glömma bilnyckeln. Annars skiljer sig A6:an knappt från storebror A8 i utrustningsväg, alla assistanssystem som finns till flaggskeppet finns även här och det är många! 

I grundutrustningen ingår numera adaptiv farthållare, filhållnings- och kökörningsassistans, och även en undanmanöverassistans och autobroms omfattas av standardutrustningen. Alla andra säkerhetssystem är förpackade i olika paket. Hela tiden övervakas bilen samt föraren av en central styrenhet, har man kryssat flitigt i listan står hela fem radarsensorer, fyra kameror, tolv ultraljudssensorer och en laserskanner till förfogande. Bilen kan till och med stanna själv, om olyckan skulle vara framme och föraren är oförmögen att köra bilen.

Utsidan följer samma designspråk som A7 och A8, med en jättelik singleframegrill och vassare linjer än föregångaren och trots att taket har fått en mer coupéliknande framtoning, har bilen faktiskt växt på höjden samt på bredden, vilket kommer huvud- och axelutrymmet till godo. Axelavståndet har ökat med tolv millimeter, medan bilens längd är identisk med den utgående modellens. I den senaste versionen har man dessutom lyckats sänka luftmotståndet. Karossen är till stor del tillverkad av aluminium för att hålla vikten nere, ändå väger nykomlingen 5–30 kg mer än föregångaren, mestadels på grund av hybriddrivlinan. 

Det är inga tvivel om att Audi återigen har lyckats bygga en vinnare. Oavsett vad man tycker om det jättelika gapet i fronten, kommer den här bilen att bli en storsäljare. Med teknik och design i överflöd, fullt tillräckliga prestanda även med den förmodat sparsamma fyrcylindern samt fantastiskt fin komfort kommer vi att få se många nya A6 rulla på våra vägar inom en snar framtid. Tyvärr finns nykomlingen dock än så länge bara med sexcylindriga motorer (fyran kommer i sommar) och i sedanutförande. Kombiversionen Avant är dock inte långt bort.