Prov: Ford Fiesta ST – lyckopillret

Premium Nya Fiesta ST är en cylinder fattigare, men starkare och med mer fokus än någonsin ska minstingen vinna alla körglada hjärtan.

Prov: Ford Fiesta ST – lyckopillret

En sportbil med tre cylindrar? Det låter i ärlighetens namn inte särskilt upphetsande. Dessutom jobbar Fiestas helt nyutvecklade pyttespis på 1,5 liter med cylinderavstängning, det vill säga att de flesta mil antagligen kommer att avverkas tvåcylindrigt.

Just motorn har varit en hjärtefråga hos Ford, här fick etthundra ivriga ingenjörer jobba i hela tre år med att klura ut hur övergången från tre till två cylindrar skulle fungera. Resultatet är en helt omärkbar övergång under låg belastning mellan 1 300 och 4 500 r/min som tar blott fjorton millisekunder.

Den som nu fruktar att Fiestan kommer kännas som en trädkramare med påklistrade sportambitioner, ligger dock helt fel i sitt antagande. ST:n går som en skållad råtta och behöver bara 6,7 sekunder för den klassiska sprinten till hundra knyck. Inte illa för en motor med tre burkar!

Chassit är en vidareutveckling av befintlig dito, men jobbar numera med torque vectoring, som motverkar understyrning och således förbättrar väghållningen. Vill man ha sin sportdvärg ännu vassare, får man snällt kryssa för performancepaketet i tillvalslistan.

Då får man inte bara häftigare 18-tummare utan även launch control och mekanisk diff. Med launch control aktiverad blåser Fiestan från startlinjen helt utan hjulspinn och diffen motarbetar våldsamma ryckningar i ratten. Ett klokt val när man sitter i en småbil med 200 hk och 290 Nm som sliter på framaxeln!

Performance-paketet innehåller bland annat launch control och sportstolar från Recaro med många inställningsmöjligheter.

Växlar gör man manuellt som sig bör i en sportbil, men numera slipper man lyfta foten från gasen när man petar i nästa växel, precis som hos storebror Focus RS. Det kräver givetvis lite tillvänjning, men lådans slag är härligt korta och motorn varvar inte ur förrän vid 6 500.

Och ljudet! Inte kunde man föreställa sig att en trecylinder kunde låta så där rå som i Fiesta ST! Ljudet förstärks i kupén genom stereon, ifall sportblåset med klaffstyrning av någon anledning inte skulle räcka till. 

Däcken från Michelin är av supersportformat och greppar fenomenalt bra. Kurvor tar man med en klackspark, styrningen är riktig vass och sköter sitt jobb med fin feedback, bromsarna stoppar framfarten effektivt och utan att mattas av.

Den som vill kan köra ST riktigt snålt, men faller lusten på går den som en skållad råtta.

Det här är en riktigt trevlig liten raket, inte minst tack vare en förstärkt och  styv kaross, där till och med ESP:n släpper till roliga sladdar om lusten skulle falla på. Är man riktigt modig eller hyser en stark inre avsky till däck, är det skönt att veta att ESP:n går att koppla ur helt och hållet. Trots sin råa natur kan dock Fiesta ST vara en riktig mjukis, som är bekväm även på långa sträckor, så länge man har sportläget avaktiverat. 

Fords lekfulla minsting kommer att finnas med tre eller fem dörrar och en uppsjö av tillval. Eller vad sägs om ett ljudsystem från Bang & Olufsen? Utöver det kommer det att finnas otaliga sätt att individualisera bilen, både ut- och invändigt.

För den miljömedvetna kunden kan vi berätta att Fiestas ack så trevliga motor har ett koldioxidutsläpp på endast 114 gram per kilometer. När bilen släpps i år är än så länge en hemlighet, precis som priset.