Prov: Nya Ford Focus – fantastisk fyra

Premium Sedan säljstarten 1998 har Ford Focus varit en av ­kompaktklassens storfavoriter i Europa. Den fjärde generationen ska enligt Ford vara den bästa någonsin. Lever storsäljaren upp till löftet?

Prov: Nya Ford Focus – fantastisk fyra
Lägre och mer aerodynamisk: i nya Focus har cW-värdet sänkts till 0,273.

Den nuvarande generationen var den bästsäljande bilen i kompaktklassen i Europa mellan 2012 och 2014 och för att kunna följa upp framgångarna valde Ford att utveckla en helt ny Focus. Den nya bilen ska kunna leverera samma körglädje som förr, kryddat med ny design, omfattande assistanssystem och massor med plats. Grunden bildas av en nyutvecklad modularplattform kallad C2 som sägs vara mycket styvare än den tidigare. 

För första gången kan man erbjuda två olika bakaxlar, beroende på vilken modell och motorisering man vill ha. Och där finns mycket att välja mellan, hela sju utrustningsnivåer, därtill tre olika karossformer varav en är en ny utmanare i den i Sverige så populära skogsmulleklassen. På Fordspråk heter den Active och uppvaktar köparen med 30 mm högre markfrigång och massor med fräsiga plastdetaljer. Som tillval kan man beställa bilen med aktiva dämpare, som ska vara så snabba att bakhjulen hinner reagera när framhjulen upptäcker ojämnheter på vägen.

Interiören är mer föraroptimerad och påkostad än förr, samt bättre strukturerad.

Mycket har hänt på utsidan, även om fronten vittnar om släktskapet med tidigare modeller. Focus har blivit sportigare, med vassare linjer och trevliga konkava ytor. Bilen har krympt på höjden men lagt på sig både på längden och på bredden, vilket i första hand gagnar passagerarutrymmet men även bidrar till ett atletiskt uppträdande. Det muskulösa bakpartiet påminner en hel del om senaste Mercedes A-klass, motorhuven är förlängd och A-stolparna lutar mer vilket ger en coupéliknande uppsyn. Focus känns mogen i sin senaste skepnad och närmar sig premiumklassen.

Insidan är ett stort steg framåt jämfört med tidigare generationer. Där den gamla interiören var rörig och osammanhängande, känns den nya modernt avskalad med överskådlig struktur och rena linjer. Instrumentbrädan domineras i nya Focus av en centralt placerad åttatumsskärm som sköter de flesta funktioner. En trevlig omväxling till den tidigare kaskaden av knappar och betydligt mer användarvänligt.

Just användningen har blivit en barnlek, även nybörjare hittar rätt i Fords nya Sync 3-infotainmentsystem som tillhandahåller aktuell trafikinformation, wifi-hotspots och mycket annat. Upp till tio mobila enheter kan kopplas till systemet och med dessa kan användaren hålla koll på bilens status och position, öppna och stänga dörrarna och även starta motorn.

Som tillval finns LED- och Matrix-LED- strålkastare.

Ford passade samtidigt på att flytta hela instrumentbrädan längre fram för att få mer utrymme, dessutom är mittkonsolen smalare än förr och tillsammans med smalare stolar kan man numera stoltsera med mest plats i sidled i kupén. Även i längsled har Focus växt och bjuder på mer benutrymme i baksätet tack vare ett förlängt axelavstånd. Faktum är att Fords nykomling bjuder på överlägset mest plats i klassen! Stolarna är, trots att man har smalnat av stolsryggarna, bekväma och bjuder på mycket bra sidostöd.

Även lastutrymmet har växt en del, halvkombin bjuder numera på 341/1 354 liter lastutrymme, herrgårdsvagnen till och med på 1 650 liter. Bara Skoda Octavia kan frakta mer i klassen. Ett litet minus i kanten är att baksätet bara kan fällas i 60/40-formation, mer variation hade varit önskvärt.

Man kan välja till en uppsjö av assistanssystem till nykomlingen, allt från adaptiv farthållare, head up-display, kollisionsvarning och vägskyltsassistans till helautomatisk parkeringsfunktion i både tvär- och längdriktning. Praktiskt! Även LED-strålkastare med intelligent och bländningsfritt helljus finns att kryssa för i listan.

Aktiva dämpare som tillval reagerar på några få millisekunder.

Dessutom kan den som vill lyxa till det ordentligt beställa ett soundsystem från danska Bang & Olufsen med hela tio högtalare på 675 watt samt en separat subwoofer. Borta är tiden då man köpte en Focus för de för klassen gigantiska utrymmena och det moderata priset, det här känns gediget och lyxigt!

Seriemässigt har alla varianter av nya Focus tre olika körprogram, med normal-, eco- och ett sportläge. Styrningen är numera elektrisk och övertygar med fin respons och distinkt styrkänsla.

På motorsidan hittar köparen en myriad av valmöjligheter: allt från trecylindriga 1,0 EcoBoost bensinmotorer i olika effektuttag (85 hk, 100 hk, 125 hk) via lite större diton på 1,5 liters motorvolym med antingen 150 hk eller 185 hk till fyrcylindriga dieselspisar (95 hk, 120 hk, 150 hk). Kombinerat med alla kaross- och utrustningsvarianter borde knappast en Focus likna en annan på vägen.

Fords utvecklingschef för Europa, Joe Bakay, guidar oss igenom interiören i nya Focus.

Motorerna kan kombineras med antingen en sexväxlad manuell låda eller så låter man automaten plöja igenom de åtta stegen. Bensinspisarna är numera byggda helt och hållet i aluminium och jobbar med cylinderavstängning. Övergången mellan två och tre cylindrar sker nästan helt omärkbart för föraren. 

Ford har lyckats med att återigen bygga en förväntad storsäljare i segmentet. Focus är modern, säker, rymlig och snygg. Kombinerat med ett lågt pris (fjärde generationen förväntas bli billigare än föregångaren) finns det inte mycket som talar emot ett köp. Focus släpps senare under sommaren, men svenska priser är ännu inte fastställda. I Tyskland börjar instegsmodellen på 18 700 euro (motsvarar drygt 190 000 kronor).

Rymligare baksäte: betydligt mer plats för axlar och knän än i föregångaren.