Första provkörningen av Audi Q8 50 TDI: Bekväm lyxsuv med coupéstuk

Premium Efter många år av rykten presenterar Audi äntligen Q8, en stor och sportig coupésuv som ska utmana BMW X6 och Mercedes GLE Coupé. Vi kör den i Atacama-öknen i Chile.

Första provkörningen av Audi Q8 50 TDI: Bekväm lyxsuv med coupéstuk

Märkets senaste flaggskepp är nog inte det första man tänker på när man hör ordet coupé. Q8 är ingen liten bil för två, utan en fullvuxen motorvägskryssare på nära fem meter. Riktig lika lång som Q7 är den därmed inte, men däremot bredare och lägre, vilket ger bilen ett kraftfullt och sportigt uttryck.

Fronten har fått en ny och egen design, olik alla andra suvar från Ingolstadt men med tydlig Audikaraktär. Den upprätta single frame-grillen är bred och lågt placerad och flankeras av två jättelika luftintag. Ovanför dessa sitter smala LED-strålkastare som är standard på modellen.

Q8 är bredaxlad, med breddade hjulhus i bästa Ur-quattro-stil. Här får som bäst 22-tumsfälgar plats. Markfrigången är hela 25,4 cm och detta kan justeras ytterligare med nio centimeter om man har kryssat för den adaptiva dämpningen.

För att understryka den sportiga attityden har Q8 fått kortare överhäng både fram och bak. Baktill hittar vi fler quattrotypiska designattribut. Mellan bakljusen finns en bred, svart remsa under ett genomgående ljusband, även det en hälsning till rallyjärnets glansdagar.

Skärmbreddarna fram och bak ska föra tankarna till Ur-quattro. Q8 är dock markant större än den gamla rallyikonen.

Axelavståndet är snudd på tre meter och det märks sannerligen när man kliver in i den enorma kupén. Här behöver ingen trängas, fyra fullvuxna personer har gott om plats åt alla håll. Trots ett kraftigt sluttande tak kan även personer över 190 centimeter sitta bekvämt i baksätet.

Nu kan man påpeka att bilen faktiskt är femsitsig, men mittplatsen i baksätet lämpar sig för en vuxen person endast under kortare körningar. Benutrymmet bak är gigantisk, men skulle det mot förmodan inte räcka kan man justera baksätet upp till tio centimeter i längsled. För ännu mer komfort kan även baksätets ryggstöd fällas bakåt, samt framåt om man skulle behöva mer lastutrymme.

Med alla stolar på plats sväljer skuffen 605 liter, vilket är en aning mindre än Q7. Fäller man det tredelade baksätet, ökar lastvolymen till 1 755 liter. Det är mer än de närmaste konkurrenterna kan erbjuda, dock måste man lyfta bagaget över en hög lastkant. Har man valt till den adaptiva luftfjädringen, kan man i alla fall sänka bilen med 9 cm för att underlätta lastningen.

Stora delar av förarmiljön känns igen från nya A6. De två tryckkänsliga skärmarna på mittkonsolen styr lejonparten av bilens funktioner.

Väntar man på en sjusitsig version av Q8, väntar man tyvärr förgäves: bilen är strikt femsitsig och kommer inte att erbjudas med sju säten.

Framstolarna är på bästa Audimanér väldigt bekväma med precis lagom mycket sidostöd och mängder av inställningsmöjligheter. Instrumentbrädan och mittkonsolen är nydesignade och domineras av tre stora skärmar som utmärker sig genom fantastisk skärpa, finfin kontrast och logiska menyer. Instrumentklustern bakom ratten är numera helt digitalt och ingår i grundpriset, precis som navigationssystemet MMI plus, vilket sköts via den övre skärmen i mittkonsolen. Här styrs även de flesta av bilens övriga funktioner, medan den nedre skärmen sköter klimatanläggningen och den skriftliga inmatningen till navigationssystemet.

Designmässigt har man verkligen lyckats att integrera skärmarna i Q8:ans cockpit. De svarta glasytorna flyter in i bilens dekorlister och syns knappt när de inte används. Snyggt!

Sportstolar som är ytterst bekväma med precis lagom mycket sidostöd.

Audi erbjuder inte mindre än 39 assistanssystem till flaggskeppet. Här hittar man allt från adaptiv farthållare till korsningsassistans, filbytesvarnare, effektivitetsassistans och trottoarvarnare. Radarsensorer, sex kameror, tolv ultraljudssensorer och en laserskanner håller koll på allt på vägen och inne i kupén.

Datan matas sedan in i en central styrenhet som i sin tur styr assistanssystemen. Bilen är dock inte självkörande utan semiautonom, även med alla säkerhetssystem ombord.

Navigationssystemet MMI Plus har en smart inlärningsfunktion och kan komma med förslag baserade på förarens senaste körningar. Systemet jobbar även med trafikinformation i realtid, som hämtas från andra uppkopplade bilar. På så sätt får föraren via Audi Connect information om vägarbeten och trafikstockningar, och även om halka. 

Inledningsvis erbjuds Q8 endast med ett motoralternativ, nämligen den välbekanta treliters V6-dieseln på 286 hästar och 600 Nm. På Audispråk heter den 50 TDI och har inga som helst problem att sätta fart på 2,2-tonsbjässen. Noll till hundra kilometer i timmen går på raska 6,3 sekunder och bilen fortsätter upp till 245 km/h.

Baksätet är justerbart i längsled och fälls enligt 40/20/40-principen.

Lite mindre bagagevolym än "lillebror" Q7, men 605 liter är trots allt respektabelt. Någon sjusitsig version erbjuds inte.

I likhet med andra nykomlingar i Audiflottan är även Q8 utrustad med ett 48V-mildhybridsystem som består av en remdriven kombinerad startmotor och generator och ett litiumjonbatteri. Systemet återvinner bromskraftsenergi och lagrar upp till 12 kW i batteriet, som i sin tur driver bilens stopp/start-funktion som tillåter "segling" med motorn avstängd i farter mellan 55 och 160 km/h. Det sparar upp till 0,7 liter diesel per 100 km.

Det första man slås av när man startar motorn är den nästan fullkomliga avsaknaden av ljud. Vår testbil är utrustad med akustiska rutor, som tillsammans med övrig ljudisolering effektivt skärmar av passagerarna från omvärlden.

Vi får köra både på milslånga raksträckor och över slingrande bergspass ända upp till 4 500 meters höjd. Den syrefattiga luften till trots övertygar motorn med bra tryck även från låga varv och verkar knappt störas av den magra syrehalten. Det enda anmärkningsvärda är ett märkbart turbohål på låga varv, som skulle kunna tillskrivas den höga altituden.

En genomgående ljusslinga ovanför en bred kontrastlist i svart knyter ihop bakljusen.

Den beprövade åttastegade automatlådan jobbar kvickt och mjukt, dock känns styrningen en aning oinspirerad. Den är direkt, men utan mycket feedback och någon sportig känsla får man aldrig. På bergsvägarna märker vi knappt av någon karosskrängning, tack vare de adaptiva dämparna som för övrigt finns i två versioner: en komfortbetonad variant och en hårdare, mer sportig sådan.

Vår testbils gigantiska 22-tumshjul gör dock resan en smula orolig. Här bör man välja en mindre variant istället, för ökad komfort. Audi Q8 levereras endast med fyrhjulsdrift, även i kommande motorvarianter. Fyrhjulsstyrning finns som tillval och underlättar på trånga gator samt ökar stabiliteten i högre farter. 

Än så länge finns inga svenska priser för modellen, men i Tyskland bör priset börja vid ungefär 76 000 euro. Det är inte lite pengar, men priset kan till viss del rättfärdigas genom en hög utrustningsnivå, som virtual cockpit, MMI Plus och säten med halvskinn. Bilen börjar säljas under årets tredje kvartal.

Fler motoralternativ kommer 2019 och chansen att vi får se en SQ8 eller till och med en RS-modell är stor!