Prov: Ford Focus 1,0 Ecoboost är helt ny från grunden

Premium Ford Focus är en av världens mest sålda bilar men idag måste en modell skilja sig från mängden för att sälja bra. Ett framgångsrikt koncept har varit att spela på premiumtrenden. Har Ford lyckats med det?

Prov: Ford Focus 1,0 Ecoboost är helt ny från grunden
Vad är nytt?

Egentligen är allt vi ser nytt. Under skalet finns en del komponenter från tidigare modell men dessa har putsats av och moderniserats, vilket alltså betyder att de är anpassade för att ytterligare sänka bränsleförbrukningen.

Till det yttre är nya Ford Focus en modern bil med premiumambitioner. För att vara en familjebil i kompaktklassen har Ford lyckats göra en vagn som följer det senaste modet och inte skäms för att visa det. "A dedicated follower of fashion", sjöng The Kinks för 50 år sedan. Fördelen med designen är att man visar att man är modern idag men nackdelen är att när modet förändras upplevs bilen snabbt som omodern. 

En frestelse som Ford inte fallit för är att göra den till en suv. Nya Focus har en klassisk 5-dörrarskaross utan ambitioner att vilja ge sig ut i skogen eller leka äventyrsbil. Ford vet säkert vad de gör i detta avseende då Focus inte bara är den mest sålda Ford-modellen i Sverige utan också den som globalt sålts i 25 miljoner exemplar på 20 år, mer är T-Forden som länge hade ett rekord i detta avseende.

Man har istället valt att förfina bilen med avseende på utrymmen, komfort och detaljkvalitet men också naturligtvis gett den det senaste på elektronikens område. Här finns nu premiumdetaljer som automatiskt parkeringssystem (förutsatt automatlåda), adaptiv farthållare och autobroms men också för första gången hos Ford en head up-display samt LED-strålkastare med automatiskt avbländande helljus. 

 

Tydliga intuitiva reglage utan en massa krångliga menyer, så vill nog många ha en bil.

På motorsidan är ingenting helt nytt. Focus förlitar sig till trecylindriga bensinmotorer på 1,0 och 1,5 liter. Bägge har genomgått en total uppdatering vilket också gäller den fyrcylindriga dieseln på 1,5 liter.

Vad som däremot är helt nytt är en åttastegad automat som Ford tillverkar tillsammans med GM. Ford har här inte heller valt att följa dubbelkopplingstrenden utan lanserar en traditionell men kompakt automatlåda med momentomvandlare med högt inslag av lockup.

I inredningen är de nya stolarna en välkommen nyhet. De ser inte bara trevliga ut, de är utomordentligt bekväma också och matchar kupéns väl tilltagna inre bredd. Goda justeringsmöjligheter finns och detta gäller även head up-displayen som måste ligga perfekt i förarens blickfång för att få önskad funktion. I övrigt är instrumenteringen exemplarisk med permanent visning av momentan och genomsnittlig bränsleförbrukning samt räckviddsmätare och trippmätare. Bravo Ford!

Enkel men väl fungerande head up-display med goda justerings-möjligheter.

Hur är den att köra?

För en familjebil är komforten viktig, inte bara åkkomforten utan den totala komforten. Hur har tillverkaren lyckats stämma av chassit med avseende på fjädring, bromsar och styrning? Hur intuitiv är manövreringen av bilen? Kräver den stor tillvänjning för att utnyttja de vanligaste funktionerna? Hur upplevs motorns och transmissionens funktion et cetera?

Bästa betyget är ofta att dessa funktioner inte märks alls. Reflekterar man inte över om styrningen är för lätt eller för tung, att fjädringen är för hård eller för mjuk eller att något i bilens hantering känns komplicerat, då är detta ofta det bästa betyget. 

Här har Ford lyckats utmärkt på alla punkter utom en, och den är väsentlig. Den trecylindriga motorn, i synnerhet i sitt enlitersutförande, känns väldigt "trecylindrig" vilket drar ned den eventuella premiumkänslan. Ljudet för tankarna till Kubotas trädgårdstraktorer och gör sig påmint inom nästan hela varvtalsregistret. Genom att den lilla motorn är helt beroende av turbotryck saknas kraft vid låga varvtal.

Ford har inte valt denna motortyp för att göra kunderna nöjda utan för att minska förbrukningen med 4–5 procent och därigenom ha lättare att uppnå framtidens krav på minimerade koldioxidutsläpp. Den manuella växellådan är sexväxlad vilket borde borga för god körbarhet. Besvikelse igen. Lådan har så långa utväxlingar att den bör betraktas som fyrväxlad och försedd med två överväxlar. Detta gör att stegen mellan växlarna blir för stora vilket drar ner körupplevelsen.

Är detta då inte värt priset för en låg förbrukning? Jovisst, om så hade varit fallet. Enligt den förträffliga förbrukningsmätaren har bilen istället en ovanligt hög förbrukning trots stopp/start och cylinderavstänging (motorn går ibland på två cylindrar). Vid normal landsvägskörning låg den på 8,8 l/100 km i genomsnitt, ett värde som ligger långt över angivna 4,9 l/100 km.

Nördfakta

På min fråga varför Ford inte gör även dieselmotorn trecylindrig svarade man att det skulle innebär för stora vibrationer. Man har istället förfinat gången så mycket som möjligt hos den fyrcylindriga och detta märks. Motorn går nästan helt vibrationsfritt och känns kraftfull i hela varvtalsregistret.

Focus finns med två bakvagnsupphängningar. Testbilen hade vanlig deformerbar travers medan kombin och de mer påkostade modellerna ST-Line och Vignale har en multilänkbakaxel. Denna ger högre åkkomfort och förbättrad väghållning men känns inte alldeles nödvändig.

Borde jag köpa en?

Ja, om du söker en rymlig mellanklassbil med en smula premiumkänsla och modernt utseende kombinerat med de senaste funktionerna utan att det blir alltför svårt att använda dem (komplicerade menyer och massvis med knappar i ratten). I förhållande till priset god komfort och suveräna utrymmen för åkande och bagage.

En världsbil med tillgång till service och reservdelar vart man än tar den. En av marknadens bästa instrumenteringar har den men har du känsligt motoröra bör du välja dieseln och då helst i kombination med automatlåda.