Prov: Kia Ceed har vuxit upp

Premium Kia Ceed börjar bli gammal. Men nu kommer ersättaren som återigen ska placera koreanen långt upp i försäljningsstatistiken. Vi har provkört.

Prov: Kia Ceed har vuxit upp

Det viktigaste först: tredje generationen skippar apostrofen och blir helt enkelt Kia Ceed. Det var på tiden.

Namnet är dock inte det enda som är nytt. Hela bilen är en nykonstruktion och bygger, precis som syskonet Hyundai i30, på K2- plattformen. Kia har velat bygga en modern bil med atletisk design, en självsäker attityd och bättre säkerhetssystem samt uppkopplingsmöjligheter än förr. Och nog har man lyckats. 

Vid första anblicken handlar det knappast om en designrevolution, men visst ser Ceed sportigare ut än innan. Sidolinjen är skarpare ritad och fronten har större luftintag. Bakdelen har fått nya bakljus och sportigare linjer, samtidigt som lastkanten har flyttats nästan nio centimeter söderut.

Axelavståndet är oförändrat med sina 265 centimeter, men Kia har flyttat bilens proportioner för ett sportigare intryck och bättre utrymmen. Så har det främre överhänget krympt med två centimeter och det bakre växt med exakt samma mått. Det kommer såklart bagageutrymmet till godo, som ökar från dagens 380 liter till 395 liter.

Lastgolvet är höj- och sänkbart, däremot finns ingen genomlastningsmöjlighet och baksätet kan endast fällas 60/40. Nya Ceed är lika lång som den utgående modellen (431 cm), men har lagt till sig på bredden med två centimeter samtidigt som takhöjden har krympt en aning.

Översiktlig instrumentbräda med analoga mätare och stor, fristående pekskärm.

På insidan hittar vi en rymlig kupé med en nydesignad instrumentbräda. Kia valde medvetet att inte hoppa på digitaltåget och därför finns endast ett analogt instrumentkluster bakom ratten. Dock har man valt att minska antalet rundlar för bättre översikt. Numera finns endast varvräknaren till vänster samt hastighetsmätaren till höger.

I mitten får ett mindre kombiinstrument plats, det blir alltså lite digitalt i alla fall. En centralt placerad tryckkänslig åttatumsskärm sköter navigationen från TomTom, men bortsett från det har man valt att förlita sig till beprövade reglage i form av knappar och vred. Dessa har man flyttat upp en bra bit i nykomlingen, så att man numera slipper att fumla runt i knähöjd. 

Interiören känns välbyggd med trevliga material och finfin ergonomi. Både vindrutan och baksätet kan värmas upp numera, framstolarna har till och med ventilation. Nya Ceed bjuder även på utökade assistanssystem och möjlighet att koppla upp telefonen via Apple Car play eller Android auto.

Till nyheterna hör bland annat filhållnings- och filövervakningssytem, kollisionsvarnare med autobroms, dödavinkelnvarning samt trötthetsvarnare. Även helljusassistans kan väljas till, då behöver man dock även kryssa för LED-strålkastarna i tillvalslistan. Det finns faktiskt en hel del att välja till i utrustningsväg, förväntar man sig däremot en uppsjö av mer eller mindre relevanta tillval som tyskarna brukar erbjuda, ligger man fel med Ceed. Här finns allt man behöver, varken mer eller mindre.

Rymligt baksäte och höj- och sänkbart lastgolv i bagageutrymmet, men genomlastningslucka saknas.

På motorsidan hittar vi en alldeles ny 1,6-liters dieselmotor med två olika effektuttag, 115 respektive 136 hästar. Dieselmotorn är utrustad med SCR-katalysator och uppfyller de stränga Euro 6d-kraven, precis som modellens tre bensinmotorer.

1,0 T-GDI och 1,4- litersmaskinen är utrustade med partikelfilter och för första gången finns även systerbilens 1,4 T-GDI med i utbudet. 140-hästars turbospisen ersätter den gamla och orkeslösa sugmotorn. Den nya motorn har bra bett redan vid låga varv och fortsätter på samma sätt genom hela varvtalsregistret. Däremot är maskinen knappast tystlåten, trots bilens förbättrade ljudisolering.

Dubbelkopplingslådan kan nu även beställas till 1,4 T-GDI-maskinen och inte bara till dieslarna som förr. Då ingår ett sportläge, där lådan växlar ned tidigare och styrningens servostöd minskas för bättre stabilitet. Men även i normalläget är styrningen i nykomlingen direkt och precis med mycket feedback. Chassit är i det stora hela oförändrat med McPherson-fjäderben fram och en multilänkaxel i aktern.

LED-strålkastare erbjuds mot pris-tillägg och även bakljusen har numera dioder.

Däremot finns nya krängningshämmare och nya bussningar till både styrningen och stötdämparna. Som resultat är Kia Ceed nu betydligt vassare på kurviga vägar utan att försumma komforten. Adaptiva dämpare finns inte ens som tillval och behövs inte heller, den vanliga fjädringen gör ett alldeles förträffligt jobb. 

Svenska priser är inte klara än, men nykomlingen ska betinga ungefär 10 000 kronor mer än utgående modell och borde således kosta från 160 000 kronor. Senare under året kommer Ceed även som Sportswagon och året därpå kan vi dessutom se fram emot en shooting brake samt en crossover. Snacka om modell-offensiv! 

Med nya Ceed har Kia gjort allt rätt för att råda bot på föregångarens brister: trevlig design till vettiga priser, nya och rena bensin- och dieselmotorer och för första gången dubbelkopplingslåda till bensinaren. Dessutom förfinade köregenskaper och en mängd säkerhets- och assistanssystem. Efter sommaren får konkurrenterna se upp!