Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3

PREMIUM Precis som sin föregångare är BMW X4 en coupéversion av X3, fast mera självständig numera. Lägg till detta 326 hk och 680 Nm i X4 M40d – det kan inte bli fel.
Annons

Suvens motsvarighet till hipstern måste vara BMW X4. Här är andra generationen coupésuv i mellanklassen från BMW; lite större, än mer teknikstinn (LED-lampor, TFT-instrument, pekskärm) och med en ökad kvalitetskänsla.

BMW X4 kunde ju också ha varit snyggare. Men varför bråka med ett framgångsrikt recept? Detta kräver också en sportighet som BMW gärna förser sin suvcoupé med. Utöver den fina bensinsexan som vi känner till så väl erbjuds nu också en powerdiesel. Låt oss anta att den senare planerades in långt före alla dieselskandaler. Hur som helst är en mustig X4 M med treliterssexa alltid skoj, oavsett om den självantänder eller inte. Här kommer en diesel med 326 hästar och 680 Nm.

Har man suttit i nuvarande X3 eller någon annan prestige-BMW vet man precis vad som väntar ombord på X4. Här har inte mycket ändrats. Instrument, skärmar, mittkonsol, växelväljare och iDrive-vred – allt är bekant och beprövat. Nytt i X4 är förbättrad röststyrning, större head up-display, kombiinstrument med TFT-teknik och olika utseende, en 10,25-tums infotainmentskärm som är pekbar samt iDrive- reglage med pekplatta.

Denna kontinuitet underlättar handhavandet, något som inte alltid är så enkelt i denna infotainmenttid vi lever i. Speciellt under färd, och detta behöver inte förklaras för ingenjörerna hos BMW eftersom de fortfarande trollbinder föraren bakom ratten med en körupplevelse som få andra bilar kommer i närheten av.

Ta styrningen som exempel: här greppar man ingen svettig trasa utan ett fast handslag. Närvarande men utan att knäcka knogarna. Mer servo skulle bara kosta känsla. Och där är BMW stenhårda: inget sådant. Men den tjocka M-Sportratten är lite för fläskig för vissa. 

Det är roligt bara att köra ut X4 från parkeringsplatsen. Och det håller i sig. Långt innan några svepande kurvor ens registrerats i synfältet kan föraren känna att ingenjörerna har arbetat hårt. Man kan tro att ”När du älskar att köra” bara är en reklamslogan, men om du har något motorintresse kommer du att gilla M-sportchassit som är standard. Bilen är ”på tå” utan att vara nervös. Bättre då att säga att den informerar mer än den filtrerar. Då sparar man också 6.900 kronor för den adaptiva M-fjädringen. Karosskontrollen är ypperlig. 20-tummare är standard och 21 tum är tillval (10.800 kr). 

Biturbosexan är inte vilken motor som helst, den förser inte enbart bilen med moment utan den berör, på ett emotionellt plan. En påminnelse om varför det går att älska förbränningsmotorer. Peta på gaspedalen och sådana morrande bastoner hörs från sportavgassystemet att irriterande dieseldiskussioner förpassas till glömska. Mjuk och len i uppträdandet, perfekt som glidare i låga hastigheter men också ett rejält bett.

Visst, bensinaren kan varva mer, men behövs det? Upp till 4.500 r/min får man allt moment man behöver och den åttastegade lådan langar fram rätt växel snabbt och effektivt. I sportläget kanske den är något för undergiven men den som vill kan konfigurera hela kalaset enligt önskemål. 

Grepp har X4 M40d alltid, inte bara när den sprintar till 100 km/h på 4,9 sekunder. För även i tajta kurvor släpper den elektriskt styrda fyrhjulsdriften och sportdifferentialen på bakaxeln inte ifrån sig några newtonmeter i onödan.

Det går heller inte att tala om någon understyrning trots 1,9 ton på smala bergsvägar. Bilen håller sig villigt inom gränsen.

Det borde nästan vara obligatoriskt för X4-ägare att komma och köra den fantastiska vägen över Cedar Mountain mellan North Carolina och South Carolina. Varje kurva har sin egen radie, upp och ner, ibland dekorerad med en överraskande störtflod, men ingenting kan rubba M40d från dess linje. 

Behöver vi slösa ord på utrymmen och användbarhet? Okej, framtill är allting fortfarande bra och beroende på hur villig man är att extrautrusta sin bil kan det till och med bli utmärkt. Kvalitetskänslan är god med fina materialval, förutom den billiga plasten på ventilationsgallren och knappen för assistanssystemen i mitten under infotainmentskärmen. 

Där bak har både ben och huvud nu mer plats även om det fortfarande är ganska intimt. Men varför gnälla på det eller den flacka bakrutan. Detta är en suvcoupé. Eller kalla den X4 M40d. Inte bara för fans av racingdieselar. Skönt att BMW inte har gjort X4 mindre. 

Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3
Prov: Nya BMW X4 M40d – hipsterversion av X3

Annons
Annons
Rulla till toppen