Prov: Toyota C-HR har äntligen fått en riktig motor!

PREMIUM Hittills har det varit svårt för C-HR att rättfärdiga sin optiska dynamik med motsvarande prestanda. En ny hybriddrivlina ska ändra på detta.
Annons

VAD ÄR NYTT?
Oj, var det redan dags för en uppdatering? Man förstår kanske köparnas farhågor över att bilen de nyss köpt redan är gammal. C-HR äntrade ju faktiskt marknaden så sent som i början av 2017 och borde rimligtvis inte kännas föråldrad redan.

Frukta dock icke, uppdateringen av Toyotas crossover syns knappt på utsidan och inte heller på insidan. Eftersom designen är hårdvaluta för C-HR, har man retuscherat bilen med ytterst varsam hand. Det är ju trots allt mer än 60 procent av kunderna som angav just designen som det främsta köpskälet. 

Fronten kännetecknas av skarpare kanter, ett större luftinsläpp och uppflyttade dimljus. Aktern kan ståta med diskret uppdaterade bakljus samt en ny, men minimalt förändrad bakdel. Interiört känns det mesta igen, förutom ett nytt infotainmentsystem som även speglar mobilen på skärmen.

Prov: Toyota C-HR har äntligen fått en riktig motor!

Inte så mycket nytt, alltså? Jodå, den största och viktigaste nyheten sitter faktiskt under skalet. Hittills har nämligen C-HR inte kunnat leva upp till sitt sportiga yttre.

Crossovern bygger på samma bottenplatta som Prius (TNGA=Toyota New Global Architecture) och fick tyvärr även ärva dess löjligt trötta drivlina. En 1,8-litersmotor kopplad till en liten elmotor för en sammanlagd systemeffekt på ynka 122 hk får nog ingen att jubla av glädje.

(Nästan) nya C-HR får i sin toppversion en tvåliters sugmotor på 152 hk och 190 Nm som kombineras med en elmotor på 80 kW (109 hk) som är kopplad till växellådan.

Förbränningsmotorn kännetecknas av en hög kompression på 14:1 och påstås av Toyota vara världens mest termoeffektiva motor. Systemeffekten anges till 184 hk vilket får bilen att avverka den klassiska sprinten 0 – 100 km/h på lagom kvicka 8,2 sekunder istället för lillhybridens evighetslånga 11 sekunder. Förbrukningen är dock fortfarande låg, trots den ökade effekten och anges från officiellt håll med 4 liter/ 100 km.

Prov: Toyota C-HR har äntligen fått en riktig motor!
Precis som utsidan är även förarmiljön nästintill oförändrad.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
I stadstrafik märks den ökade effekten knappt, däremot känner man av den egenskapen Toyotas crossover är bäst på: att snåla med soppan. När trafiken avtar kan man äntligen prova japanernas Hybrid Dynamic Force-system och släppa de 184 hästarna fria. Ljudnivån stiger och varvtalet ökar omedelbart på grund av den steglösa växellådan. Det här är faktiskt riktigt kvickt!

Segdragningen är betydligt bättre än i den mindre hybridlinan och här finns faktiskt resurser för snabba omkörningar. Samtidigt svänger bilen med precision och visar upp endast minimala karosskrängningar. Fjädringen är kalibrerad för komfort utan att bli överdrivet mjuk.

Det är endast bromspedalen som kräver en del tillvänjning. Övergången från energiåtervinning till de hårt knipande hydrauliska bromsarna är överraskande och inte helt förfinad.

Prov: Toyota C-HR har äntligen fått en riktig motor!
Ett nytt infotainmentsystem med Apple Carplay.

En sak kvarstår dock: även den faceliftade versionen av C-HR är allt annat än en familjefraktare. Benutrymmet bak är knappt tillräckligt för mindre barn och även insteget till baksätet medför stor risk för skallfrakturer på grund av den låga taklinjen. Väl inne är utsikten från de skottgluggsliknande sidorutorna inte särskilt upphetsande, men det är tyvärr priset man får betala för ett dynamiskt yttre. Det är som de säger: vill man vara fin, får man lida pin.

NÖRDFAKTA.
Ursprungligen skulle C-HR (Coupé High Roller) säljas under Toyotas hippa ungdomsmärke Scion, men eftersom Scion tydligen inte var så hippt som man ville tro fick märket somna in. Istället togs den häftiga crossovern upp i Toyotas modellutbud med en särskild målgrupp i åtanken. C-HR siktar nämligen (enligt Toyota själva) främst på män som bor i stan och som värdesätter design högre än praktiskt nytta. 

Vi som trodde att denna målgrupp hellre hade valt en Porsche 911.

Prov: Toyota C-HR har äntligen fått en riktig motor!
Design före praktikalitet: bagageutrymmet är minimalt.

BORDE JAG KÖPA DEN?
Det beror ju på. Är du en man som bor i stan och gillar design? Skämt åsido, C-HR är faktiskt en riktigt trevlig vagn med klart godkända prestanda och trevliga köregenskaper. Utseendet lockar så klart och med den nya toppmotoriseringen behöver man inte längre skämmas för sig. Även med sin betydligt högre effekt förblir dock C-HR först och främst ett ytterst bränslesnålt alternativ till många andra crossovers. 

Är man inte ute efter toppmodellen kan det vara lugnande att veta att även den svagare hybridlinan med 122 hk fortfarande finns med i utbudet. Motoralternativet med en 1,2 liters bensinspis (133 hk) utan elmotor är däremot inte längre tillgängligt.

Prismässigt skäms C-HR verkligen inte för sig: toppmodellens grundpris börjar på självsäkra 337 700 kronor. Det svagare alternativet betingar från 258 900 kronor.

Prov: Toyota C-HR har äntligen fått en riktig motor!
 

Annons
Annons
Rulla till toppen