A1 flyttar till Spanien – men Audi satsar stort i Belgien

För att utnyttja sin kapacitet bättre planerar Audi att flytta produktionen av A1 från Bryssel till Seats fabrik i Martorell, Spanien. Fackföreningarna har dock utlovats ny produktion i Belgien, eventuellt kan det bli nya elbilsmodeller som ska byggas i Bryssel. Audi storsatsar genom att investera fem miljarder kronor i fabriken.
Annons

Bilindustrin i Belgien har haft det tufft med flera stora nedläggningar. Senast i december stängde Fords fabrik i Genk efter att ha byggt 14 miljoner bilar under 50 år. Idag finns bara två fabriker kvar i Belgien, Audis fabrik i Bryssel och Volvos stora anläggning i Gent.

Med detta i åtanke är det inte konstigt att fackföreningarna i Bryssel kände mattan försvinna under fötterna när Audi levererade beskedet att A1 ska flyttas till Spanien. Vid nästa generationsskifte, cirka 2018–2019, överförs produktionen av Audi A1 till Seats fabrik i Martorell, utanför Barcelona. Kapaciteten i Martorell är hög och trots att man sedan några år även bygger Audi A3 så finns det plats för fler modeller.

Men enligt Audis presstalesman i Bryssel, Jurgen Thysmans, finns det ingen anledning till oro för de 2.500 anställda i fabriken:

”Personalen har all anledning att tro på en framtid för fabriken,” sa Jurgen Thysmans och tillade att Audi planerar att investera 500 miljoner euro (cirka fem miljarder kronor) i anläggningen.

En så stor modernisering i en relativt liten fabrik (förra året byggdes 115.000 Audi A1 i Bryssel, vilket är nära ”taket”) indikerar att Audi har något speciellt i tankarna. En del information har läckt ut och media i Belgien hävdar att det kan handla om framtida produktion av Audis elbilar. Det är känt sedan förut att Audi ändrat uppfattning om elbilar efter Teslas framgångar och den oväntat höga försäljningen av både elbilen BMW i3 och sportiga laddybriden BMW i8.

 

Missa inte denna läsning:

Audi Q8 ska utmana Tesla Model X

 

Annons
Annons
Rulla till toppen