Audi bygger tre nya racebilar till 2009 – även R8 GT3!

Under inledningen av Essen Motor Show redogjorde Audi Motorsport för sin satsning inför nästa års racingsäsong. Man ska bygga en helt ny sportvagn för Le...
Annons

Under inledningen av Essen Motor Show redogjorde Audi Motorsport för sin satsning inför nästa års racingsäsong. Man ska bygga en helt ny sportvagn för Le Mans, kallad R15 TDI, med bränslebesparande teknik. Givetvis en helt ny A4 DTM-vagn, men dessutom också en R8 GT3 med V10-motor avsedd för privatteam!

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

På Essen Motor Show avtäcktes den nya GT3-vagnen R8 LMS av Audis höjdare. Utseendemässigt ska den här racevagnen vara ganska lik den kommande R8 V10 FSI. KLICKA FÖR STÖRRE

I framtiden ska Audis motorsportsatsning vila på tre hörnstolpar: sportvagnar för Le Mans serierna, tyska standardvagnsmästerskapet DTM samt även GT3-racing med nya mittmotorvagnen R8 LMS. Budskapet deklarerades under invigningen av tuningsalongen "Essen Motor Show" och där premiärvisades också för första gången den helt nya R8-racebilen.
Audi skulle kunna ge sig in på många olika äventyr inom motorsporten men man väljer att koncentrera krafterna inom tre grenar. Och redan det räcker nog till för att tänja resurserna till bristningsgränsen.

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Audi R8 LMS till vänster och en standard, gatlegal R8 till höger. Ute på racingbanorna ska R8 fortsätta att bygga ett starkt varumärke. KLICKA FÖR STÖRRE

Givetvis vill Audi försvara sin DTM-titel från i år och det ska ske med en helt nyutvecklad A4 till 2009. DTM-projektet är internt döpt till "R14 plus" och målsättningen är förstås att bli första tillverkare att vinna DTM tre år i rad. Fyra nya DTM-bilar ska byggas, tillsammans med fem uppdaterade "08:or". Bilarna fördelas på samma tre team som i år (Abt Sportsline, Phoenix och Rosberg) och det blir även samma förare nästa säsong som hämtas från DTM- och R10-teamen.
Nästa års reglemente för LMS, "Le Mans Series", inbjuder till möjligheten att regenerera bromsenergi via ett batteripaket och en eller flera elmotorer. Det gör att kartan ritas om och Peugeot har redan visat upp sin prototypvagn som ska testa tekniken. Därför ska Audi utveckla en helt ny sportvagn för LMS, kallad "R15 TDI".

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Nio stycken R8 LMS ska byggas under vintern, varav sex är vikta för privatteam och tre ska användas vid utställningar. Men är intresset stort kan det bli åtta privatteam som tävlar med R8 LMS nästa år. KLICKA FÖR STÖRRE

Den nya R15 TDI ska skilja sig markant åt från nuvarande R10 TDI, det kunde Audi utlova redan på presskonferensen i Essen.
"Det stod klart för oss att vi måste konstruera en helt ny bil om vi ska kunna fortsätta att vara framgångsrika på Le Mans," sa Audis motorsportchef Wolfgang Ullrich. "R15 är svaret på den utmaningen och det blir ett betydligt större hopp än det var från gamla R8 till R10."
Bara grunderna är kvar i nya R15, den får till exempel en TDI dieselmotor men det blir en mindre motorvolym som går att göra mera bränsleeffektiv och även är lättare. Även R15 blir en öppen sportvagn, utan tak, precis som föregångarna R8 och R10.

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

V10-motorn i R8 LMS ska ge ”över 500 hk” enligt Audi, trotsa att insugsluften tvingas passera en restriktor. KLICKA FÖR STÖRRE

De första testerna på banan ska ske i slutet av det här året, vilket indikerar att man kommit ganska långt redan och siktar på att få en genomkörare i USA på Sebring (12-timmars) den 21 mars. Bilen ska premiärvisas kort innan loppet. Målet är att vinna Le Mans även 2009 och därmed tangera Ferraris vinster på den berömda banan. Endast Porsche har fler vinster på Le Mans. Mycket mer än så ville man inte berätta om R15 TDI, just nu.
Den tredje hörnpelaren Audi Motorsport ska vila på är helt ny. Sportvagnen R8 ska flytta ut på racingbanorna och det blir i form av en mycket lättad och vässad version med V10-motor. Effekten, genom restriktorn, blir över 500 hk. Eftersom reglementet föreskriver det blir R8 LMS bakhjulsdriven, ingen quattro som i gatversionen alltså. Racebilen R8 LMS ska säljas till privatteam för priset 262.000 euro (plus nationell skatt) och det är sex bilar vikta för detta.
Ytterligare tre bilar ska byggas för event och pressaktiviteter men om intresset är stort kan så mycket som åtta privatteam tävla med R8 LMS tävla nästa år i GT3-klassen. Audi Motorsport ska inte själva tävla med R8 LMS, ungefär som Porsche valt att inte själva tävla med sin RS Spyder men där man ändå stöttar privatteamen med utveckling och raceingenjörer.

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Förra DTM-mästaren Mattias Ekström tillsammans med Werner Frowein, chef för trimningsföretaget quattro GmbH. Mattias har provkört R8 LMS och är imponerad av vagnen. KLICKA FÖR STÖRRE

Ytterligare fler R8 LMS ska byggas nästa höst, då med erfarenheterna från en hel säsongs tävlande. Vår egen Mattias Ekström har testat R8 LMS på racebanan och är enligt uppgift imponerad över prestanda, som ligger på ungefär samma nivå som DTM-bilarna!
En annan kul detalj är att utseendet på R8 LMS är ganska snarlikt det som nästa R8-modell får, nämligen den nya R8 V10 FSI som ska presenteras om en knapp månad.

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Frank Biela är en av de erfarna förarna som varit med och testat R8 LMS. KLICKA FÖR STÖRRE

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!
Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Audi bygger tre nya racebilar till 2009 - även R8 GT3!

Annons
Annons
Rulla till toppen