Audi RS 4 Avant – stort bildgalleri

Äntligen är modellbeteckningen RS 4 tillbaka hos Audi. Den här gången betyder det en V8 på 450 hästar och S-troniclåda. Nu har vi laddat upp med ett rejält bildgalleri!
Annons

Audi RS 4 Avant - stort bildgalleri
Nya Audi RS 4 kommer bara som Avant – kanske för att en eventuell sedanmodell skulle konkurrera med en kommande RS 5 Sportback? Klicka för att komma till bildgalleriet.

Några veckor innan publikpremiären på bilsalongen i Genève dyker de första bilderna på Audi RS 4 Avant upp på Autoblog.nl. Senare på natten släpper Audi all information med bilder och fakta. Nya Audi RS 4 är den tredje generationen och kommer bara som kombi med den 7-växlade dubbelkopplingslådan S-tronic.

Tekniken under skalet på Audi RS 4 hämtas i princip rakt av från RS 5 Coupé. Det betyder en 4,2-liters V8 utan överladdning på 450 hästkrafter vid 8.250 r/min och 430 Nm mellan 4.000 och 6.000 r/min – en ökning med 30 hästar jämfört med förra generationen RS 4 medan vridmomentet är oförändrat.

Jämfört med ”lillebror” S4 får toppmodellen RS 4 bland annat ett aggressivare bodykit med stora luftinsläpp, spoiler på bakrutan och dubbla ovala avgasutblås. 19-tumshjul är standard medan keramiska bromsar finns som tillval. Insidan domineras av kolfiber samt en sportratt med avfasad nederdel.

Allt detta betyder att accelerationen till 100 km/h går på 4,7 sekunder med Launch Control (0,2 sekunder snabbare än förra RS 4:an) och att toppfarten hamnar på 280 km/h. De som vill läsa alla uppgifterna kan ladda hem Audis pressrelease för RS 4 genom att klicka på länken och få hem ett pdf-dokument (på engelska). Den svenska pressreleasen finns i faktarutan nedtill på sidan. Priserna i Sverige börjar vid 762.000 kronor.

Missa inte YouTube-filmen i rutan nedtill, tio minuter med Audi RS 5 – som ju delar drivlina med RS 4. Filmen har faktiskt ett hyggligt ljud där vi kan höra hur V8:an jobbar ihop med S-tronic lådan.

Snabba Audiskåp från förr
 

Audi RS 4 Avant - stort bildgalleri

Första generationen RS4 (B5) blev efterföljare till RS2 som utvecklades tillsammans med Porsche. Nya RS 4:an fick en 2,7-liters dubbelturbo-V6 på 380 hästar och 440 Nm. 0–100 km/h gick exakt lika fort som nya i RS4: 4,7 sekunder. 

Audi RS 4 Avant - stort bildgalleri

När andra generationen (B7) lanserades 2006 byttes V6:an ut mot en V8 utan överladdning, som i modifierat utförande tjänstgör även i nya RS4. Här gav motorn 420 hk och 430 Nm. Fanns även som sedan och cabriolet.

Svensk pressrelease Audi RS 4 Avant

Extrem vardagsbil – nya Audi RS 4 Avant

Nu lanseras den tredje generationen av Audi RS 4 Avant. En bil som erbjuder en helt unik kombination av extrem prestanda och vardagsnytta: V8-motor med 450 hk och quattro permanent fyrhjulsdrift förpackat i en flexibel och rymlig kombikaross.

Hjärtat i nya Audi RS 4 Avant är den högvarviga V8-motor som även sitter i Audi RS 5 Coupé. Maskinen har en cylindervolym på 4 163 cm3 och producerar 450 hk vid 8250 r/min, vilket ger en litereffekt på hela 108,1 hk. Samtidigt är körbarhet och flexibilitet på topp – det maximala vridmomentet på 430 Nm finns tillgängligt hela vägen mellan 4 000 till 6 000 r/min. Den kraftfulla drivlinan tar RS 4 Avant från noll till 100 km/h på 4,7 sekunder, toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men kan på kundens begäran höjas till 280 km/h.

Den handbyggda motorn kombinerar sin höga toppeffekt med en för prestandaklassen exemplarisk bränsleekonomi, RS 4 Avant drar mindre än 1,1 liter per mil i EU:s körcykel för blandad körning. En viktig del i bilens bränsleeffektivitet är den standardmonterade sjuväxlade S-tronicväxellådan med dubbelkopplingsteknik, som ger låga transmissionsförluster och dessutom har en hög sjunde växel, vilket sparar bränsle under landsvägs- och motorvägskörning. Men S-troniclådans främsta funktion i RS 4 är att leverera blixtsnabba växlingar under aktiv körning. Föraren kan välja att växla manuellt med paddlar bakom ratten eller växelväljaren, alternativt låta växellådan växla automatiskt. Växellådan är dessutom utrustad med Launch Control, en funktion som åstadkommer snabbast möjliga acceleration från stillastående genom att optimera hjulspinn och växlingar.
Maximal drivkraft – quattro permanent fyrhjulsdrift med kronhjulsdifferential

Precis som alla andra RS-modeller från Audi har RS 4 quattro permanent fyrhjulsdrift som standard. I hjärtat av systemet sitter en mittdifferential av kronhjulstyp. Kronhjulsdifferentialen varierar hela tiden kraftfördelningen mellan fram- och bakaxeln, och skickar beroende på körförhållanden maximalt 70 % av drivkraften till framhjulen, eller som mest 85 % till bakhjulen. Normalt fördelas 60 % av kraften till bakaxeln, vilket skapar sportigt neutral väghållning i kurvorna. Kronhjulsdifferentialen arbetar tillsammans med ett system för vridmomentstyrning över alla fyra hjul. Om, till exempel vid hård kurvtagning, lasten på ett innerhjul skulle minska så att det riskerar att börja spinna, bromsas det lätt. Dessutom erbjuder Audi en så kallad sportdifferential som extrautrustning, vilket möjliggör ytterligare styrning av motorns vridmoment mellan bakhjulen, vilket minimerar oönskad under- respektive överstyrning. Självklart kan ESP-systemet kopplas ur fullständigt, exempelvis vid körning på bana.

Chassi och bromsar på Audi RS4: Med inspiration från racerbanan
Hjulupphängningarna på Audi RS4 är av en speciellt sofistikerad konstruktion. Flera av komponenterna i de femlänkade främre hjulupphängningarna och de bakre hjulupphängningarnas trapetslänkar, är tillverkade av aluminium för att minska den ofjädrade vikten och därigenom förbättra väghållningen. Den fasta fjädringen sänker karossen med 20 mm jämfört med A4 Avant. Nya, smidda 19-tumsfälgar med 265/35 däck är standard, medan flera varianter av 20-tumshjul med 265/30-däck erbjuds som tillval.
Bakom hjulen sitter bromsskivor av en ny typ. De ventilerade skivorna, som mäter hela 365 mm på framaxeln, har en vågformad ytterkant, samtidigt som de är monterade i navet med styrpinnar. Denna konstruktion minskar spänningar och gör sig av med värme snabbare. Dessutom minskar konstruktionen den ofjädrade vikten med 3 kg. Keramiska skivor med 380 mm diameter för framaxeln finns som tillval.

Med Audi drive select kan föraren ställa in bilen efter eget tycke och smak. Systemet erbjuder tre olika körlägen: comfort, auto och dynamic. Systemet påverkar styrningens vikt, växellådans snabbhet och respons, samt motorns svar på gaspådrag, Dessutom påverkas motorns avgasljud, och, om bilen utrustats med en sådan, sportdifferentialens funktion. Ett annat tillval som påverkas av drive select-systemet är dynamisk styrning, som kan variera styrningens utväxling med nästan 100 % beroende på hastighet. Dessutom kan RS4 utrustas med Dynamic Ride Control (DRC), ett system för aktiv stötdämpning. Även DRC kan konfigureras via drive select.

Kraftfull exteriördesign
Karossens design uttrycker effektivt RS4 Avants sportiga karaktär. Några av de mer framträdande designelementen i fronten är single-frame-grillen i antracitgrått samt LED-varselljusen. Dessutom övergår den främre stötfångaren i en djup, sportig splitter. Denna säkerställer tillsammans med takspoilern optimal aerodynamik. På bilens sidor ger de breddade hjulhusen ett muskulöst intryck. Baktill märks det dubbla avgassystemet som integrerats i en diffuser. Som extrautrustning erbjuder Audi ett sportavgassystem som ger en extra potent ljudbild och svarta avgasutblås.

Interiör i sportigt svart
Interiören i RS 4 Avant är helt i svart, med undantag av innertaket, som även kan beställas i färgen Moon Silver. Krom- och aluminiumdetaljer förädlar instrumenteringen, samtidigt som kolfiberinlägg markerar bilens sportiga karaktär. Framstolarna är elektriskt justerbara och täckta av en kombination av svart läder och alcantara. Nappaläder i svart eller silver med grå sömmar finns som tillval. Skalstolar finns också som tillval.
Förarinformationssystemet har färgdisplay som standard och inkluderar en speciell RS-meny med ett tidtagarur för varvtider och oljetermometer. Bagageutrymmet rymmer upp till 1430 liter och kan utrustas med självöppnande baklucka och lastsäkringssystem.
Förförsäljningen av nya Audi RS 4 Avant börjar i maj och de svenska priserna börjar på 762 000 kronor.

Annons
Annons
Rulla till toppen